Hej
Mellan vårat hus och ett attefall så kommer det en Exqj 4x6/6 kabel i markrör. Den behöver skarvas i dosa på väggen ca en meter upp. Min fråga är om man använder flätan som jord och om man lämpligen lindar den med en gröngul eltejp ? Är det skillnad på en biledare och en "riktig" jordledare som i denna kabeln ?

Jag kommer ha en elektriker som gör inkoppling i elcentralen lite längre fram.

Hur en kabel är använd ser man på hur den är inkopplad i matande ände. Eftersom du har en femledare kan den vara TN-S-kopplad också, och då behöver man med säkerhet identifiera neutralledaren.

Men normalt används den koncentriska ledaren som PE eller PEN på denna typ av jordkablar. Den har tillräckligt stor area i motsats till installationskablar som EXLQ.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
K Kristian_83 skrev:
Hej
Mellan vårat hus och ett attefall så kommer det en Exqj 4x6/6 kabel i markrör. Den behöver skarvas i dosa på väggen ca en meter upp. Min fråga är om man använder flätan som jord och om man lämpligen lindar den med en gröngul eltejp ? Är det skillnad på en biledare och en "riktig" jordledare som i denna kabeln ?

Använd grön/gul slang eller tejp. Skala upp kabeln lägg upp skärmen i en bunt och tejpa ordentligt runt där du har skalat och runt kopparskärmen eller trä på slang. Anslut skärmen till jord plint i central

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
K Kristian_83 skrev:
Hej

Du kan koppla in den
i mätarskåpet också rakt in på huvudsäkringarna "max 25A" om det skulle vara smidigare dragning

A
Bara som tillägg då trådstartaren ställde frågan:

En koncentrisk ledare som i denna kabel behöver egentligen inte märkas då den identifieras genom sitt utseende och en skyddsjord behöver inte ha isolering.

En PEN-ledare ska däremot ha isolering. Men 6mm2 är kanske inte tillräckligt för att få användas som det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.