Sedan 2000-01-01 måste alla uttag vara skyddade av JFB, det är grundregeln, börja alltid med att inse att uttaget MÅSTE ha JFB.D Daniel 109 skrev:
Sen i nästa steg kan man fundera på ifall uttaget kan omfattas av något av undantagen.
Och det vanligaste undantaget att tillämpa är att det gäller utvidgning i en befintlig anläggning utförd innan år 2000, och då finns det ett undantag för att sätta JFB, men då är kravet även att det gäller ett torrt bostadsrum samt att det redan finns uttag installerade före 2000.
Det är ju sällan nån elektriker här på forumet tipsar om eluttag med inbyggd jfb, men det finns ju sådana och det torde väl kunna användas i det här fallet om det saknas jfb i centralen.
https://www.google.com/shopping/product/16219031449772948811?lsf=seller:125010288,store:15188626838235565567,lsfqd:0&prds=oid:6343789218304096954&q=vägguttag&hl=sv&ei=dd8vZM2jLf_Sxc8P9fePwAw&sts=14&lsft=gclid:Cj0KCQjw_r6hBhDdARIsAMIDhV_wQcNj0q8sY6HsNYgBNPDxFuFweniCleZZ7jTrxikS3pnEHpqZaBgaAkimEALw_wcB
https://www.google.com/shopping/product/16219031449772948811?lsf=seller:125010288,store:15188626838235565567,lsfqd:0&prds=oid:6343789218304096954&q=vägguttag&hl=sv&ei=dd8vZM2jLf_Sxc8P9fePwAw&sts=14&lsft=gclid:Cj0KCQjw_r6hBhDdARIsAMIDhV_wQcNj0q8sY6HsNYgBNPDxFuFweniCleZZ7jTrxikS3pnEHpqZaBgaAkimEALw_wcB
Det beror troligen på att det är ett rätt dyrt alternativ. Arbetskostnaden blir ungefär den samma medans uttaget kostar minst det dubbla.
Och en central jfb skyddar hela gruppen eller hela centralen medans uttaget med JFB bara skyddar ett uttag.
Och en central jfb skyddar hela gruppen eller hela centralen medans uttaget med JFB bara skyddar ett uttag.
Utrymmet är en "GROVENTRÉ " med klinkers på golvet.
Används också som tvättstuga och torkskåpsstuga.
Huset byggt på 1950-ralet.
Jag tror att vi gör som Tatja föreslog;
Koppla in TM fast då i din mysiga gamla brytare. Då slipper du kravet på JFB. Även om det verkligen är något som borde installeras i din central.
Vi klipper bort kontakten och skalar en kabelsnutt och skruvar kabeln direkt i brytaren.
Det bör gå fint.
Hälsar
/A
Används också som tvättstuga och torkskåpsstuga.
Huset byggt på 1950-ralet.
Jag tror att vi gör som Tatja föreslog;
Koppla in TM fast då i din mysiga gamla brytare. Då slipper du kravet på JFB. Även om det verkligen är något som borde installeras i din central.
Vi klipper bort kontakten och skalar en kabelsnutt och skruvar kabeln direkt i brytaren.
Det bör gå fint.
Hälsar
/A
Klicka här för att svara