Hej expertpanelen!

Hus byggs på präktiga plintar (se bild), och snart skall el från mätarskåp en bit bort in, samt ut till gästhus. I båda fallen jordkabel som får ligga i både mark och vatten, men jag kommer såklart att gräva ner kabelskyddsrör.

Bygglovet säger att kablarna skall ligga med marginal så att huset senare kan höjas (ligger lågt precis vid vattnet). Jag funderar på att planera för att avsluta skyddsrören vid marknivå under huset, lägga kablarna löst i en liten slinga och sedan klamra upp dem längs betongplintarna. Då får jag den marginal som behövs, och jag slipper fula skrikande gula rör som går hela vägen upp till bottenbjälklaget.

Är det någon som kommer att invända mot detta? Jag kan ju gräva ner kablarna några centimeter, men de kommer i princip att ligga oskyddade en liten bit under huset. Det kommer altaner och panel som täcker mycket av "mellanrummet", men ibland kommer man att behöva gå under där och fixa något.

Tacksam för synpunkter!
 
  • A-frame hus i skogen med stora fönster, träd, blå himmel, soligt, terrass.
Det verkar okej. Tänt på att kabelskyddsröret inte tål sol= UV strålning, det bli skört.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det verkar okej. Tänt på att kabelskyddsröret inte tål sol= UV strålning, det bli skört.
Precis, och det innebär väl att man inte bör gå upp med skyddsröret hela vägen upp till botterbjälklaget, även om det är skyddat mot direkt solljus.
 
Kabelskyddsröret är ju bara "extra", man har det för att enklare kunna byta ut kabeln. Men kabeln är godkänd för nedgrävning utan skyddsrör.

Sedan finns det väl en del allmäna regler om skydd av kablar, den får ju ex. inte ligga oskyddad över bilinfarten, så den blir överkörd varje gång du kör in och ut bilen. Men det är mer av sunt förnuft.
 
H hempularen skrev:
Kabelskyddsröret är ju bara "extra", man har det för att enklare kunna byta ut kabeln. Men kabeln är godkänd för nedgrävning utan skyddsrör.

Sedan finns det väl en del allmäna regler om skydd av kablar, den får ju ex. inte ligga oskyddad över bilinfarten, så den blir överkörd varje gång du kör in och ut bilen. Men det är mer av sunt förnuft.
Om jag tolkar dig rätt får den alltså ligga (relativt) öppen och oskyddad under ett hus på plintgrund, även om man kommer att krypa in där någon gång?
 
T Tornhuset skrev:
Om jag tolkar dig rätt får den alltså ligga (relativt) öppen och oskyddad under ett hus på plintgrund, även om man kommer att krypa in där någon gång?
Jag är inte elektriker. Så ta inte mina påståenden för 100%. Men jag är rätt säker på att kabeln får ligga oskyddad under en plintgrund.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.