el.antonio el.antonio skrev:
Lägg fram dina argument hos elsäkerhetsverket... bevisa att alla i Europa har fel... snälla....
Kanske sätta dig på skolbänken i stället?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad yrar du om?
E elmont skrev:
Kanske sätta dig på skolbänken i stället?
🥱🥱🥱😴😴😴
 
el.antonio el.antonio skrev:
Åh, det finns faktiskt ett problem: spänningen kan ta en annan väg än den avsedda. Det kan hända att vid fel jordfelsbrytaren inte löser ut, eller att det uppstår brandrisk . Du kan titta i SEK Handbok 421 för mer information. Svara sen... går N åt höger eller vänster? 😉
Så här 7 år efter TS fråga kanske problemet är löst. Med det sagt får man hålla isär saker.

För det första så brukar nollan vara till höger i ett uttag.

För det andra saknar det praktisk betydelse vilken sida den sitter på.

Att fas och nolla bytt plats i ett uttag kan inte orsaka att jordfelsbrytaren inte löser ut. Inte heller kan det ge en brandrisk. Du har en uppförsbacke om du skall övertyga någon som förstår sig på el om motsatsen.
 
A Avemo skrev:
För det första så brukar nollan vara till höger i ett uttag.
Även på liggande uttag? 😉🤔
 
Alfredo Alfredo skrev:
Även på liggande uttag? 😉🤔
Skarvsladdar är också jobbiga. Hur blir det på en båt? Är nollan till höger eller på styrbordsidan?
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är nollan till höger eller på styrbordsidan?
Jag sett exempel på att han suttit bakom ratten och försökt lägga till. 😂
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag sett exempel på att han suttit bakom ratten och försökt lägga till. 😂
Du förstår väl att du måste droppa jord-ankaret först.
 
Panor82
A Avemo skrev:
Skarvsladdar är också jobbiga. Hur blir det på en båt? Är nollan till höger eller på styrbordsidan?
Jag tror att man använder sig utav så kallad flytande nolla i båtar och då har det ingen betydelse där heller. 🛟
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Så här 7 år efter TS fråga kanske problemet är löst. Med det sagt får man hålla isär saker.

För det första så brukar nollan vara till höger i ett uttag.

För det andra saknar det praktisk betydelse vilken sida den sitter på.

Att fas och nolla bytt plats i ett uttag kan inte orsaka att jordfelsbrytaren inte löser ut. Inte heller kan det ge en brandrisk. Du har en uppförsbacke om du skall övertyga någon som förstår sig på el om motsatsen.
Visa vart det stå att det ska sitta N på vänster sida?? annars jag tycker följa SEK handbok 421

Du kan testa själv med RCD tester...
 
Panor82 Panor82 skrev:
Jag tror att man använder sig utav så kallad flytande nolla i båtar och då har det ingen betydelse där heller. 🛟
Knappast i u-båtar väl?
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Jag tror att man använder sig utav så kallad flytande nolla i båtar och då har det ingen betydelse där heller. 🛟
Det kan ju bli en flytande nolla om han misslyckas riktigt ordentligt med tilläggningen. I alla fall om han har flytväst.
 
  • Haha
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
el.antonio el.antonio skrev:
Visa vart det stå att det ska sitta N på vänster sida??
Varför skall jag göra det? jag har aldrig påstått något sådant. Jag påstår att det inte spelar någon roll om fas och nolla byter plats i ett vägguttag.
 
A Avemo skrev:
Varför skall jag göra det? jag har aldrig påstått något sådant. Jag påstår att det inte spelar någon roll om fas och nolla byter plats i ett vägguttag.
Bra !
 
Panor82
Alfredo Alfredo skrev:
Knappast i u-båtar väl?
Nä där är det extremt viktigt att kontakterna bottnar ordentligt men vart nollan sitter har ingen betydelse. Bottendelen av uttagen bör vara jordade.
 
Redigerat:
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
A
snaggletooth snaggletooth skrev:
Troll/ai/bot....
Välj något som passar.
Diskussionsforumtråd om elinstallation, medlemmen el.antonio diskuterar korrekt sätt att använda stickproppar i Europa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tur det inte är ett VVS-forum!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.