113 590 läst ·
72 svar
114k läst
72 svar
Jordfelsbrytare löser ut, hittar ej felet
Om värmen uppstått där ledaren är fäst i uttaget och den andra ledaren är korrekt monterad kan "effektslukaren" även sitta någonstans i vidarekopplingen.Bo.Siltberg skrev:
Hur ser uttaget ut på andra sidan ? Är det bränt där också? Vad har kopplats till uttaget - Kaffebryggare, diskmaskin eller annan effektslukare? Om det bara vore glappkontakt, så är det lite konstigt att gäller båda ledningarna. Har det kanske suttit något med gammal (=för tunt) stift?
Efter detta uttag sitter det två stycken lampor på 70w styck och allt ser fint ut där.
Uttaget har använts främst till kaffebryggare och vattenkokare samt till att driva ett par datorhögtalare.
Även om de två första slukar mycket effekt så ska väl kabeln vara dimensionerad för att tåla detta?
Det är väl bl.a. detta som dimensioneras m.a.p. säkringsstorlek? I detta fallet är det en 10A-grupp med
1,5mm2 kabel och då borde väl uttaget kunna belastas med totalt 10A? (om efterföljande lampor är släckta)
Uttaget är ett sånt här:
http://www.elko.se/hoernbox-komplett/hoernbox-m-3-vagsuttag-mj-fv-article1336-587.html
Anslutningen är såna fjäderbelastade anslutningar som man pressar ner och sedan för in kabeln i. Denna fjäderklämma är gemensam för de båda kablarna. Kanske detta som är problemet att denna pressat olika på de två kablarna?
Uttaget har använts främst till kaffebryggare och vattenkokare samt till att driva ett par datorhögtalare.
Även om de två första slukar mycket effekt så ska väl kabeln vara dimensionerad för att tåla detta?
Det är väl bl.a. detta som dimensioneras m.a.p. säkringsstorlek? I detta fallet är det en 10A-grupp med
1,5mm2 kabel och då borde väl uttaget kunna belastas med totalt 10A? (om efterföljande lampor är släckta)
Uttaget är ett sånt här:
http://www.elko.se/hoernbox-komplett/hoernbox-m-3-vagsuttag-mj-fv-article1336-587.html
Anslutningen är såna fjäderbelastade anslutningar som man pressar ner och sedan för in kabeln i. Denna fjäderklämma är gemensam för de båda kablarna. Kanske detta som är problemet att denna pressat olika på de två kablarna?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Vanligt Elko uttag för hörnbox? Dum konstruktion med Fasen på andra sidan. sitter även två 3pol sockerbitar för blindplint/vidarekoppling av andra trådar.Bo.Siltberg skrev:Tror inte på ånga. Kan inte se annat än att denna ledare har blivit varm av den ström som den har fört, detta eftersom den blivit varm utefter en ganska lång sträcka. Det innebär att det suttit något riktigt effektslukande i detta uttag, något som ni dessutom använt ofta?
På bilden, som har utmärkt hög upplösning syns en antydan till en kardel som spretar, plus en dålig avisolering av den hela ledaren - isoleringen ser taggig ut som om den slitits av. Känner inte igen modellen på detta uttag. Är det individuella fjäderbelastade anslutningsklämmor? Syns någon förklaring där?
Angående varmgången så ser jag följande fel.
Det ser ut om det är RK på snabbanslutningarna
Kan det vara RKK 3g1,5 kabel som använts?
Inte bra i så fall, då den kabeltypen är en anslutningskabel = ej för fast installation = ej tillåtet kabelval.
+ att RK ej får anslutas i uttagets snabbkopplingar. (om det är snabbkopplingar)
Den bruna ledaren har varit i kläm.
Vad är de sockerbits skarvade kablarna till för något?
en av jordledarna till dessa ligger löst?
Det ser ut om det är RK på snabbanslutningarna
Kan det vara RKK 3g1,5 kabel som använts?
Inte bra i så fall, då den kabeltypen är en anslutningskabel = ej för fast installation = ej tillåtet kabelval.
+ att RK ej får anslutas i uttagets snabbkopplingar. (om det är snabbkopplingar)
Den bruna ledaren har varit i kläm.
Vad är de sockerbits skarvade kablarna till för något?
en av jordledarna till dessa ligger löst?
Redigerat:
Be en elektriker byta kablarna. För det där har ingen seriös elektriker gjort.
vad kunde ha hänt utan jordfelsbrytaren.... i värsta fall en brand.
vad kunde ha hänt utan jordfelsbrytaren.... i värsta fall en brand.
Vad kablarna heter har jag ingen aning om, men efter lite googling verkar det som om ni har rätt då det verkar vara en "extra mångtrådig" kabel. Dessutom verkar den klenare än de andra kablarna, så det kanske är en mindre dimension på dessa...
De röda och vita kablarna ser ut att vara krympslang och dessa är impulskablar(?) till en tryckdimmer som styr de två lamporna.
Kanske läge att någon (annan) tittar över alla uttagen i köket.
Finns det några liknande uttag som är bättre än dessa som ni kan rekomendera? Jag tycker de har varit smidiga just för att de är vinklade 45 grader.
De röda och vita kablarna ser ut att vara krympslang och dessa är impulskablar(?) till en tryckdimmer som styr de två lamporna.
Kanske läge att någon (annan) tittar över alla uttagen i köket.
Finns det några liknande uttag som är bättre än dessa som ni kan rekomendera? Jag tycker de har varit smidiga just för att de är vinklade 45 grader.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Inte första gången en skarp bild får de tränade skarpögonen här att avslöja fel 
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Uttagen är det inga fel på. Felet ligger ju på felaktigt vald kabel och anslutning av dessa. Uttaget räknar jag som skrot. Fram med släggan.
Jag lovade en uppdatering när jag visste mer och nu har värnepumpsreparatören varit här och konstaterat att det brunnit i ett filterkort. Han var dock osäker på om det kunde ha samband med det andra felet, även om det ligger nära till hands att tro rent tidsmässigt.
Om du glömt att återansluta neutralledaren till värmepumpen när du felsökte och sedan slagit på spännigen, eller hade spänningen på när neutralledaren lossades. då finns det risk att filterkortet gått sönder.
Men det kan även bero på andra omständigheter.
Men det kan även bero på andra omständigheter.
Allt var spänningslöst när jag mätte. Huvudbrytare, jfb och samtliga dvärgbrytare var vid tillfället i läge "av".
Jag lossade en nolla mätte, sedan tillbaka med denna och kontrollerade att den satt korrekt innan jag provade nästa. Jag tog det extra lugnt och metodiskt eftersom det inte är något jag "borde" göra. Men vad gör man inte en helg utan ström när man inte får tag på en elektriker.
När jag hittade felet hade jag inte kommit till nollan som hör till gruppen med bergvärmepumpen. Det skulle i så fall vara om den sitter dåligt och blev påverkad när jag provade andra kablar. Jag lossade inte och kollade resten när jag väl hittat den felande gruppen.
Jag lossade en nolla mätte, sedan tillbaka med denna och kontrollerade att den satt korrekt innan jag provade nästa. Jag tog det extra lugnt och metodiskt eftersom det inte är något jag "borde" göra. Men vad gör man inte en helg utan ström när man inte får tag på en elektriker.
När jag hittade felet hade jag inte kommit till nollan som hör till gruppen med bergvärmepumpen. Det skulle i så fall vara om den sitter dåligt och blev påverkad när jag provade andra kablar. Jag lossade inte och kollade resten när jag väl hittat den felande gruppen.
Felet med att säkringen till VP löste och inte JFB som du skrev fanns på morgonen var väl före din felsökning och är i min mening rotorsaken till problemet som började visa sig via JFB kvällen innan. Alltså filterkortet är boven i dramat. Att du sen som bonus genom din undersökning hittade felet i uttaget är ju bara bra just såna saker som kan ge rejäla konsekvenser och dessutom pga fusk/felaktigt utförande.
