Då tror alla att det är ok ända tills skadan har blivit värre och förhoppningsvis löser ut säkrinen innan någon har hunnit komma till skada. Men att medvetet koppla in en apparat som vid minsta fel kan bli livsfarlig gränsar till dumhet. Så koppla INTE in pumpen om den har ett isolationsfel. Om inte säkerhetsaspekten väger tungt nog så är det även så att är det en skada på lindningen kommer skadan med tiden att förvärras så att det kommer att bli en riktig kortis. Men innan det "smäller" på riktigt kan någon ha skadat sig eller kan det har uppstått brand.

En jordfelsbrytare är ett personskydd och om den löser så är det av en anledning...

//Patrik

Jag förstår absolut innebörden av att koppla in en trasig elektrisk apparat, min tanke var bara att om jag ej hade haft en jfb så hade jag antagligen inte märkt av att något var fel.
Nu när jfb bryter efter en tids användning så är det ett fel, annars så skulle den inte bryta!
Som sagt, pumpen är urlagd och väntar på att bli meggad, efter det får jag ta ett beslut om hur jag ska gå vidare med det och antagligen börja leta efter en ersättningspump!

Jobo123 skrev:
Är det lönt att börja skruva i den eller låta den stå o självtorka? Står en kupé värmare mot den nu...
Det kan vara värt att prova att låta den självtorka först.

Ett tips som kan vara bra eller dåligt är att torka i ugnen med ugnen på lägsta värme. Faran är dock att de 50 utlovade graderna som lägsta temperatur på en del ugnar kan vara klart högre temperatur. Kläm in utegivaren på en inne-ute-termometer in i ugnen och håll ett öga.

OBS, nu gissar jag bara att pumpen borde tåla 50 grader när bara "lagras" och inte används.

Jobo123 skrev:
Ja det är en 230v 1-fas!
Vad blir skillnade säkerhetsmässigt om jag kopplar på en kontakt och kör motorn via ett jordat uttag som ej ligger över jfb?
Motorn har samma fel men det visar sig inte på något sätt då?
Det är ju inte bra att köra den över huvud taget, men att göra så är klart bättre än att köra hela anläggningen utan jordfelsbrytare eller lossa jorden...

Om du har nån el-elektronikpysslare i bekantskapskretsen så kanske du kan låna en tillräckligt stor isoleringstransformator, med 230V in och 230V ut. Förr var sådana vanliga i elektroniklabb, radio-tv-verkstäder å sånt. Den ger ungefär samma skydd som en jordfelsbrytare när man bara ansluter en enda apparat till den, med skillnaden att den trollar i stort sett bort ett enda jordfel istället för att bryta strömmen. De brukar halvofta inte vara så jättestora effektmässigt, 200-500W är nog vanligt, så en sån orkar nog driva en pump men knappast värmegrejerna.

Vill bara säga att jag använt yxis förslag med motorn i ugnen ett antal gånger med fläktmotorn till min kondenstorktumlare. Det har funkat alla gånger.

I torktumlarfallet har dock jordefelet återkommit efter något halvår eftersom motorn blivit nedfuktad igen så småningom (sitter dumt nog mitt i vattenångan). Kanske är det annorlunda med pumpen?

Pen

Ska testa det beroende på vad meggern visar! Nej pumpen sitter egentligen inte utsatt, enbart pga de enorma stormarna som gjort att det trängt in vatten, o sen när det blivit minusgrader frusit..
Testar torka rent den med en fläkt först, annars får jag montera ner den o slänga in den i ugnen!!

Det kan kanske vara värt att påpeka att en megger mäter med någon milliampere, d.v.s. inte helt försumbar ström.

Finns det nån (mininal?) risk att åstadkomma mer skada om man meggar ett fel som självlagas av torkning?

P.S. ungtipset fick jag från en webbsida om cykelunderhåll, man tvättar rent kedja o.s.v. i lämplig vätska och torkar sen delarna på en bit bakplåtspapper i ugnen innan man monterar tillbaka och smörjer allt på rätt sätt. Före jag läste det tipset hade jag inte en tanke på att man kunde använda ugnen till sånt... ;)

Den lack som man använder på trådarna i elmotorer tål lätt temperaturer på 100 grader.
Har man en skada på trådarnas "lack" är det bara en tidsfråga, den "krypström" som läcker ut kommer förr eller senare att förstöra isoleringen. Om man meggar kan man i värsta fall förkorta processen något men inte i avgörande mån.

Apropå diskussionen här ovan att köra den utan jordfelsbrytare. Till att börja med så får man inte köra en sådan anläggning utan jfb, det kravet har funnits betydligt längre än sedan jfb blev obligatorisk i största allmänhet.

Sedan så är det ju så att om du kör en apparat med känt isolationsfel, utan jfb. Då är du helt beroende av att skyddsjorden fungerar i den inkopplingen. Du är ett enkelfel från en säker död. Grundprincipen för elsäkerhet är att man aldrig får vara beroende av att ALLT skall fungera. Dvs det skall krävas minst 2 fel innan en anläggning blir farlig.

Man kan tycka att det är lite långsökt med felaktig skyddsjord. Jag (som inte är elektriker) har under mitt drygt 50 åriga liv varit med om saknad skyddsjord (oinkopplad), felkopplad skyddsjord, dåligt kopplad skyddsjord vid 5 eller 6 tillfällen. En av de felaktiga var en hårsmån från att ta kål på mig. Och som sagt jag jobbar inte med el så jag har som hempulare kanske totalt tittat i ca 2 - 300 dosor. Det ger en felhalt på 2- 3 %. Dvs rent statistiskt så löper du 2 - 3 % risk att ta kål på dig själv eller någon annan om du kör motorn utan jordfelsbrytare (iom. att det finns ett känt fel på den). Det är i mitt tycke allt för dåliga odds. Detta att det gäller ett bad, gör ju att risken att dö vid strömgenomgång är väldigt hög. Elolyckor i torrare sammanhang kan också vara farliga, men sannolikheten för dödsfall blir avsevärt lägre.

Redigerat:
Jobo123 skrev:
Ja det är en 230v 1-fas!
Vad blir skillnade säkerhetsmässigt om jag kopplar på en kontakt och kör motorn via ett jordat uttag som ej ligger över jfb?
Motorn har samma fel men det visar sig inte på något sätt då?
I och med att jordfelsbrytaren löser så vet du att det finns en läckström,
det man inte vet är om det går tillbaka genom skyddsjord eller ut i vattnet.

Om det är så att läckströmmen går i skyddsjorden är det ingen uppenbar fara för all ström går i kabeln till/från pumpen.

Men om det är så att läckströmmen går ut i vattnet så är det inte alls lika kul...

Och som någon sa, att köra utan jordledare är livsfarligt, och det beror på att läckströmmen då måste gå ut i vattnet för den har ingen annan väg att gå.

Det finns ett litet problem med att köra utan jfb, nästa säkerhets nivå är de vanliga säkringarna som förmodligen är 10A.
Och det betyder att läckströmmen måste vara större än 10A för att du ska kunna se något.

Så det är lite som att köpa en lott, man kanske har tur :P

Hade jag varit i dina kläder hade jag torkat pumpen, försökt att köra den med en jordfelsbrytare. Men om det då fortfarande inte fungerar, då är det bara att köpa en ny pump.

Brukar aldrig ha tur med lotter:(
Jag kommer inte köra utan jord eller vid sidan av jfb då jacuzzin ska ha en jfb!
Testar med att torka den på plats nu, men tveksamt om det går, på denna pump sitter en heater som värmer vattnet, hade det varit en av de andra pumparna så hade det varit mkt lättare att montera bort.
Väljer jag att köpa ny så måste jag ändå montera av den, o då kan jag ju testa värma den i ugnen och se om detta hjälper innan jag köper ny!
Men hoppas kunna torka ur motorn från samma håll som vattnet trängt in i motorn!

hempularen: faran i det här fallet är väl egentligen att obehöriga ger sig på att försöka använda anläggningen, jag tror inte att trådstartaren får för sig att själv hoppa i badet så länge felet föreligger.

Farligt är det ändå.

Njaa.. jag tolkade ett av inläggen här upp som att han undrade över skillnaden i säkerhet med eller utan jordfelsbrytare. Jag är lite nojig över strömförande apparater.

Jobo123 skrev:
Ska testa det beroende på vad meggern visar! Nej pumpen sitter egentligen inte utsatt, enbart pga de enorma stormarna som gjort att det trängt in vatten, o sen när det blivit minusgrader frusit..
Testar torka rent den med en fläkt först, annars får jag montera ner den o slänga in den i ugnen!!

Har fått ner motorn nu och den var ganska så blöt!
Tänkte testa ställa in den i ugnen, men är det något att tänka på innan jag ställer in den?
Koppla bort kablar gummipackningar eller liknande?
hur länge brukar du ha din i ugnen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.