7 178 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Jordfelsbrytare löser efter frånslag på timer.
Hej!
Var ute i helgen och monterade utebelysning och stötte på ett problem.
I uttaget som belysning får sin matning ifrån har jag en programmerbar timer och en jordfelsbrytare. Allt fungerade som det skulle men efter att timern slår ifrån på natten så löser jordfelsbrytaren och belsyning slås således inte på igen på morgonen?
Återställer jag jordfelsbrytaren på morgonen så lyser det fram tills att timern slår ifrån igen och sen löser jordfelsbrytaren?
Tacksam för svar
Fredrik
Var ute i helgen och monterade utebelysning och stötte på ett problem.
I uttaget som belysning får sin matning ifrån har jag en programmerbar timer och en jordfelsbrytare. Allt fungerade som det skulle men efter att timern slår ifrån på natten så löser jordfelsbrytaren och belsyning slås således inte på igen på morgonen?
Återställer jag jordfelsbrytaren på morgonen så lyser det fram tills att timern slår ifrån igen och sen löser jordfelsbrytaren?
Tacksam för svar
Fredrik
Vissa lösa JFB har nollspänningsutlösning och måste "startas" varje gång man sätter den i ett uttag. Sätt den före timern i så fall.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Dom allra flesta...har inte sett en portabel JFB i handeln utan nollspänningsutlösare på flera år.
Är det så att JFBn sitter före timern så kan det vara en störning från lamporna som löser ut den, t.ex om du har urladdningslampor av något slag (lågenergi, kvicksilver).
Det kan vara svårare att komma tillrätta med, prova andra fabrikat på lampor och timer.
Är det så att JFBn sitter före timern så kan det vara en störning från lamporna som löser ut den, t.ex om du har urladdningslampor av något slag (lågenergi, kvicksilver).
Det kan vara svårare att komma tillrätta med, prova andra fabrikat på lampor och timer.
Om jordfelsbrytaren har nollspänningsutlösning borde du kunna lösa ditt problem genom att sättta i jordfelsbrytaren i uttaget och taimern i jordfalsbrytaren då bryter taimern bara belysningens ström.
Klicka här för att svara
