Jag "hängde" in en 30 mA JFB på en anläggning från 1952, anläggningen har inte orsakat en enda utlöst JFB, däremot ett antal strykjärn med jordfel.

Protte

Jag satte in en JFB när jag bytte en huvudcentral (3 olika kapslingar med olika ålder, äldsta från slutet av 30-talet) och en undercentral med 6 säkringar. Visst bytte jag ut de äldsta gummitrådarna, men den fina röda jorden, vit fas och svart nolla fick vara kvar, likaledes ett antal robusta icke-jordade uttag. JFB:n har bara gått när jag klippte kabeln till häcksaxen, med häcksaxen.:D

Ifö skrev:
JFB:n har bara gått när jag klippte kabeln till häcksaxen, med häcksaxen.:D
Nån mer än jag som har slagits av att nätsladden på denna typ av apparater ofta är så kort? Nån har uppenbarligen tänkt till så att man klipper skarvsladden i stället för apparatsladden, med dyr reparation som följd, när olyckan är framme :D

Jo, det stämmer. Det är ju skarvsladden man klipper. Någon har absolut tänkt till, det finns väl häcksaxar med fasta hanar bara också?
Hyrde in föryngringsklippningen i år - välsignade husavdrag.:)

Undrar för övrigt hur många elbilsägare som dragit iväg med sladden ansluten. :D Eller det kanske inte går att starta då?

Elbilarna är ju oftast så små att sladden håller fast dem!:D
(Förlåt, kabeln...)

Motorvärmarsladden har man ju åt iväg med några gånger i alla fall :)

Jag skulle förresten också behöva ett uttag i badrummet till duschkabinens el. Ska väl vara jordfelsbrytare på det uttaget vad jag har förstått. Går det tex att dra strömmen till det uttaget uppe på vinden och sätta uttaget i taket ovanför duschkabinen kanske?

mycke_nu skrev:
Undrar för övrigt hur många elbilsägare som dragit iväg med sladden ansluten. :D Eller det kanske inte går att starta då?
Min går då inte att starta med kabeln inkopplad, tur är väl det :D

aha förtöjningslina :)

Förnyar denna tråd med en liten fråga.

Min hyreslägenhet är byggd runt 1998-2000 eller dyl. Elen är gjord av en lokal elfirma.
Jag kom idag att tänka på att jag har ett 230V-uttag i badrumsskåpet, men ingen JFB i lägenheten. Och vad jag har fått lära mig så har det aldrig varit okej. Alltså måste elfirman ha gjort fel genom att skita i JFB:en.

Min tanke var då om man kanske skulle höra av sig till den privata fastighetsfirman och påpeka det och då, med en stor näve tur, kanske får JFB installerad i varje lägenhet (4 lägenheter).
Elfirman har ju gjort fel, så då borde de väl få rätta till det också eller?
Skulle det gå tror ni eller är det inte ens någon idé att försöka?

//Patrik

Sitter det ingen i skåpet, ovanför eller likn, kolla noga innan du ringer och skäller..

Haha Förlåt mig! :D:D Det satt en JFB i badrumsskåpet. :p

Bara att glömma att jag sa någonting!

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Haha Förlåt mig! :D:D Det satt en JFB i badrumsskåpet. :p

Bara att glömma att jag sa någonting!

//Patrik

Är din elektriker på semester??? :D

Man ska inte hålla på med el om man inte vet hur det fungerar, kontakta en BEHÖRIG ELEKTRIKER innan någon gör sig illa, eller rent av dör.

:D:D:D

Kom inte dragandes med en massa ursäkter nu, ring en elektriker.

el_richard skrev:
Är din elektriker på semester??? :D

Man ska inte hålla på med el om man inte vet hur det fungerar, kontakta en BEHÖRIG ELEKTRIKER innan någon gör sig illa, eller rent av dör.

:D:D:D

Kom inte dragandes med en massa ursäkter nu, ring en elektriker.
Hah Watt? Jag kom på strax efter att jag frågat att det kanske satt en JFB i badrumsskåpet, så jag sprang och kolla och mycket riktigt! Såg sen att det var det du hade menat.

//Patrik

prototypen skrev:
Den JFB är dyr och skyddar bara badrummet, sätt en vanlig JFB i elcentralen, kostar 1/3 (beror på fabrikat) och skyddar all elutrustning. Tänk inte tanken ens.
Jag är inte riktig med på vad som är en ovanlig JFB och varför det inte går att sätta en "vanlig" jordfelsbrytare i en separat kappsling som enbart skyddar ett rum?

Det är rätt vanligt att man sätter en kopplingsdosa på utsidan av ett badrum. Det vill säga i en väg delad med ett annat rum men med öppning i det andra rummet. Därifrån går sedanall el till badrummet.

Varför skulle det inte gå att sätta ett näslock där och dra fyra FK-ledare (2xL+2xN) i en kanal till en liten utanpåliggande kapsling med en vanlig jordfelsbrytare? Visst. Det skyddar bara badrummet och man vill egentligen ha en central JBK men finns det några regler eller faktiska säkerhetsproblem med att göra så?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.