13 676 läst ·
106 svar
14k läst
106 svar
Jordfelsbrytare haveri
Tog bilden efter att elektrikern bytte jordfelsbrytaren till en Garo 25A/30mA (det var det han hade hemma), på första rad efter huvudbrytare och personsäkring. Räcker det med 25A för en grupp med 16A på alla faser (induktionshäll 2f 16A och ugn 16A)? Osäker på hur man räknar...H hempularen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 704 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Om du har det grupperat med vissa grupper/säkringar kopplade till den ena jordfelsbrytaren, och andra kopplade till den andra. Så måste neutralledarna som hör till resp. jordfelsbrytare gå till vasin neutralplint.
Gör man inte så, utan kopplar en neutralledare som hör till "fel" jordfelabrytare till den enda neutralplinten. Så kommer det inte att fungera. Man brukar ha två separata neutralskenor/plintar om man har två jordfelsbrytare.
Gör man inte så, utan kopplar en neutralledare som hör till "fel" jordfelabrytare till den enda neutralplinten. Så kommer det inte att fungera. Man brukar ha två separata neutralskenor/plintar om man har två jordfelsbrytare.
Om 25A räcker beror på vilken avsäkring du har innan.
Nej glöm allt jag skrivit om för lång avskalning. Blänket i det svarta misstog jag för synlig blanktråd.Calle829 skrev:
Undrade nog mest varför den inte var kopparfärgad utan såg "förnicklad" ut...
Nu när jag begriper vad jag borde se i bilderna förstår jag inte ens att jag trodde mig se det jag trodde mig se...
Ser ut som han har löst det så här - endast 4 säkringar/2 kretsar (3f bastu) på den ena gruppen:H hempularen skrev:
Logga in
Skapa konto
Eller är detta en miniplint?
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Huvudsäkringen är 3fas 16A och gruppen har varierande 10A och 16A på alla faser. Osäker på vad 25A betyder på en jordfelsbrytare - summan över tre faser? Efter den logiken borde den vara 3x16=48A med fullt ös. Inser att det inte är så man räknar, för det har ju fungerat med 30A fram till detta haveriet.D Daniel 109 skrev:
Rent teoretiskt är 40A kanske lite bättre men i praktiken fungerar 25A med dina säkringar på 16A, detta är faktiskt helt normalt.Calle829 skrev:
Huvudsäkringen är 3fas 16A och gruppen har varierande 10A och 16A på alla faser. Osäker på vad 25A betyder på en jordfelsbrytare - summan över tre faser? Efter den logiken borde den vara 3x16=48A med fullt ös. Inser att det inte är så man räknar, för det har ju fungerat med 30A fram till detta haveriet.
Skulle vara intressant att öppna den och se var ifrån brännmärket synligt på etiketten mitt bakpå kommer. Det finns också missfärgning invid vippan fram. Det kan tyda på alternativa linjer för var varmgången börjat dvs inte helt klart att det börjat vid anslutningen. Det är givetvis troligt som nämnts tidigare att det glömts dra åt eller dragits dåligt men med det du visar och beskriver gör mig inte helt övertygad om att det är så.Calle829 skrev:
Har GE jordfelsbrytare (4p 40A/30mA) i elcentralen, som blev installerade av elektriker ifm ny elcentral sommaren 2017.
På nationaldagen upplevde vi plötsligt lukt och rök från centralen. Stängde av matningen och skruvade upp skåpet - se bilder nedanför.
Som jag kan bedöma har det i okänd följd varit värmeutveckling, smältning och kortslutning 400V mellan fas 2 och 3 matning. När detta kulminerade var det ingen säkring som slog ifrån. Till förhistorien hör att huvudsäkring 2 och 3 löste för någon vecka sedan av då okänd anledning och att vi vid ett par tillfällen hört ett diffust "elektriskt oljud" någonstans ifrån.
Hur bedömer ni erfarna vad som har hänt här? Är detta normalt eller tecken på något annat fel på dimensionering, installation, produkt eller förbrukare - på samma grupp sitter bla en induktionshäll 2f 16A, ugn 16A: Är jf 40A för klen för dessa förbrukare?
GE JORDFELSBRYTARE/A 4P 40A 30mA
[bild] [bild] [bild] [bild]
En annan sak som syns på senare bild av hylsorna är att de troligtvis inte pressats med rätt verktyg och på korrekt sätt. Det kan också ibland ge problem och i onödan. Dvs rätt använda är hylsor alltid en fördel men lite felaktigt med dåliga verktyg hellre utan. I ditt fall med vidarekoppling hade dubbelhylsor varit 100% och om enkla bör man välja en typ med längre stift än stsndard 11 mm.