Först trodde jag det var diskmaskinen som gjorde att jordfelsbrytaren löser ut. Den löste nämligen ut när jag öppnade luckan. Några dagar senare löste den ut när jag satte på köksfläkten. Ikväll löste den när jag satte på torkskåpet.
Det är aldrig någon av automatsäkringarna som går utan det är jordfelsbrytaren uppe till vänster på bilden. Hur ska jag göra för att hitta var felet finns. Den går oftast när jag just öppnar och stänger diskmaskinen men även vid andra påslag. Kan det vara en viss kombination eller hur ska jag tänka.

Elektriskt säkerhetsskåp med automatsäkringar och en jordfelsbrytare märkt Hager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elskåp med öppen dörr som visar en lista över jordfelsbrytare och säkringar för köksutrustning och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej, det är ytterst osannolikt att det är en kombination, det är väldigt små strömmar som krävs för att en jordfelsbrytare ska lösa ut.

När den har löst ut, kan du återställa den omedelbart?

Ibland har jag varit tvungen att dra ut en sladd till tex diskmaskinen, eller stänga luckan osv. Därefter har jag kunnat slå på den igen.

Pröva o slå av alla säkringar,slå på en o en.
Fortsätt tills jordfelsbrytaren löser.
Den gruppen ligger ev felet på.
Dra ur alla stickproppar som är anslutna på den säkringen.
Jordfelsbrytaren mäter all ström o all ström den går tillbaks.
Diffar det för mycket så bryter jordfelsbrytaren.
30 mA.
Troligt fel är annars ytterbelysning och vägguttag utomhus.

tommib
Tyvärr är det lurigare än så. Felet kan ligga på vilken grupp som helst om det är överledning mellan nolla och skyddsjord. Om anläggningen i stort belastar nollan med 60 mA eller mer (typ, givet att det blir en perfekt 50/50 delning mellan N och PE) så kommer JFB att lösa.

Jag skulle börja med att titta på diskmaskinen ändå, den verkar vara inblandad. Samtidigt kan felet ligga någon helt annan stans.

Har det gjorts arbeten på elanläggningen nyligen? Andra arbeten, tex. spikning/skruvning som kan ha råkat träffa ett elrör?

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
5
Har du kollat så att du inte har fått ner tex fett el dyl. vid uttaget bakom spisen?

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Eller läckage bakom diskmaskinen, skada på dess anslutningssladd. Det, precis som förslaget om fett bakom spisen, skulle kunna ge konstiga intermittenta symptom som uppträder t.ex. när man stänger diskmaskinsluckan och då trycker till så att det rör sig lite i ett felställe.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Det första är väl att mäta om det är överledning mellan nolla och skyddsjord någonstans i anläggningen.

Protte

Allt har fungerat tidigare och plötsligt för ett par veckor sedan började jordfelsbrytaren lösa och den löser alltid när man gör något. Öppnar/stänger diskmaskinen, sättre på torkskåpet, sätter på köksfläkten.

Även andra apparater? De som du räknar upp ser alla ut att ligga på L1 om det har någon betydelse (den första dvärgen, och sedan var tredje därefter). Men vad drar ström när man öppnar lyckan till DM? Det låter ju som ett "mekaniskt" fel därikring. Vad finns i närheten som ev rör på sig? Som nämnts kan det vara möjligt att ringa in felet genom att bryta säkringar och prova igen.

Vad händer om man kopplar ur diskmaskinen. Löser jfb ut av torkskåp osv. då också?

Då för två veckor sedan när det började. Fundera på om du gjorde något då, ex. om du av ngn anledning kopplade ur diskmaskinen och satte i kontakten igen, då kanske vänd 180 grader? Eller ngt liknande?

Våran JFB löste ut 3 gånger igår. Första gången det händer.
Efter att ha kopplat ur vattenkokaren, och sedan en elradd uppe på övervåningen, så löste den inte ut mer om vi sänkte ugnen från 225 grader till 175 grader..fråga mig inte hur det hänger ihop. Om det var en tillfällighet eller inte.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Även andra apparater? De som du räknar upp ser alla ut att ligga på L1 om det har någon betydelse (den första dvärgen, och sedan var tredje därefter). Men vad drar ström när man öppnar lyckan till DM? Det låter ju som ett "mekaniskt" fel därikring. Vad finns i närheten som ev rör på sig? Som nämnts kan det vara möjligt att ringa in felet genom att bryta säkringar och prova igen.
Iallafall på min diskmaskin så är det en lampa som tänds när man öppnar luckan (lite grann). Iofs väldigt lite effekt (ungefär 10w).

Nu har jag konstaterat att det är diskmaskinen. När man öppnar luckan bryter jordfelsbrytaren ibland. Sen kan det gå 2 veckor utan att något händer. Men förr eller senare kommer problemet tillbaka. Det borde gå någon kabelstam eller liknande från maskinen till luckan. Får börja felsöka där.

Låter ju som att diskmaskinen har en överledning mellan nolla och jord när luckan öppnas. En sådan överledning kan leda till att jordfelsbrytaren löser ut. Om den gör det eller inte beror på hur stora effekter du tar ut genom jordfelsbrytaren när det sker. Har du. Tex. Bara en lampa tänd händer sannolikt ingenting. Har du däremot igång vattenkokaren samtidigt så löser jordfelsbrytaren sannolikt ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.