3 049 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Jordfelsbrytare löste ut
Sida 1 av 2
Idag löste vår relativt nyinkopplade jordfelsbrytare ut. Den tar hela huset, dock inte garaget eller vedskjulet. Drog ut alla proppar, slog på jfb igen och satte tillbaka propparna en efter en. 3proppar löste den ut på, 2st till elvärme på ovanvåning och belysning ovanvåning. Gick då upp och kopplade ur alla apparater inklusive element. Gick ner, satte tillbaka dessa 3 proppar. Nu löser den enbart på de två proppar som går till elvärmen. Elelementen har varit avstängda sedan vi flyttade in i huset för 2år sedan. Första gången som jordfelsbrytaren löser ut.
Vad kan jag mer göra eller är det läge att ringa elektriker? Vi ska ändå nästa år dra in fjärrvärme på ovanvåningen, men kanske borde ta in elektriker som kan kolla på det?
Vad kan jag mer göra eller är det läge att ringa elektriker? Vi ska ändå nästa år dra in fjärrvärme på ovanvåningen, men kanske borde ta in elektriker som kan kolla på det?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 891 inlägg
Det är lite oklart var felet ligger, om det är elradiatorerna eller någon annanstans. Det vore ju bra att ringa in det.
Är problemet verkligen borta nu när säkringarna till elvärmen är ur? Vad händer om du startar t.ex spisen?
När du säger att belysningen på övervåningen löste JFB, var säkringarna till elvärmen urkopplade då? Fanns det någon lite tyngre belastning på denna belysningsgrupp?
Är elradiatorerna 230 V eller 400 V?
Om problemet startade när ni satte igång elvärmen så ligger ju den närmast till hands i alla fall.
Är problemet verkligen borta nu när säkringarna till elvärmen är ur? Vad händer om du startar t.ex spisen?
När du säger att belysningen på övervåningen löste JFB, var säkringarna till elvärmen urkopplade då? Fanns det någon lite tyngre belastning på denna belysningsgrupp?
Är elradiatorerna 230 V eller 400 V?
Om problemet startade när ni satte igång elvärmen så ligger ju den närmast till hands i alla fall.
Börja med att dra ur alla skarvsladdar utomhus, julgransslingor, motorvärmare etc.
Kolla sen om det fungerar.
Sen kan du kolla lite på utomhusbelysning, så det inte smält ner vatten som ger överledning.
Det är nämligen inte alls säkert att själva felet ligger på de säkringarna du har slagit av.
Kolla sen om det fungerar.
Sen kan du kolla lite på utomhusbelysning, så det inte smält ner vatten som ger överledning.
Det är nämligen inte alls säkert att själva felet ligger på de säkringarna du har slagit av.
De rekommendationerna gäller inte längre. Man SKA skydda kyl/frys också, dock råder det delade meningar om hur. Det tidigare rådet kom av att kyl/frys kunde utlösa jordfelsbrytaren och det gäller alltså inte längre.Kane skrev:
Hur menar du?Kane skrev:
Menar du att han inte ska ha kyl/frys över JFBn?
Det rekommenderades så i JFBns barndom på 80-talet.
Numera ska alla uttag skyddas av JFB, det enda som får läggas utanför JFB idag är sådana apparater som är fast anslutna.
Precis som Mikael_L skriver så är det inte säkert att det är den/dom grupper som man provar verkligen är den grupp felet ligger på.
Om man belastar alla tre faserna lika mycket så löser JFBn oftast bara av den grupp/apparat felet ligger på.
Har haft kyl/frys anslutet över JFB sedan 80-talet, aldrig några problem med det.
Det som har löst ut JFB har varit en fuktig motorvärmare, gammal elpatron i en VVB samt sönderklippt förlägningskabel till en häcksax.
Det som har löst ut JFB har varit en fuktig motorvärmare, gammal elpatron i en VVB samt sönderklippt förlägningskabel till en häcksax.
Om Du skruvar ur alla säkringarna och provar med de 2 som löste ut jfb så vet man om felet ligger där.hsd skrev:
Det kan vara flera krypströmmar från de andra grupperna som samverkar och då är det lite klurigare att finna de olika felen
Redigerat:
Såg det här nu, http://www.elektriskanamnden.nu/information/goda-rad-blad_1/jordfelsbrytare Det verkar vettigt.Müssli skrev:
Nej, det vet man inte!hsd skrev:
Jag har några råkat lösa ut JFBn när jag bytt jordade uttag, säkringen har varit urplockad, jag har sedan råkat stöta ihop jordtråden med nolltråden!
Så sant,det kan hända när det finns förrbrukare på andra grupper eftersom nollan är gemensam ,men om andra grupper är frånkopplade finns ingen annan strömkrets än de misstänkta grupperna/säkringarna.
De 2 säkringarna kan tom. vara en grupp tex. ett tvåfaselement med termostat
De 2 säkringarna kan tom. vara en grupp tex. ett tvåfaselement med termostat
Tack för alla svar!
Har nu kollat mer noga på det. Jfb löser ut när jag startar elementet på toaletten där uppe. Jfb löste ut när vi satt och åt och just det elementet har stått på i drygt en vecka.
Sålänge elementet inte är igång så löser inte jfb ut.
Har nu kollat mer noga på det. Jfb löser ut när jag startar elementet på toaletten där uppe. Jfb löste ut när vi satt och åt och just det elementet har stått på i drygt en vecka.
Sålänge elementet inte är igång så löser inte jfb ut.