vedeldaren skrev:
Kanske är läge att kolla upp vedkapen mm.. du måste väl har gummihandskar när du kapar ved annars?! Hela poängen med JFB är väl att den skall lösa vid fel i utrustningen, att byta till högre utlösningsström på JFB är nog fel väg att gå.
Jag kör har kört två bilar på samma JFB under lång tid utan något problem.
Har du läckstömar på över 30 mA i din motorvärmare så skall du nog i räkna med att dom kommer att öka med tiden.
Så länge läckströmmarna är i själva motorvärmaren, och inte i t.ex. kupévärmare, så är de väl å andra sidan i princip helt ofarliga. Det värsta som kan hända är att motorvärmaren värmer med för hög effekt, och risken att det blir eldsvåda genom att man kokar bort allt vatten i motorblocket och sedan värmer hela blocket så mycket att motoroljan tar eld är nog rätt försumbar :)

jag bytte inte till högre, jag nyinstallerade en 50mA från början, efer att ha haft 30mA i mit förra hus där jag kört samma vedkap och samma motorvärmare vilket fick hela huset att bryta där..
och nej jag får inga stötar av vedkapen just för att den är skyddsjordad och att skyddsjorden fyller sin funktion, den leder bort felströmmarna från den gamla ASEA motorn med kapslingsklas lägre än IP00!
så fort det är kondens ute så får den en 30mA att lösa ut.
och ska man undvika att motorvärmarna får för höga felströmmar så får man ju spola rent kontakten varje kväll med rent vatten. alla inser ju att saltblandad snömodd som kommer in i ett motorvärmaruttag kommer att leda rätt bra! jag har faktiskt fått 50mA brytaren att lösa ut förra året , men då låg hela kontakten i en vattenpöl.

så nej i ett garage vill jag faktiskt ha 50mA och istället använder jag portabel JFB till t.ex. grästrimmer, handmaskiner vid utearbete i regn osv.
jag är ganska säkerhetsmedveten vad gäller el och brukar sällan ta genvägar, men när en JFB löser ut för samma bagattellsak som helt enkelt blir för krångligt att rätta till (byta hela motorvärmaruttaget och därefter hålla det helt rent-varje dag, byta motor på kapen) så ansåg jag att en 50mA var bättre än inget alls!
i badrummet valde jag 10mA JUST därför att där ska det helt enkelt inte finnas några läckströmmar alls, och gör det det så är ju nåt fel, avviker från det normala, och då ska den ju lösa ut!
men utomhus så är det rätt normalt med 30mA läckström vid blött väder

• Gilla
DKG59
  • Laddar…
electrocuted skrev:
jag bytte inte till högre, jag nyinstallerade en 50mA från början, efer att ha haft 30mA i mit förra hus där jag kört samma vedkap och samma motorvärmare vilket fick hela huset att bryta där..
och nej jag får inga stötar av vedkapen just för att den är skyddsjordad och att skyddsjorden fyller sin funktion, den leder bort felströmmarna från den gamla ASEA motorn med kapslingsklas lägre än IP00!
så fort det är kondens ute så får den en 30mA att lösa ut.
och ska man undvika att motorvärmarna får för höga felströmmar så får man ju spola rent kontakten varje kväll med rent vatten. alla inser ju att saltblandad snömodd som kommer in i ett motorvärmaruttag kommer att leda rätt bra! jag har faktiskt fått 50mA brytaren att lösa ut förra året , men då låg hela kontakten i en vattenpöl.

så nej i ett garage vill jag faktiskt ha 50mA och istället använder jag portabel JFB till t.ex. grästrimmer, handmaskiner vid utearbete i regn osv.
jag är ganska säkerhetsmedveten vad gäller el och brukar sällan ta genvägar, men när en JFB löser ut för samma bagattellsak som helt enkelt blir för krångligt att rätta till (byta hela motorvärmaruttaget och därefter hålla det helt rent-varje dag, byta motor på kapen) så ansåg jag att en 50mA var bättre än inget alls!
i badrummet valde jag 10mA JUST därför att där ska det helt enkelt inte finnas några läckströmmar alls, och gör det det så är ju nåt fel, avviker från det normala, och då ska den ju lösa ut!
men utomhus så är det rätt normalt med 30mA läckström vid blött väder
Varför valde du inte en på 300mA i garaget istället då?
Då hade du ju garanterat inte haft några problem med att den löser ut.

yxis skrev:
Så länge läckströmmarna är i själva motorvärmaren, och inte i t.ex. kupévärmare, så är de väl å andra sidan i princip helt ofarliga. Det värsta som kan hända är att motorvärmaren värmer med för hög effekt, och risken att det blir eldsvåda genom att man kokar bort allt vatten i motorblocket och sedan värmer hela blocket så mycket att motoroljan tar eld är nog rätt försumbar :)
Hur menar du då?

Om läckströmmen är i motorvärmaren innebär det tex att om jordledaren skulle försvinna i motorvärmarkablen så mår man inte så bra om man kommer och försöker att öppna dörren
på bilen.

Effekten som kan utveckals i ett motorblock är mycket riktigt försummbar när vi talar om 50mA, men om samma ström passerar en människa så är det allvarligt.

I följande film ser det först ut som om stollarna kör strömmen från ena överarmen till den andra,
men efter en närmare titt tror jag att det är en separat strömkrets till varje biceps... :

http://www.youtube.com/watch?v=DhLcmS1LgOw

En överslag eller liknande som blev filmat av en slump:

http://www.youtube.com/watch?v=eYUmdqQ94Ao

Här är en ljusbåge som visar hur svårt det kan vara att bryta höga spänningar.
Det verkar som ljusbågen till slut når fasen ovanför och då är det nog en säkring någon annanstans som löser ut:

http://www.youtube.com/watch?v=2PaeJ3G3F6Y

Här kommer en otäck händelse i en 20 kV stolpe. Jag var till och med tvungen att logga in på Youtube för att se den, så jag vet inte hur denna direktlänk fungerar. Blir det problem så försök logga in på Youtube först.

http://www.youtube.com/watch?v=_k-_FsDu55U

Det finns faktiskt en hel del el-klipp på Youtube. Jag har inte letat förut, och de ovanstående hittade jag rätt snabbt.

/Hasse

b_hasse skrev:
Här är en ljusbåge som visar hur svårt det kan vara att bryta höga spänningar.
Det verkar som ljusbågen till slut når fasen ovanför och då är det nog en säkring någon annanstans som löser ut:

[länk]
/Hasse
Tycker en av kommentarerna på den där filmen är lite spännande;

very nice arc - I love high voltage electricity -some of the stuff I done in the past - I'm lucky to still be alive............

Vad menar han med det?! Har han försökt skapa ljusbågar på egen hand eller vad..? Vilka människor det finns...

Det börjar bli mycket off-topic nu. Videon med 500kV visar en station nära Lugo i USA. Se http://www.arcfault.org/video.htm för en detaljerad beskrivning.

I korthet är det ett fel på effektbrytaren som inte fungerar. Frånskiljaren försöker öppna medan det går ström i kretsen och det tycker den inte om.

jon_h skrev:
Är det alltså 300 ms som den ska bryta efter, inte 30 som jag trodde, eller missförstår jag dig?
Kravet är max 300ms så brytarna är säkert snabbare för att säkert uppfylla kravet.

vedeldaren skrev:
Varför valde du inte en på 300mA i garaget istället då?
Då hade du ju garanterat inte haft några problem med att den löser ut.
om det nu finns så höga värden på JFB, vad ska man med den till isåfall? den skyddar ju varken mot brand eller kroppskada.. 300mA är ju 0.3A och vid 230v så bir det 69watt, och en värmeutveckling från ett sånt fel lär ju kunna tända eld på det mesta.. en 50mA skyddar ju mot brand iallfall.

Offtopic: jag har kollat på många filmer på Youtube och tycker att högpänning är mycket mäktigt!, samtidigt undrar man ibland varför det är så dålig säkerhet i USA, om det ramlar ner en 17Kvledning så kan den ligga och skapa ljusbåge i flera timmar utan att nåt löser ut eller nån stänger av?!?!
det enda man kan läsa i kommentarerna är att "the current wasn't high enough to blow the circuit breaker"
konstigt om dom baa har säkringar på systemen och inte nån isolationsfelsbrytare, men högspänningsnätet kanske inte är av IT-typ där så det finns jordpotential till faserna..

300 mA skyddar mot brand och används tex. till lysrörsarmaturer, eller i princip allt som inte är kopplat till Vu. Dvs. JFB 30 mA för personskydd och 300 mA för brandskydd.

300mA (och 100mA) används även högre i hierarkin, då i selektivt (ungefär tidsfördröjt) utförande. Skyddar mot brand och man antar att ingen person är inne och rotar i elcentralerna.

Om man vill ha lägre brytström så är det bara att sätta in ett motstånd som man kan räkna ut via ohms lag.
Då kan man välja om man så vill .
Det kan ju medföra att den löser ofta, tex badrumsuttag spelar det kanske ingen roll om den löser ibland.
;)

b2b2 skrev:
Om man vill ha lägre brytström så är det bara att sätta in ett motstånd som man kan räkna ut via ohms lag.
Då kan man välja om man så vill .
Det kan ju medföra att den löser ofta, tex badrumsuttag spelar det kanske ingen roll om den löser ibland.
;)
Jag tror du menar att man ska införa en egen känd läckström för att minska gränsen för när JFB slår ifrån.
T.ex införa 20 mA extra läckström för att en JFB som slår ifrån vid 30 mA i stället ska slå ifrån vid 10 mA.

Jag måste tyvärr såga den här idén. Det finns så många säkerhetsrisker och fallgropar att jag inte tror att det är en praktiskt användbar möjlighet.

1. Var hade du tänkt ansluta motståndet? Jag ser någon nackdel med alla placeringar jag kan komma på. Jag tvivlar på att det ens finns någon placering som är tillåten. Vilken placering föreslår du?

2. Vilket värde ska motståndet ha? Anta att du vill skapa en 10 mA JFB av en 30 mA JFB. En 30 mA JFB ska ha sin omslagsgräns i intervallet 15-30 mA. För att det ska vara möjligt att sätta ett värde på motståndet måste du mäta upp exakt vid vilken ström din 30 mA JFB bryter. Den strömmen behöver dessutom vara konstant över hela arbetsområdet (temperatur, ålder, etc. etc,).

Nej, köp en färdig, godkänd och säker 10 mA JFB !!!

/Hasse

electrocuted skrev:
om det nu finns så höga värden på JFB, vad ska man med den till isåfall? den skyddar ju varken mot brand eller kroppskada.. 300mA är ju 0.3A och vid 230v så bir det 69watt, och en värmeutveckling från ett sånt fel lär ju kunna tända eld på det mesta.. en 50mA skyddar ju mot brand iallfall.
Nej jag tänkte bara att om du tror att din kropp nu tål 50mA så kan du ju välja en JFB med ännu högre utlösningsström så slipper du att den löser i onödan.:rolleyes:

300 mA är en ett vanligt värde för att skydda en hel anläggning som tex ett lantbruk, men då talar vi om brandskydd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.