16 961 läst ·
37 svar
17k läst
37 svar
Jordfelsbrytare 2-fas utan nolla.
Jag tycker du verkar ha förstått det hela till 100% i det här inlägget:
Förövrigt en frågeställning jag inte haft, och ett svar jag inte vetat om.
Så nu lärde jag mig lite nytt, tack allihopa.
Och detta alternativ tycker jag verkar lämpligare när det nu finns nolla tillgänglig.x man skrev:Så ett andra alterntiv enl. dig Hasse är alltså att gå in med nolla i JFB och (givetvis) skippa byglingen och bara köra med min last på utgående L1 och L2.
Men som sagt, spelar kanske mindre roll vilket alt. jag väljer. Huvudsaken är att JFB bryter när den ska, dvs. vid ett eventuellt jordfel på beredaren.
//Janne
Förövrigt en frågeställning jag inte haft, och ett svar jag inte vetat om.
Så nu lärde jag mig lite nytt, tack allihopa.
Ja, då behöver man inte oroa sig för att testströmmen är för hög!Mikael_L skrev:
Men som sagt, har man nollan tillgänglig så använder man naturligtvis den!
Enl. databladet (som jag länkade till tidigare) går det förvisso att köra utan nolla, så det ska nog inte vara några problem. I vilket fall så kör jag med ingående nolla. Därmed är jag nöjd med alla svar, tack än en gång.
//Janne
//Janne
som tur är finns det inte mycket elektronik i en JFB, den dagen JFB's blir CANBUS-baserade går jag hellre och hänger mig, det är säkrare
Med "går att köra utan nolla" menas inte att N-plinten är oansluten utan att man ansluter en av faserna där. Detta gör man alltså när N-ledare inte finns att tillgå och beror inte på typen av last. Sedan genereras en felström mellan N och den andra fasen och hur det görs beror på konstruktionen. Det viktiga i sammanhanget är att man (som alltid) följer tillverkarens instruktioner! 
Mikael_L skrev:
jösses, när kommer det mjukvaruuppgraderingar till JFB's tro?
det kanske går att köpa en JFB med USB port så man kan programmera den själv, eller nej vänta nu, under överinseende av behörig elinstallatör, annars kanske man får för sig att höja utlösningsströmmen till 60mA och bli electrocuted:eek:
Men det gör nog ingen skillnad för att förlita sig på elektronik är ju ungefär som att slå spiken i kistan..