Forumet kryllar av fenomenalt elkunniga så jag chansar här med en udda fråga.
Dissekerade ett ganska gammalt, men helt kurant Nimo torkskåp (som alltså inte ska användas som ursprungligen tänkt) och funderade på att använda eldelen som stöttande värmefläkt i verkstan. Efter någon minut börjar den lösa ut JFB. Även utan värmen inkopplad. "Jamen , kasta den då! Den är felaktig." Jo, men finns en möjlighet att rädda idén? När jag körde torkskåpet (alltså monterat som det ska) lite på prov förut uppträdde inte problemet. Just timer och termostat vore en så fiffig sak för mitt behov.

• Gilla
Björne T
  • Laddar…
Har den stått oanvänd under en längre tid, i så fall kan det kanske vara fukt i värme elementet.
Se om du kan torka ut det genom att låte det stå i ett uppvärmt rum ett tag.

• Gilla
hovapettson och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Har den stått oanvänd under en längre tid, i så fall kan det kanske vara fukt i värme elementet.
Se om du kan torka ut det genom att låte det stå i ett uppvärmt rum ett tag.
Fukt är elens värsta fiende, men det kan ärligt talat inte vara problemet här. Skåpet är gammalt men nästan oanvänt och har stått torrt och fint. Hm...

H hovapettson skrev:
Fukt är elens värsta fiende, men det kan ärligt talat inte vara problemet här. Skåpet är gammalt men nästan oanvänt och har stått torrt och fint. Hm...
Koppla bort värmeelement och testa, termostat kanske löser ut jfb

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Koppla bort värmeelement och testa, termostat kanske löser ut jfb
Tyvärr löser den även då värmen av.

Ställ den på en gummimatta eller liknande

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
Ställ den på en gummimatta eller liknande
Ah! Enheten står vid proven på en träställning. Ska prova att isolera den helt, som du säger.

Om där är ett fel som orsakar en överledning till elektrisk jord i fläktaggregatet och som ger en viss ström, så spelar det ingen roll om hela aggregaten är isolerat från marken. Jordfelsbrytaren känner av detta och bryter bort matningen.

Typiskt är som sagt fukt i värmedelen, men här har jag för mig att det är "fria" värmespiraler som används som då inte är så utsatta som de som ex. sitter i varmvattenberedare.

Testa att resistansmäta mellan fas och jord i aggregaten och se om där är något överledning.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
E etompau skrev:
Om där är ett fel som orsakar en överledning till elektrisk jord i fläktaggregatet och som ger en viss ström, så spelar det ingen roll om hela aggregaten är isolerat från marken. Jordfelsbrytaren känner av detta och bryter bort matningen.

Typiskt är som sagt fukt i värmedelen, men här har jag för mig att det är "fria" värmespiraler som används som då inte är så utsatta som de som ex. sitter i varmvattenberedare.

Testa att resistansmäta mellan fas och jord i aggregaten och se om där är något överledning.
Han har ju kopplat bort värmedelen

G grovspacklarn skrev:
Han har ju kopplat bort värmedelen
Japp, jag är med på det. Det finns kanske tidur/omkopplare/fläktmotor som spökar här.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
E etompau skrev:

Ja, fria spiraler. Jag tar fram min Fluke och mäter. Värt ett försök ändå.

Litet efterord. Bara för att jag är så envis tog jag in enheten (fläkt/värmare/tidur) i köket och provkörde välisolerat. JFB löste. Mätte på olika håll och hade "OL" där det ska vara. Aggregatet ser oanvänt ut, men gammalt. Var på väg att förvandla den till elskrot, men provade en sak till: Återmonterade enheten i skåpet och se - nu gick det vägen igen. Det uppstår alltså "krypströmmar och potentialdiffar" som påverkar JFB? Ja, jag har flera gånger blivit imponerad av hur känsliga de är = effektiva! Har han som uppfann JFB fått Nobelpriset?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.