32 183 läst ·
135 svar
32k läst
135 svar
Jordfelsbrytare går
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det är något man gör vid behov. Det finns inget syfte med att isolationsmäta sin anläggning regelbundet. Den biten kan JFBn få sköta. Utan det är när man får problem med att JFBn löser, och framför allt när man ska nyinstallera en JFB. I en gammal anläggningar utan JFB finns det vanligen flera jordfel. Så man kan aldrig installera en JFB blint i en gammal anläggning.
I trådens ämne finns det sannolikt en gruppledning med jordfel. Detta har då sinkat TS med flera dagar. Det verkar gå an här, men om man ska installera en JFB hos folk dagen före julafton så ser man till att det inte finns några jordfel först.
I trådens ämne finns det sannolikt en gruppledning med jordfel. Detta har då sinkat TS med flera dagar. Det verkar gå an här, men om man ska installera en JFB hos folk dagen före julafton så ser man till att det inte finns några jordfel först.
Behövs ingen auktorisation för att bygga eller bygga om elcentral. Däremot måste personen i fråga som gör ingrepp intyga att den uppfyller gällande standard dvs CE märka bygget eller ombyggnationen. Auktorisation behövs för ur och inkoppling av centralen.E elveteran skrev:Det är ganska uppseendeväckande att lekmän ger sig på att felsöka anläggningar och dessutom själv försöka åtgärda ev.fel ingrepp i central fodrar allmän auktorisation en yrkesman med begränsad auktorisation får heller inte göra förändringar i elcentralen många i detta forum som inte har respekt för elfaran
Om du tittar en gång till på bilderna i första inlägget så ser du att centralen redan är ansluten och därmed en del av en starkströmsanläggning. Således krävs egen auktorisation eller att man omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram för att utföra arbete på den.P PeRel skrev:
För övrigt behöver man inte CE-märka en normcentral som sätts ihop med CE-märkta normapparater enligt tillverkarnas anvisningar.
Helt korrektuseless skrev:
Om du tittar en gång till på bilderna i första inlägget så ser du att centralen redan är ansluten och därmed en del av en starkströmsanläggning. Således krävs egen auktorisation eller att man omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram för att utföra arbete på den.
För övrigt behöver man inte CE-märka en normcentral som sätts ihop med CE-märkta normapparater enligt tillverkarnas anvisningar.
Hej folket jag igen jag har tänkt på den hära shiten lite och tänkter så efter som dom är sammankopplade i mätarskåpet och kommer till central kan det vara anledningen till att jordfelsbrytare går för alla dvärgsäkringar är nere ingen är på det är bara jbfen och det känns jätte konstigt
Nej, då har du missförstått hur det fungerar. Du har sannolikt kontakt mellan jord och nolla efter jordfelsbrytare. Innan jordfelsbrytaren finns det kontakt mellan jord och nolla i alla anläggningar.
Jfb känner inte av hur det är kopplat innan. Den mäter strömmen i L1, L2, L3 och N. Den löser ut när ström in inte är samma som ström ut.M Mohammed Ravshanbek skrev:
Har du provat att koppla ur alla utgående grupper inklusive nollor?M Mohammed Ravshanbek skrev:
I Sverige finns alltid i alla normala installationer en koppling mellan jord och neutral före jordfelsbrytaren. Det vore ett allvarligt fel om de inte satt ihop. Så nej. Det är uteslutet att det är därför jordfelsbrytaren löser.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Ja det känns som det mest logiska nästa steg. Det som dock är lite skumt är att om jag förstår rätt så har det utförts en resistansmätning mellan nollorna och jord. Visserligen inte med en isolstionsprovare. Men överledning mellan nolla och jord bör kunna mätas fram med vanlig multimeter.J J-banan skrev:
Skillnaden mot isolationstestare är att den mäter med hög mätspänning (upp till 1000V). Det kan behövas vid fel mellan fas och jord, det ligger vid drift 230V över ett sådant fel, och det blir överslag, även om ledarna inte ligger i kontakt med varandra. Men spänningen mellan nolla och jord är vid drift möjligen upp till några tiondels volt. Ett sådant fel bör man hitta även med mätspänning på 3-4V som multimetern använder.
Så jag är ändå mest inne på att detta handlar om någon felkoppling, även om det ser rätt ut. Kontrollera igen att inkommande nolla ligger på rätt sida på jordfelsbrytaren. Att det inte finns någon dold bygel mellan noll och jordskenorna. Att det verkligen inte finns någon enda ledare på nollskenan som kommer från något som är anslutet före jordfelsbrytaren med övriga trådar.
Och be någon mera kunnig att dubbelkolla. Det verkar finnas utrymme för missförstånd om hur en jordfelsbrytare skall vara inkopplad.
Jag uppfattade det som att TS inte ens hade en multimeter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Du har fått instruktioner för hur du ska koppla in centralen och för att felsöka gruppledningarna. Följ dem så kommer du att lösa problemet. Ställ frågor kring specifika saker du inte förstår.M Mohammed Ravshanbek skrev:
Om du tycker att allting är jättekonstigt så är inte jobbet rätt för dig utan du bör lämna bort det. Är du elektriker i en elfirma eller hempular du privat?
Om du själv vill komma framåt så måste du visa att du har läst och följer de råd du har fått i tråden.
- Bekräfta att det är svart kabel som gå uppåt i mätarskåpet som går till centralen.
- Kontrollera/bekräfta att elcentralen är rätt kopplad.
- Koppla bort fas och nolla till grupperna och kontrollera dem enskilt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Nu påstår du att vi ger felaktiga och farliga råd här. Då vill jag att du pekar ut dessa trådar. Jag tror inte du hittar nån.boped skrev:
Du är ganska ny här. Häng på forumet ett tag så ser du nivån. Givetvis finns det troll även på detta forum (även i denna tråd i form av daniel09 men jag tror det har rensats bort) så man får se tråden som helhet. Jag tror att du kommer att ändra uppfattning efter ett tag. Men det förutsätter att du själv har kunskapen att avgöra vad som är bra och dåliga råd sett till TS uppskattade kompetens. Vad kan du om elsäkerhet?
Vad tror du om chanserna att TS i denna inte kommer att fortsätta att själv försöka lösa de problem han har även om vi hänvisar till en elfirma?
Vad har du för grund till det. Visa oss det!boped skrev: