Anders 1920-tal
Hej!

jag ska dra en kabel mellan huvudcentralen och ett uthus, avstånd ca 70 meter, men vilken ska jag välja? I uthuset ska jag ha en egen undercentral med trefas bla. Jag har frågat nätägaren (eon) om lite fakta, och den finns på bilden. Jag skulle vilja ha den kabel som är lättast att dra i markrör.

anders

• Tabell med eltekniska mätvärden som visar värden för spänningsfall, effekt och ström.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
E
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
Hej!

jag ska dra en kabel mellan huvudcentralen och ett uthus, avstånd ca 70 meter, men vilken ska jag välja? I uthuset ska jag ha en egen undercentral med trefas bla. Jag har frågat nätägaren (eon) om lite fakta, och den finns på bilden. Jag skulle vilja ha den kabel som är lättast att dra i markrör.

anders
Hur mycket ström vill du ta ut i uthuset?

Ta bort de 4 nedersta raderna, de tillför inget men är direkt kopplade till var din elanläggning är och vems abonnemang det är osv. Ifall detta inte är något du vill gå ut med.

Anders 1920-tal
E El-Löken66 skrev:
Hur mycket ström vill du ta ut i uthuset?

Ta bort de 4 nedersta raderna, de tillför inget men är direkt kopplade till var din elanläggning är och vems abonnemang det är osv. Ifall detta inte är något du vill gå ut med.
tack! Ändrade bilden.

jag skulle vilja ha två eluttag, nån taklampa och ett trefasuttag (alltid bra att ha).

A
Du kan dra ungefär 80m 5G6 om matningen är avsäkrad med dvärgbrytare C16

Om den dras från mätarskåpet

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Du kan dra ungefär 80m 5G6 om matningen är avsäkrad med dvärgbrytare C16

Om den dras från mätarskåpet
5G4 funkar inte eller? :O

Prisskillnaden mellan 4 & 6 är inte stor...(y)

A
S Smurfen1337 skrev:
5G4 funkar inte eller? :O
60m med dvärg C16. Med dvärg B16 går det bra med 5g2,5 t.o.m. Jag personligen skulle däremot aldrig dra klenare än 6mm² för att mata en undercentral

A Emil_K skrev:
60m med dvärg C16. Med dvärg B16 går det bra med 5g2,5 t.o.m. Jag personligen skulle däremot aldrig dra klenare än 6mm² för att mata en undercentral
Varför inte?

S Smurfen1337 skrev:
Varför inte?
Kan fort bli svårt att uppfylla utlösningsvillkor på grupperna ut från den centralen då

A
S Smurfen1337 skrev:
Varför inte?
Jag tror inte att det finns någon bestämmelse om det, men jag har blivit lärd att ha som tumregel att en huvudledning alltid ska vara grövre än den grövsta utgående gruppledningen från centralen den matar.
Hänsyn ska även tas för den totala sammanlagrade effekten, samt för framtida belastningsökningar.

För det andra tycker jag att det ser "lite fattigt" ut.

• Gilla
Vector
  • Laddar…
E
Steg 1 är att fundera över slangen.
Det självklara valet kan tyckas vara SRN50 gult. Men har du minsta fundering på att stycka av tomten i framtiden kan det vara värt att överväga 110mm istället. Prisskillnaden ligger snabbt kollat på 2200 vs 5700. Och lägger du in dragtråd finns möjlighet att dra in fler kablar.

Men som du ser kostar detta en slant, då du drar riktig jordkabel finns även alternativ att förlägga kabeln direkt i mark, har du inte fin matjord måste du dock grusa runt om.

Sedan på med ett varningsband eller kabelskydd en dm ovanpå.
Varningsband 200-300 för en rulle på 250m eller kabelskydd för en dryg tusing 2x50m.

Vad gäller kabel kan man ta sig en liten funderare. 5G6 har föreslagits, kabel typ kan vara N1XV, pris 4700.
Denna kabel är otymplig och elektriker kommer troligen ta ut den till en hög kostnad ihop med röret.

Det sista du vill ha är en skarv mitt på sträckan. Ergo, hyr ett släp och ordna dessa saker själv, exempelvis 85m kabel och 100m ring eller 14x6m SRN rör.

Ett alternativ kan även vara att du väljer N1XE-AR 5G16 den är lättare och bör ligga under halva priset jämfört med 5G6 men kolla alternativ och priser med din elektriker om det går så är utbudet större hos grossist.
Cirka 2000, 24 kr metern.

Detta kräver även modernare plintar i ditt fasadskåp.

Alternativet finns även att dra 5G2,5 och kanske avsäkra 10A ifall detta räcker, vi vet inget om vad som ska pluggas in i 3-fasuttaget.

Cirka 1600, 20kr metern.

Redigerat:
I InsidersUnited skrev:
Prisskillnaden mellan 4 & 6 är inte stor...(y)
Kan vara så att 5×4 är dyrare.
Udda area.
5×6 används desto mer..

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
E
J Johan Lindell skrev:
Kan vara så att 5×4 är dyrare.
Udda area.
5×6 används desto mer..
5G6 i så fall.

Snålisen är att dra AR 4G16, cirka 1600 eller 19 kronor metern.

Ser nu att TS ville ha 75 meter och inte 85 som jag räknat på, men det är bara cirka priser på rimliga kabelval, hen får kolla mer exakt själv, det kan finnas påslag, kanske bor på en ö osv.

Sen är ju frågan vilket spänningsfall det blir då du kopplar 3-fasuttaget, kanske ytterligare 10 meter kabel och en maskin som vill ha 16A plus startström.

Bara TS vet. Tänk genom noga och röret ger en extra säkerhet om man funderar på att uppgradera i framtiden.

Redigerat:
Anders 1920-tal
Tack för svar! Röret ligger redan i marken. Ordnar gärna kabeln själv, liksom dragning. Vad är skillnaden mellan n1xv och n1xe-ar 56-16? Är det arean? Har konto hos Ahlsell så handlar gärna något från deras sortiment.

E El-Löken66 skrev:
Steg 1 är att fundera över slangen.
Det självklara valet kan tyckas vara SRN50 gult. Men har du minsta fundering på att stycka av tomten i framtiden kan det vara värt att överväga 110mm istället. Prisskillnaden ligger snabbt kollat på 2200 vs 5700. Och lägger du in dragtråd finns möjlighet att dra in fler kablar.

Men som du ser kostar detta en slant, då du drar riktig jordkabel finns även alternativ att förlägga kabeln direkt i mark, har du inte fin matjord måste du dock grusa runt om.

Sedan på med ett varningsband eller kabelskydd en dm ovanpå.
Varningsband 200-300 för en rulle på 250m eller kabelskydd för en dryg tusing 2x50m.

Vad gäller kabel kan man ta sig en liten funderare. 5G6 har föreslagits, kabel typ kan vara N1XV, pris 4700.
Denna kabel är otymplig och elektriker kommer troligen ta ut den till en hög kostnad ihop med röret.

Det sista du vill ha är en skarv mitt på sträckan. Ergo, hyr ett släp och ordna dessa saker själv, exempelvis 85m kabel och 100m ring eller 14x6m SRN rör.

Ett alternativ kan även vara att du väljer N1XE-AR 5G16 den är lättare och bör ligga under halva priset jämfört med 5G6 men kolla alternativ och priser med din elektriker om det går så är utbudet större hos grossist.
Cirka 2000, 24 kr metern.

Detta kräver även modernare plintar i ditt fasadskåp.

Alternativet finns även att dra 5G2,5 och kanske avsäkra 10A ifall detta räcker, vi vet inget om vad som ska pluggas in i 3-fasuttaget.

Cirka 1600, 20kr metern.

5G6 mm² är ett bra val. Vad jag kan se går den att koppla in direkt på max mätarsäkring 25 A (diazed). Då slipper man ett extra säkringsled. Men TS får återkomma med vad han tänker göra själv här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.