H hempularen skrev:
Vad är det vi ser på bilden med centralen? Där ser jag inte den brända jordfelsbrytaren, eller har den suttit i gapet i mitten?
Tog bilden efter att elektrikern bytte jordfelsbrytaren till en Garo 25A/30mA (det var det han hade hemma), på första rad efter huvudbrytare och personsäkring. Räcker det med 25A för en grupp med 16A på alla faser (induktionshäll 2f 16A och ugn 16A)? Osäker på hur man räknar...
Elektriskt säkerhetsskåp med nyinstallerad Garo 25A/30mA jordfelsbrytare och etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H hempularen skrev:
Däremot så ser vi två jordfelsbrytare, men bara en neutralplint. Det ser konstigt ut
Hur borde det vara? Det är en personsäkring jämte huvudbrytaren och två jordfelsbrytare. Gruppen nede till höger hänger ihop med jordfelsbrytaren uppe.

Kostar 657:- på Elbutik, tro ni elektriken tar under 2000:- för den?;)

Düsseldorff
M -MH- skrev:
Haha jag tror på 2,5k

Enligt devisen: Sorry att jag nästan orsakade en brand hos dig, nu ska jag ha saftigt betalt

E
M -MH- skrev:
Får hoppas hen inte ens tar 1 krona för detta.

Om du har det grupperat med vissa grupper/säkringar kopplade till den ena jordfelsbrytaren, och andra kopplade till den andra. Så måste neutralledarna som hör till resp. jordfelsbrytare gå till vasin neutralplint.

Gör man inte så, utan kopplar en neutralledare som hör till "fel" jordfelabrytare till den enda neutralplinten. Så kommer det inte att fungera. Man brukar ha två separata neutralskenor/plintar om man har två jordfelsbrytare.

• Gilla
Calle829
  • Laddar…
Calle829 Calle829 skrev:
Förstår att det förr eller sedan hade gått en huvudsäkring
Det ska du nog inte räkna med. En huvudsäkring eller vanlig säkring för den delen skyddar inte (med någon sannolikhet/säkerhet) mot brand i dessa fall,

Calle829 Calle829 skrev:
Tog bilden efter att elektrikern bytte jordfelsbrytaren till en Garo 25A/30mA
Men va f-n, din elektriker verkar gilla att skala kabel...

Färgglada elkablar anslutna till en elcentral med märkta säkringar, indikerar en installation.

Om 25A räcker beror på vilken avsäkring du har innan.

Alfredo Alfredo skrev:
Det ser även ut att vara skalat alldeles för långt med väldigt mycket synlig/åtkomlig "blanktråd".
Synvilla möjligen, eller tänker du på neutralledaren? Vet han har använt samma bruna ledning, men märkt neutral med blå tejp. Bättre bild:
Elektriskt installationsarbete med bruna ledningar märkta med blå tejp i en säkringsbox.
Skapa konto

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E elmont skrev:
Typiskt presshylsor ;)
Vad är alternativet? Elektrikern kommer tillbaka på fredag och får ordna upp.

Calle829 Calle829 skrev:
Synvilla möjligen, eller tänker du på neutralledaren?
Nej glöm allt jag skrivit om för lång avskalning. Blänket i det svarta misstog jag för synlig blanktråd. :oops::oops::oops:

Undrade nog mest varför den inte var kopparfärgad utan såg "förnicklad" ut... :oops::oops::oops:

Nu när jag begriper vad jag borde se i bilderna förstår jag inte ens att jag trodde mig se det jag trodde mig se... :oops::oops::oops:

• Gilla
  • Haha
J Vos och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om du har det grupperat med vissa grupper/säkringar kopplade till den ena jordfelsbrytaren, och andra kopplade till den andra. Så måste neutralledarna som hör till resp. jordfelsbrytare gå till vasin neutralplint.
Ser ut som han har löst det så här - endast 4 säkringar/2 kretsar (3f bastu) på den ena gruppen:
Elektriskt säkerhetsbrytare med fyra säkringar och flera kablar i en elcentral.
Skapa konto

Eller är detta en miniplint?
Elkopplingspanel med blå och bruna kablar och en markerad miniplint inom en röd cirkel.
Skapa konto

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Om 25A räcker beror på vilken avsäkring du har innan.
Huvudsäkringen är 3fas 16A och gruppen har varierande 10A och 16A på alla faser. Osäker på vad 25A betyder på en jordfelsbrytare - summan över tre faser? Efter den logiken borde den vara 3x16=48A med fullt ös. Inser att det inte är så man räknar, för det har ju fungerat med 30A fram till detta haveriet.

E
Calle829 Calle829 skrev:
Huvudsäkringen är 3fas 16A och gruppen har varierande 10A och 16A på alla faser. Osäker på vad 25A betyder på en jordfelsbrytare - summan över tre faser? Efter den logiken borde den vara 3x16=48A med fullt ös. Inser att det inte är så man räknar, för det har ju fungerat med 30A fram till detta haveriet.
Rent teoretiskt är 40A kanske lite bättre men i praktiken fungerar 25A med dina säkringar på 16A, detta är faktiskt helt normalt.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Calle829 Calle829 skrev:
Har GE jordfelsbrytare (4p 40A/30mA) i elcentralen, som blev installerade av elektriker ifm ny elcentral sommaren 2017.

På nationaldagen upplevde vi plötsligt lukt och rök från centralen. Stängde av matningen och skruvade upp skåpet - se bilder nedanför.

Som jag kan bedöma har det i okänd följd varit värmeutveckling, smältning och kortslutning 400V mellan fas 2 och 3 matning. När detta kulminerade var det ingen säkring som slog ifrån. Till förhistorien hör att huvudsäkring 2 och 3 löste för någon vecka sedan av då okänd anledning och att vi vid ett par tillfällen hört ett diffust "elektriskt oljud" någonstans ifrån.

Hur bedömer ni erfarna vad som har hänt här? Är detta normalt eller tecken på något annat fel på dimensionering, installation, produkt eller förbrukare - på samma grupp sitter bla en induktionshäll 2f 16A, ugn 16A: Är jf 40A för klen för dessa förbrukare?

GE JORDFELSBRYTARE/A 4P 40A 30mA

[bild] [bild] [bild] [bild]
Skulle vara intressant att öppna den och se var ifrån brännmärket synligt på etiketten mitt bakpå kommer. Det finns också missfärgning invid vippan fram. Det kan tyda på alternativa linjer för var varmgången börjat dvs inte helt klart att det börjat vid anslutningen. Det är givetvis troligt som nämnts tidigare att det glömts dra åt eller dragits dåligt men med det du visar och beskriver gör mig inte helt övertygad om att det är så.

En annan sak som syns på senare bild av hylsorna är att de troligtvis inte pressats med rätt verktyg och på korrekt sätt. Det kan också ibland ge problem och i onödan. Dvs rätt använda är hylsor alltid en fördel men lite felaktigt med dåliga verktyg hellre utan. I ditt fall med vidarekoppling hade dubbelhylsor varit 100% och om enkla bör man välja en typ med längre stift än stsndard 11 mm.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.