936 läst ·
4 svar
936 läst
4 svar
Jordkabel Exqj
Hej
Mellan vårat hus och ett attefall så kommer det en Exqj 4x6/6 kabel i markrör. Den behöver skarvas i dosa på väggen ca en meter upp. Min fråga är om man använder flätan som jord och om man lämpligen lindar den med en gröngul eltejp ? Är det skillnad på en biledare och en "riktig" jordledare som i denna kabeln ?
Jag kommer ha en elektriker som gör inkoppling i elcentralen lite längre fram.
Mellan vårat hus och ett attefall så kommer det en Exqj 4x6/6 kabel i markrör. Den behöver skarvas i dosa på väggen ca en meter upp. Min fråga är om man använder flätan som jord och om man lämpligen lindar den med en gröngul eltejp ? Är det skillnad på en biledare och en "riktig" jordledare som i denna kabeln ?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Hur en kabel är använd ser man på hur den är inkopplad i matande ände. Eftersom du har en femledare kan den vara TN-S-kopplad också, och då behöver man med säkerhet identifiera neutralledaren.
Men normalt används den koncentriska ledaren som PE eller PEN på denna typ av jordkablar. Den har tillräckligt stor area i motsats till installationskablar som EXLQ.
Men normalt används den koncentriska ledaren som PE eller PEN på denna typ av jordkablar. Den har tillräckligt stor area i motsats till installationskablar som EXLQ.
Använd grön/gul slang eller tejp. Skala upp kabeln lägg upp skärmen i en bunt och tejpa ordentligt runt där du har skalat och runt kopparskärmen eller trä på slang. Anslut skärmen till jord plint i centralK Kristian_83 skrev:Hej
Du kan koppla in denK Kristian_83 skrev:Hej
i mätarskåpet också rakt in på huvudsäkringarna "max 25A" om det skulle vara smidigare dragning
Bara som tillägg då trådstartaren ställde frågan:
En koncentrisk ledare som i denna kabel behöver egentligen inte märkas då den identifieras genom sitt utseende och en skyddsjord behöver inte ha isolering.
En PEN-ledare ska däremot ha isolering. Men 6mm2 är kanske inte tillräckligt för att få användas som det.
En koncentrisk ledare som i denna kabel behöver egentligen inte märkas då den identifieras genom sitt utseende och en skyddsjord behöver inte ha isolering.
En PEN-ledare ska däremot ha isolering. Men 6mm2 är kanske inte tillräckligt för att få användas som det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden