9 288 läst ·
48 svar
9k läst
48 svar
Jordfelsbrytaren löser
Sida 1 av 4
Hej!
En dag när jag kom hem märkte jag att jorfelsbrytaren i källarens central hade löst. Började leta efter orsak och hittade att det var jacuzzin på utsidan som löser jordfelsbrytaren...
Öppnade upp jacuzzin och då var det en del is som låg mot ställningen, alla pumpar är jordade via ställningen.
Jag hittade en pump som inte snurrade utan bara surrade, antar att denna frusit fast. fick igång pumpen efter lite fönande!
Har ställt in en kupéfläkt för att tina bort is och vatten/fukt.
Då det är minus ute och jacuzzin måste vara i drif för att inte frysa sönder så har jag fått lägga ur jorden, då löser ej fordfelsbrytaren....
Testade att koppla in jorden idag igen då det var betydligt mindre vatten och ytterst lite is kvar, men åter igen så när jag drar igång en pump (finns 3 pumpar och spelar ingen roll vilken jag startar) så löser brytaren. Lampor radio och småsaker kan jag ha igång i jacuzzin utan att brytaren löser.
Är det bara att avvakta och torka ur tills brytaren ej löser mer eller har ni några andra förslag på lösningar?
Då brytaren bara helt plötsligt började slå ifrån och jag ej hittat några synliga fel så antar jag att det är fukt i någon pump som gör att jordfelsbrytaren bryter.
Hade varit skönt att få löst det då det inte känns så bra att köra pumpar m.m utan skyddsjorden!
En dag när jag kom hem märkte jag att jorfelsbrytaren i källarens central hade löst. Började leta efter orsak och hittade att det var jacuzzin på utsidan som löser jordfelsbrytaren...
Öppnade upp jacuzzin och då var det en del is som låg mot ställningen, alla pumpar är jordade via ställningen.
Jag hittade en pump som inte snurrade utan bara surrade, antar att denna frusit fast. fick igång pumpen efter lite fönande!
Har ställt in en kupéfläkt för att tina bort is och vatten/fukt.
Då det är minus ute och jacuzzin måste vara i drif för att inte frysa sönder så har jag fått lägga ur jorden, då löser ej fordfelsbrytaren....
Testade att koppla in jorden idag igen då det var betydligt mindre vatten och ytterst lite is kvar, men åter igen så när jag drar igång en pump (finns 3 pumpar och spelar ingen roll vilken jag startar) så löser brytaren. Lampor radio och småsaker kan jag ha igång i jacuzzin utan att brytaren löser.
Är det bara att avvakta och torka ur tills brytaren ej löser mer eller har ni några andra förslag på lösningar?
Då brytaren bara helt plötsligt började slå ifrån och jag ej hittat några synliga fel så antar jag att det är fukt i någon pump som gör att jordfelsbrytaren bryter.
Hade varit skönt att få löst det då det inte känns så bra att köra pumpar m.m utan skyddsjorden!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ta inte av dig skorna
Ja något bad blir det ju inte tal om nu!
Som tur är så bor jag på ett berg o det finns ingen risk för att obehöriga (barn) ska komma i kontakt med någon spänningsförande del.
Har satt pumparna på tid så dom är endast igång ett par timmar mitt på natten, för att värma några grader.
Måste väl gå att använda en summer o få fram vilken pump det är kortis i?
Är enbart 1-fas motorer i anläggningen!
Som tur är så bor jag på ett berg o det finns ingen risk för att obehöriga (barn) ska komma i kontakt med någon spänningsförande del.
Har satt pumparna på tid så dom är endast igång ett par timmar mitt på natten, för att värma några grader.
Måste väl gå att använda en summer o få fram vilken pump det är kortis i?
Är enbart 1-fas motorer i anläggningen!
Koppla ur pumparna (både nolla och fas) en efter en och när JFB inte längre löser ut så har du förmodligen hittat den felaktiga.
Varför inte sätta in en frostvakt i utrymmet där pumparna sitter och isolera det lite bättre?
Typ... http://www.elbutik.se/product.html/frostvakt-med-termostat?category_id=815
/Kent
Typ... http://www.elbutik.se/product.html/frostvakt-med-termostat?category_id=815
/Kent
Emil_K skrev:
Nja,, om jag stänger av pumparna helt så kommer vattnet frysa efter ett tag.
Jacuzzin tappar ca 3c under ett dygn, så pumpen behöver bara jobba för att värma upp dessa tre förlorade graderna. Nu är jacuzzin ställd för att hålla 10c där av så behöver pumparna användas väldigt lite!
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
man kan ju iofs prova att mäta med en vanlig multimeter. Är det direkt galvaniskt kontakt så går det att mäta med multimeter.Demmpa skrev:
Men många isolationsfel kan bara hittas med en isolationstestare (megger), den lägger på en hög spänning, då kan strömmen slå över även om felet bara ger nästan kontakt. En multimeter och även "summer" mäter med en mätspänning på 5 6 volt, det räcker inte för att hitta ett fel där 230V kan slå över.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
hempularen skrev:man kan ju iofs prova att mäta med en vanlig multimeter. Är det direkt galvaniskt kontakt så går det att mäta med multimeter.
Men många isolationsfel kan bara hittas med en isolationstestare (megger), den lägger på en hög spänning, då kan strömmen slå över även om felet bara ger nästan kontakt. En multimeter och även "summer" mäter med en mätspänning på 5 6 volt, det räcker inte för att hitta ett fel där 230V kan slå över.
Ja jag får kanske försöka få tag på en megger så jag kan mäta lite!
Men ska nog börja med att testa lägga ur pumparna och se vilken det är som löser, när jag väl hittat den skyldiga så kan jag förhoppningsvis torka rent den och få ur fukten som skapar problemet!
Jobo>Jopp, satt en sådan i pumphuset på min fd's gård.
Det behövs inte mycket till för att hålla frostfritt.
/Kent
Det behövs inte mycket till för att hålla frostfritt.
/Kent