Demmpa skrev:
Hur menar du?
Menar du att han inte ska ha kyl/frys över JFBn?
Det rekommenderades så i JFBns barndom på 80-talet.
Numera ska alla uttag skyddas av JFB, det enda som får läggas utanför JFB idag är sådana apparater som är fast anslutna.
Se min länk ovan.

Mikael_L
hsd skrev:
Så sant,det kan hända när det finns förrbrukare på andra grupper eftersom nollan är gemensam ,men om andra grupper är frånkopplade finns ingen annan strömkrets än de misstänkta grupperna/säkringarna.
De 2 säkringarna kan tom. vara en grupp tex. ett tvåfaselement med termostat
Fortfarande fel.

Så länge du bara kopplat bort fasen på grupper (= brutit säkringen) så kommer strömmen som endast ska gå tillbaka i nollan kunna välja att delvis gå tillbaka genom PE i helt valfri (avstängd) grupp.

Så det är aldrig en garanti att man funnit felet. Garanti på funnet fel är det först när du brutit bort även nollan på alla andra grupper.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
hsd skrev:
Så sant,det kan hända när det finns förrbrukare på andra grupper eftersom nollan är gemensam ,men om andra grupper är frånkopplade finns ingen annan strömkrets än de misstänkta grupperna/säkringarna.
Nej, att jfb bryter när de säkringarna är inkopplade är inget bevis för att det är där felet sitter. Det kan vara en överledning mellan nolla och jord precis var som helst. En stor förbrukare som elradiatorn leder sn stor ström till nollan, en del av den väljer då vägen över felstället mot jord. Felet kan i princip sitta i en utomhuslampa.

Ett sätt att kolla detta är att sätta in en annan stor förbrukare, ex. en vattenkokare på uttaget som radiatorn annars sitter (uppfattade det som att den är inkopplad i uttag, inte fast?). Löser inte jfb ut då så är radiatorn höggradigt misstänkt.

Redigerat:
hsd skrev:
Nu säger du emot dig själv!

Den enda gången man kan vara säker på att felet sitter på den aktuella två-/trefasgruppen är om det är en grupp som inte har någon nolla kopplad till förbrukarna.

Men så fort det finns en nolla kopplad till förbrukare på gruppen så kan felet ligga precis var som helst bland dom grupper som täcker JFBn förutom dom grupper som inte har någon nolla till förbrukarna!

Om man har en central/JFB som belastas med exakt samma strömförbrukning på alla tre faserna så går det att lägga ihop jord och nolla (efter JFBn) utan att JFBn löser ut, detta tack vare att det inte går någon ström i nollan. Men i en bostad så är det (nästan) aldrig exakt samma belastning på alla tre faserna.

Jag tycker ni går lite onödigt hårt på hsd.
Om det är jordfel hos en kund så är det första jag gör att slå av alla säkringar och sedan dra på dem en och en tills jordfelsbrytaren löser. I 9 fall av 10 ligger felet på den säkring som löser jordfelsbrytaren. Kan t.om. vara 9,5 fall av 10. ;)
Självklart behöver det inte vara så, själv har jag orsakat jordfel genom att klämma jord och nolla under en klo till ett vägguttag och då var jag tvungen att lossa på alla nollor också får att hitta felet men det är som sagt ovanligt.
Så tipset är inte alls dumt, börja där och ring sedan en elektriker om felet kvarstår är mitt förslag.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
tommib
Müssli skrev:
Jag tycker ni går lite onödigt hårt på hsd.
Om det är jordfel hos en kund så är det första jag gör att slå av alla säkringar och sedan dra på dem en och en tills jordfelsbrytaren löser. I 9 fall av 10 ligger felet på den säkring som löser jordfelsbrytaren. Kan t.om. vara 9,5 fall av 10. ;)
Självklart behöver det inte vara så, själv har jag orsakat jordfel genom att klämma jord och nolla under en klo till ett vägguttag och då var jag tvungen att lossa på alla nollor också får att hitta felet men det är som sagt ovanligt.
Så tipset är inte alls dumt, börja där och ring sedan en elektriker om felet kvarstår är mitt förslag.
Heh.... Jag har klämt fas i en klo en gång. Inget hände när jag slog på gruppen men när jag skulle koppla in arbetslampan för att fortsätta med nästa grupp sprakade det rätt festligt. Klon hade uppenbarligen inte penetrerat riktigt igenom men nästan. Både JFB och säkring löste och det blev mörkt och tyst...

Å andra sidan var det väldigt skönt att hitta det själv just då istället för att frun skulle hittat det senare. Efter den lilla episoden är jag väldigt mycket försiktigare med klorna och undviker dem om möjligt. Jag kontrollerade också alla uttag där jag hade använt dem...

Slut OT.

tommib skrev:
Heh.... Jag har klämt fas i en klo en gång.
Och även jag har klämt ledare under en klo. Nu var det fas och metalldosa som tydligen var jordad tillräckligt för att JFB skulle lösa ut direkt jag spänningssatte. Vilket ju var bra. Jag trodde jag var ensam om det, men det är ju iofs trevligt att veta att det händer även proffsen. Även i det här fallet så var det ju som Musslis erfarenhet säger den gruppen som hörde till säkringen som var boven i dramat.

Kane skrev:
Se min länk ovan.
Fortfarande fel: "Kyl, frys och uppvärmning bör ha separata jordfelsbrytare. En jordfelsbrytare på 300 mA rekommenderas som brandskydd."

Denna mening kan ju tolkas som att det är rekommenderat att ha en 300 mA JFB för kyl/frys. Det är det alltså inte. Kyl/frys skall skyddas av max 30mA JFB precis som allt annat.

Och det kan för det mesta värmesystem också. Man får kolla tillverkarens anvisningar.

Det är fö en sämre idé att ha kyl/frys på separat JFB. Det leder bara till att man inte märker att den JFB har löst ut. Så skall man sektionera så skall det vara större sektioner. Är man rädd för att just en JFB skall pajja frysmaten så är det fö temperaturövervakning man behöver. Jag har inte fått en endaste liten korvbit förstörd av JFB, men jag har fått mat förstörd av frysar som gått sönder på alla de andra sätten som frysar går sönder på. Så det är bättre att lägga pengarna där de kan göra störst nytta om det är det man är rädd för.

Mycket bättre i så fall att sektionera ute/inne, eftersom utomhusinstallationer löser ut mycket oftare. Och har man dessutom inomhus uppdelat på två sektioner, lite jämt spridda över huset s.a. det exv inte blir tvärmörkt när en JFB löser ut, så har man nog nått så långt det öht går att nå med rimlig insats vad gäller JFB funktion.

Själv så har jag hela huset inklusive utomhus på en JFB och det har fungerat utmärkt i tio år. Så bäst är JFB på allt, framför "det blir jobbigt att få till så jag struntar i det".

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Fortfarande fel: "Kyl, frys och uppvärmning bör ha separata jordfelsbrytare. En jordfelsbrytare på 300 mA rekommenderas som brandskydd."

Denna mening kan ju tolkas som att det är rekommenderat att ha en 300 mA JFB för kyl/frys. Det är det alltså inte. Kyl/frys skall skyddas av max 30mA JFB precis som allt annat.
Får jag vara lite petig (och kreativ) så är det ju faktiskt möjligt, både tekniskt och regelmässigt, att ansluta kyl/frys fast, i en anslutningsdosa.
Då måste man förvisso ha dit en behörig elektriker för att koppla i eller loss kylskåpet, men man "slipper" jfb om det nu är så hemskt. :)

Det är alltså inte kyl/frys som ska skyddas av JFB, utan själva vägguttagen.

Sorry för OT.

Mikael_L skrev:
Får jag vara lite petig (och kreativ) så är det ju faktiskt möjligt, både tekniskt och regelmässigt, att ansluta kyl/frys fast, i en anslutningsdosa.
Japp. Då är det enligt reglerna. Men bra är det inte. Så jag säger att oavsett regelverk så skall kyl/frys skyddas av 30mA JFB. Det finns ingen rimlig anledning att rekommendera något annat.

Draget i gräns så kan man ju skydda allt i hela huset med 300mA JFB i så fall. Fast man får ha låååång sladd på borrmaskinen, för att täcka alla tänkbara användningsfall. ;)

Müssli skrev:
själv har jag orsakat jordfel genom att klämma jord och nolla under en klo till ett vägguttag.
tommib skrev:
Heh.... Jag har klämt fas i en klo en gång.
lars_stefan_axelsson skrev:
Och även jag har klämt ledare under en klo.
F-n vad gott att läsa. Tack! För även jag har lyckats med detta, i mitt fall nollan. Upptäcktes när elektrikern kom på besök (faktiskt sant) för att montera JFB. Aningen pinsamt. :o Han muttrade något i stil med "men du har åtminstone använt bra grejor".

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.