5 297 läst ·
31 svar
5k läst
31 svar
Jordkabel - vilken?
Grovt räknat kan du halvera priset och överföringsförmågan för AR. Så en 16 mm2 Aluminium är motsvarande 10mm2 koppar.Anders 1920-tal skrev:
Ahlsell har kablar på rulle, gå in i butiken och kolla vad just din butik har.Anders 1920-tal skrev:
Akta för gummisladdar!
Ligger du inte runt priserna jag skriver, säg plus moms, har du för dålig rabatt.
Va? 2000 kr för 80 meter N1XE-AR 5G16? Trodde det var betydligt dyrare en så.E El-Löken66 skrev:Steg 1 är att fundera över slangen.
Det självklara valet kan tyckas vara SRN50 gult. Men har du minsta fundering på att stycka av tomten i framtiden kan det vara värt att överväga 110mm istället. Prisskillnaden ligger snabbt kollat på 2200 vs 5700. Och lägger du in dragtråd finns möjlighet att dra in fler kablar.
Men som du ser kostar detta en slant, då du drar riktig jordkabel finns även alternativ att förlägga kabeln direkt i mark, har du inte fin matjord måste du dock grusa runt om.
Sedan på med ett varningsband eller kabelskydd en dm ovanpå.
Varningsband 200-300 för en rulle på 250m eller kabelskydd för en dryg tusing 2x50m.
Vad gäller kabel kan man ta sig en liten funderare. 5G6 har föreslagits, kabel typ kan vara N1XV, pris 4700.
Denna kabel är otymplig och elektriker kommer troligen ta ut den till en hög kostnad ihop med röret.
Det sista du vill ha är en skarv mitt på sträckan. Ergo, hyr ett släp och ordna dessa saker själv, exempelvis 85m kabel och 100m ring eller 14x6m SRN rör.
Ett alternativ kan även vara att du väljer N1XE-AR 5G16 den är lättare och bör ligga under halva priset jämfört med 5G6 men kolla alternativ och priser med din elektriker om det går så är utbudet större hos grossist.
Cirka 2000, 24 kr metern.
Detta kräver även modernare plintar i ditt fasadskåp.
Alternativet finns även att dra 5G2,5 och kanske avsäkra 10A ifall detta räcker, vi vet inget om vad som ska pluggas in i 3-fasuttaget.
Cirka 1600, 20kr metern.
Löken har vi ju inte sett på en stund heller.
Tack för Svar Totte. Ja, det har iof gått fem år sen men 19 kr metern låter endå lite billigt även då tycker jag.Totte_S skrev:
Vet du vad 5G10 kostar idag om man utgår från era grossit priser jämfört vad vid ´´vanliga´´ icke elföretag kunder får betala?
N1XV 5G10 (koppar) ligger runt 170 kr/m ink moms utan påslag mot kund.V Ville27 skrev:
Det var galna rusningar i kabelpriserna för ett par år sedan.
Jag tar 110 kr/m inkl. moms. För inte menar du väl grossisternas listpriser? Det finns det ingen som betalar.Totte_S skrev:
Edit.
Äh, glöm det. Jag sökte på 5G10 men fick upp 5G6... 😅
Redigerat:
Tack. Vore intressant och veta vad ett mer känt märke 5G10 som exempelvis Draka/Nexans.. Lite tveksam att köpa från märken jag inte känner till eller ”kända” märken så att säga. Men det kanske ligger även där i 170 kronors spannet.Totte_S skrev:
Är det 5G6 kabel då från ett ”känt” märke såsom Nexans, Draka eller exempelvis Amokabel? Finns givetvis andra stora också, nämnde dessa tre eftersom jag kom på dom i stunden och dom är väll bland dom störta i Sverige.Müssli skrev:
Har ingen betydelse, alla kablar som säljs innom Europa har en kravspec på sig och följs till punkt.V Ville27 skrev:
Så bara rota efter den billigaste, alla med samma innehåll har samma kvalitet.