Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det vet jag inte. 61008 kom 1990 och uppdaterades 1996, men det bör ha funnits en annan innan dess.
Det har aldrig(?) funnits krav på att JFBer ska märkas med "61008" utan det är något många tillverkare valt att göra under senare år.
Hej
Tack för informationen
Det jag egentligen är intresserad av är när normen ändrades till att innehålla krav på att jordfelsbrytare inte skulle falskutlösa vid test med transient (50 mikrosekunders) puls

Det inträffade rimligen nogon gång efter 1985 då jag var på ASEA/ABB

Och vad respektive norm hade för beteckning

Redigerat:
Hej, den där vattenpumpen, var den inkopplad, och ligger den på JFB? Den kunde isåfall vara boven...

L Lars_P2006 skrev:
Hej, den där vattenpumpen, var den inkopplad, och ligger den på JFB? Den kunde isåfall vara boven...
Pumpen var avslagen med strömbrytare. stickkontakten fortfarande i dock.

Även om vattenpumpen var avslagen, så har den troligen nollan inkopplad ändå. Om det då är isolationsfel mellan nollan i pumpen och jord, så kan en liten del av den ström som totalt går i nollan i stugan (ex. från element som är igång) gå ut via felstället. Har du kvar den sönderfrusna pumpen? Det är tänkbart att det skulle löna sig att mäta på den nu. Fast OM det är isolationsfel på den så kan det vara svårt att avgöra om det beror på sönderfrysningen.

K
Det kan vara många små krypströmmar som tillsammans blir för mycket, så att JFB löste.

Som skrivits redan är det att separera ut värme utanför JFB eller på en egen. Även kylskåp och utomhus-uttag kan vara praktiskt att ha på egna. Det finns det man kallar PSA, det är JFB och säkring i ett. Vilket är smidigt

Leif55 Leif55 skrev:
Har ett litet fritidshus där jag har en jordfelsbrytare som skyddar hela elsystem.
I januari i år löste brytaren ut med följd att värmen slogs av och det blev frostgrader inne i huset. Detta gjorde att vattenpumpen frös sönder.
Efter att jag slagit på brytaren igen, 19 dagar senare, har det fungerat okej i två månader. Detta utan att jag ändrat något vad gäller elanvändningen.
Det som var igång när den löste ut (och även efter igångsättning) var tre el-element, en kyl-frys och en batteriladdare (elektronisk laddare till ett MC-batteri).
Ett av elementen och batteriladdaren finns i ett ”uthus” på tomten.
Jag har nog slarvat något med att testa brytaren så ofta som man bör.

Någon som haft liknande erfarenheter?
Vad kan vara den troligaste orsaken?
Har du vägguttag utomhus? Kan vara fukt? jfb löser även mellan nollan o jord , men som sagts så vissa delar i anl, bör utanför jfb,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.