Och nu kommer man till slutsatsen att mer fel kan finnas i fastigheten!
Nu skulle jag skruva ut varenda ett uttag och brytare. Kollat kablar och anslutningar.
Enkelt att göra. Och det får även en utan el behörighet att göra.

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
GK100 skrev:
Felet med att säkringen till VP löste och inte JFB som du skrev fanns på morgonen var väl före din felsökning och är i min mening rotorsaken till problemet som började visa sig via JFB kvällen innan. Alltså filterkortet är boven i dramat. Att du sen som bonus genom din undersökning hittade felet i uttaget är ju bara bra just såna saker som kan ge rejäla konsekvenser och dessutom pga fusk/felaktigt utförande.
Ja, det började med att jfb löste ut men då löste aldrig säkringen för bergvärmepumpen ut. Det hände inte förrän på natten och då löste inte jfb ut...

Jag har svårt att bedömma vilket som är hönan eller ägget med tanke på hur illa det såg ut i uttaget och att det brunnit i komponenterna på filterkortet. När reparatören provade att slå på strömmen till pumpen, han hade öppnat skåpet och bad mig om hjälp att slå på säkringen, under en sekund så fräste det till med kraftigt ljus. Dvs inte bara en kort blixt.

Atom skrev:
Och nu kommer man till slutsatsen att mer fel kan finnas i fastigheten!
Nu skulle jag skruva ut varenda ett uttag och brytare. Kollat kablar och anslutningar.
Enkelt att göra. Och det får även en utan el behörighet att göra.
Ja, det är nog en god idé att kolla över så att det ser bra ut även på andra ställen också! Om inget annat så bör man ju kunna se det rent uppenbara, dvs om nåt sitter löst eller har gått varmt.

Det känns ändå lite märkligt när allt har funkat i 5 år...

Frågan om hur mycket en kabel tål har varit uppe ett antal gånger här. Nu har vi en indikation på de håller för överlast i 5 år :), men vi vet inte vilka strömmar, ledarareor och temperaturer som förekommit i detta fall.

Annars är det ganska typiskt att saker går sönder när man pillar på dem. När bröt JFBn strömmen senast? 5 år sedan? Kanske släppte N-blecket lite före de andra, vilket inte ska kunna hända, men...eller så är JFBn felkopplad. Sedan förekommer problem med att någon apparat genererar störningar vid elavbrott, typiskt induktiva laster som skickar ut en impuls. Denna kan räcka för att få elektronik att lägga sig på rygg.

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
Bo.Siltberg

Glöm inte att någon använde en kabel som inte är avsett för viss installation till just detta! Gjorde fel!
Det betyder att fler ställen kan vara utsatta.

Instämmer. Om jag sagt något emot det så var det fel.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Frågan om hur mycket en kabel tål har varit uppe ett antal gånger här. Nu har vi en indikation på de håller för överlast i 5 år :), men vi vet inte vilka strömmar, ledarareor och temperaturer som förekommit i detta fall.

Annars är det ganska typiskt att saker går sönder när man pillar på dem. När bröt JFBn strömmen senast? 5 år sedan? Kanske släppte N-blecket lite före de andra, vilket inte ska kunna hända, men...eller så är JFBn felkopplad. Sedan förekommer problem med att någon apparat genererar störningar vid elavbrott, typiskt induktiva laster som skickar ut en impuls. Denna kan räcka för att få elektronik att lägga sig på rygg.
Jfb är nog rätt kopplad, den har nog löst några gånger de senaste åren, bl.a. pga fukt i ytterbelysning.

Hej,
igår slog jordfelsbrytaren ut hos mig också... :(
Den har inte uppvisat ett enda fel på 2 år. Dock så var jag själv inne och pulade i en kopplingsdosa och passade då på att byta ut gamla röd-hattar mot wagos.
Anledningen till att jag var i dosan från start var att jag skulle sätta upp ett till uttag strax bredvid och när elektrikern var här för en månad sen så sa han att det kunde jag få göra själv om jag var sugen.
Jag är 99 % säker på att jag kopplade in alla sladdar precis som det såg ut innan men iom att det var gamla toppklämmor som suttit där så kan jag inte lova att det var koppling mellan alla sladdar i klämman :(
Hur som helst så uppvisar mitt elsystem som att jag skulle ha en flytande nolla. Jag har fått koppla in frysen i källaren på fjärrvärmens uttag som sitter utanför JFB. Jag har fått koppla bort gruppen till badkarsjacuzzin. Jag har fått koppla bort tvättmaskinen för den slog också ut JFBn... Jag fick koppla ur alla stickproppar ur norra huskroppens grupp och sedan när strömmen var på försiktigt koppla in varenda stickpropp igen... Då fungerade det...

Så kontentan är att följande saker verkar slå ut JFBn:
- jacuzzin (som är på stand by)
- tvättmaskinen (som jag precis innan JFB slog ut satte på ett 90 graders program, kan detta vara något? Jag tänker att det värsta som borde kunna hända är väl att säkringen ska gå, inte att JFBn ska slå ut.Tvättmaskinen dödade JFBn efter c:a 5 sekunder varje gång jag försökte sätta igång detta igen. Jag använde säkerhetsbrytaren bredvid tvättmaskinen för att vara säker på att det var tvättmaskinen som var boven för denna grupp.)
- Frysen i källaren (jag testade att stänga av den och låta den gruppen fungera. Sen när jag slog på frysen så dödade den JFBn varje gång.)
- Lågförbrukare som lampor och mobiltelefonladdare för en grupp på övervåningen slog ut JFBn.
- Random i början när jag försökte sätta på många grupper samtidigt slog också ut JFBn. Var ungefär som att när det blev lite större belastning så dödade detta JFBn.

Så, nu har jag beskrivit problemet.
Vad är det första jag borde göra nu? Sätta enkelwagosar på alla sladdar i den där kopplingsdosan och säkerställa att min 1 % felchans hände där? Eller ska jag bara be elektrikern komma hit och slänga den förbannade JFBn i bäcken och byta ut den mot en spik? Där var jag i tanken igår iaf... :)

PS. det är ett gammalt hus från -56 så det är pansarrör och grön/gul tillsammans med svart och blå, enkelkardel som gäller på det som är "nytt". Resten av trådarna jag hittade är två-trådar som är röd och vit. Ds.

PS2. elen har fungerat klanderfritt i snart 20 h sen jag kopplade bort frys & jacuzzi & och tvättmaskinen. Min kopplingsdosa är inkopplad som vanligt och vad jag har kunnat se fungerar den som den ska... Ds2.

Vi vet alltså med säkerhet att problemet började efter att du rotade i denna dosa? Det är en bra utgångspunkt. Symptomet med att diverse olika apparater slår ut JFBn vid belastning utan att det är något fel på apparaterna tyder på överledning N - PE. Vi får förmoda att du inte medvetet kopplat ihop dessa, men det kan ha hänt något när du slet o drog i ledarna i den dosan.

Så inspektera denna dosa noga, tillika inkopplingen av det nya uttaget, och koppla bort dosan helt från matningen (L+N+PE) i föregående dosa/central om du inte ser något fel.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Är det en gammal plåtdosa är det lätt hänt att man skadar ledarna precis där de går in i dosan.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Hej, kort återknytning plus en kanske dum fråga.

Jag har haft igång de flesta grupper, inklusive den med kopplingsdosan jag latjade med i 24 h utan problem. Nu när kidsen äntligen somnade för en kvart sen så gick jag ned och testade att dra igång tvättmaskinen igen (känns lite kritiskt om den inte fungerar). Och vips, så var den också igång utan problem. Mer än så vågar jag inte röra just nu... Har massa andra projekt som måste bli klara plus att det snart är jul så finns alltid 1000 saker att göra. Men nu fungerar allt som behöver fungera.

Nu till den kanske dumma frågan. Det kan inte bara vara så att JFBn är knasig och behöver bytas ut? Den känslan jag fick när jag höll på i elcentralen igår var att det inte fanns någon ordning alls på när den slog ut eller inte. Jag kunde ha igång grupp 1-5 och när jag drog igång grupp 6 så dog allt. Då startade jag om och satte igång grupp 1-5 i tur och ordning och sedan så hoppade jag över grupp sig och gick på grupp 7 och då fungerade det. Sen så kunde jag vänta lite och så testade jag grupp 6 igen och då fungerade det... Det var liksom att belastningen var det som gjorde att det slog ut... Samma på grupp 17 så gick JFBn 3 ggr. Då sprang jag upp och drog ut ett 10 tal lampor (julbelysning har ju börjat dyka upp här hemma) och sedan drog jag igång grupp 17. Då fungerade det och sen så kopplade jag in lampa efter lampa och allt lirade bra...
Lika så med frysen så märkte jag att det dödade JFB så fort som jag startade den. Där var det verkligen samma sekund som jag vred på vredet så dog JFB. Och jag testade minst 3 ggr. Och jacuzzin som aldrig varit något problem förut dödade JFB... Tröttsamt!

Nu när jag skriver här så kom jag på att det kanske är en speciell fas som kanske dödar systemet.. Vet inte vilken fas som är kopplad till vilken grupp... Men om det är en flytande nolla som är problemet, hänger det då ihop med någon speciell fas?

Usch och tvi för gamla hus och gamla elsystem!

Du kan ha ett jordfel i vilken grupp som helst och det visar sig när belastningen blir lite "sned". Det är nästan bara mätning som är lösningen. Man mäter mellan dom enskilda gruppernas fas och nolla (med fas och nolla sammankopplade under mätningen), när man har hittat vilken grupp det är som är dålig kan man börja felsöka just den gruppen.
Ps
Att det skulle vara fel på JFB är mindre troligt, det är rätt ovanligt. Jordfel är betydligt vanliga.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Elmont, ok. Jag råkar äga en megger så jag får väl börja mäta upp det där någon dag framöver... Förmodligen efter årsskiftet... Vilken spänning borde jag köra på? Är det dumt att smacka på 500 v? Jag tror jag kan välja mellan 100/250/500/1000...

Det är ett så pass tydligt fel att du kan mäta med 250 V för att inte riskera några apparater. Om vi antar överledning N-PE så kommer du att behöva lossa på nollor i centralen för att hitta den felande grupper vilket är ett riskmoment - att alla kommer på plats igen efteråt och med god kontakt.

Men visst kan JFBn spöka också. Efter att den har löst ut kan järnkärnan ha magnetiserats lite så att JFBn blir känsligare. Detta försvinner på någon halvtimme så under den tiden kan man uppleva att den löser till höger o vänster. Men det händer om felströmmen är stor och du har väl inte haft någon tvärkortis mot jord här.

Det som ytterligare kan förvilla är att strömmen i nollan minskar ju mer du sprider ut belastningen på flera faser, så det kan både se ut som att en enskild apparat slår ut JFB samtidigt som det "plötsligt" fungerar bra med allt på.

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Tack för infon Bo! Jag testade att slänga på trefas-centralen i garaget i morse också (ville ha igång motorvärmaren igen, som ligger på en undergrupp där) och systemet fungerar nu... Så det som är kvar nu är frysen som jag lagt utanför JFBn och jacuzzin som jag klarar mig utan tills vidare.
Vill inte börja peta i centralen om jag inte vet att övriga familjen ska vara borta några timmar.. Kan lätt bli en del tjat annars om ditten och datten.. :)
Lovar att vara försiktig när jag öppnar centralen. Har ett par vänner som nog kan handräcka mig lite.

Jag är fortfarande inne på att det var något tjall på JFBn där och då p.g.a. den totala o-logiken i hur den löste ut.

Jag kom just på en fråga till: Man får ju ofta rekommendationen att man ska "motionera" JFBn någon gång varannan månad eller hur det nu är. Jag har än så länge gjort det 1-2 ggr per år. Plus att elektrikern som var här för en månad sen också gjorde det en gång för att påminna mig om det. Men jag kom på att jag frågade aldrig vad som kan hända med JFB om man inte motionerar den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.