16 454 läst ·
29 svar
16k läst
29 svar
Jordfelsbrytare löser inte ut
Så här 7 år efter TS fråga kanske problemet är löst. Med det sagt får man hålla isär saker.el.antonio skrev:
För det första så brukar nollan vara till höger i ett uttag.
För det andra saknar det praktisk betydelse vilken sida den sitter på.
Att fas och nolla bytt plats i ett uttag kan inte orsaka att jordfelsbrytaren inte löser ut. Inte heller kan det ge en brandrisk. Du har en uppförsbacke om du skall övertyga någon som förstår sig på el om motsatsen.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Visa vart det stå att det ska sitta N på vänster sida?? annars jag tycker följa SEK handbok 421A Avemo skrev:Så här 7 år efter TS fråga kanske problemet är löst. Med det sagt får man hålla isär saker.
För det första så brukar nollan vara till höger i ett uttag.
För det andra saknar det praktisk betydelse vilken sida den sitter på.
Att fas och nolla bytt plats i ett uttag kan inte orsaka att jordfelsbrytaren inte löser ut. Inte heller kan det ge en brandrisk. Du har en uppförsbacke om du skall övertyga någon som förstår sig på el om motsatsen.
Du kan testa själv med RCD tester...
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Klicka här för att svara

