Hej, har precis köpt en ville från 1975 i Uppsala. Skulle sätta upp lite nya spottar i taket. Tre sladdar som vanligt hänger ner från taket, jordad, fas och neutral. Jag har stor respekt för el, så jag drog ur proppen och hade elmätare så jag var säker på att strömmen var helt av. Det var den. Trots detta dör hela elen i huset (jordfelsbrytaren utlöses) när jag försöker fästa neutralen (blåa) i den nya lampan.. då jag fick trilskas lite, dras det lite i sladden ofrånkomligt är värt att nämna.

Men varför händer detta trots att proppen är urdragen?

Notis, jag har tidigare under nyläggning av mitt yttertak haft lite vatten-läckage som droppa alldeles bredvid sladdarna i taket, kan detta på något sätt påverka?

Om det blir kontakt mellan nolla och jord så löser jordfelsbrytaren. Säkringen bryter bara fasledaren.

• Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
får jord och nolla kontak med varandra så kan jfb lösa ut även om proppen är utskruvad

Jag gjorde mitt försök för någon vecka sedan, men är relativt säker på att dom aldrig kom i kontakt med varandra. Det satt eltejp på ändarna medan jag pysslade (satt sedan tidigare).

Min oro är att det föreligger något glapp längre in bland trådarna?

fredsang fredsang skrev:
Jag gjorde mitt försök för någon vecka sedan, men är relativt säker på att dom aldrig kom i kontakt med varandra. Det satt eltejp på ändarna medan jag pysslade (satt sedan tidigare).

Min oro är att det föreligger något glapp längre in bland trådarna?
Om dom hade legat ihop längre in då hade ju jordfelsbrytaren löst varje gång när den säkringen är iskruvad.

B Berrabus123 skrev:
Om dom hade legat ihop längre in då hade ju jordfelsbrytaren löst varje gång när den säkringen är iskruvad.
jag förstår, det gör det inte som sagt.. tänkte att det hände något när jag oavsiktligt drog i trådarna?

Det var jordledningen ansluten till lampan så täcker det ju att nollan nuddar lampan. Kontakt mellan nolla och jord är det absolut mest sannolika. Jordfelsbrytaren funkar ju uppenbarligen, så ta det lugnt.

fredsang fredsang skrev:
jag förstår, det gör det inte som sagt.. tänkte att det hände något när jag oavsiktligt drog i trådarna?
Har du installerat spottarna och funkar dom som de ska?

Annars är det ju bara att isolera kablarna och sedan sätta tillbaka säkringen och börja dra lite i dom försiktigt och kolla om jfb löser.

Om så är fallet att jfb löser när du drar i dom så kan dom ju vara skadade längre in någonstans och isåfall är mitt tips att dra ut ny kabel bara

Samma problem som jag har i min gamla cirkulationspump till min CTC fjärrvärmeväxlare från 1967. Elkillen var tvungen att klippa av jordkabeln för att jordfelsbrytaren inte skulle lösa ut. "Hurra för proffs som kan sitt jobb och hitta lösningar på problem!!!!!" Tydligen skulle det räcka med att metallrören var jordade till fjärrväreverket. misstänker själv att hela fjärrvärmeverket kommer att vittra sönder av galvaniska strömmar. Västerås är inne på sitt 7e fjärrvärmeverk.
Samma problen som jag också hade med min spis som löste ut jordfelsbrytaren. Orsaken var en beläggning av fett från ugnen inne i spisen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.