2 204 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
jordfel i inbyggnadsugn/spis?
VI ovanligt problem:?
Vi har skickat en inbygnadsspis till Filippinerna, märke Kvik v4ra år gammal.
Den är enfas 230v.
Uttaget här på Filippinerna är ojordat.
Då vi kopplade in den, kände vi en svak ström i hånden när vi skulle öppna dörren.
Jag har demonterat ugnen och mätt med ett vanligt enkelt analogt mätinstrument efter fe.
När ugnen är inkopplat, men avslagen, mäter jag spänning mellan höljet och en ledare.
Slår jag på den, mäter jag samma spänning mellan andra ledaren och jord/chassi.
Har än så länge inte testat den med jordkabel, då jag just har skapat en jordkabel från jordspätt utanför huset.
Jag tror att här så har de den ena ledaren oisolerad utomhus och jordat, tillsv väl nollan?
Ingen jordfelsbrytare här än, men söker att hitta o köpa.
Har under felsökande kopplat bort del för del och mätt. Inga kablar berör nögot de inte skall beröra.
Endast på ett ställe hittade jag att strömmen til chassit försvann, det vär när jag kopplade bort
Kavlen på en fläktmotor. Har inte något känsligt instrument, på ohmsidan endast x10 ohm. Mätye på elementen, men kunde inte se något fel där. Inga brända kontaker, kablar eller anslutningar.
Spänningen mot jord är något osäker, men över 100 volt.
Hade en annan inbygnadsspis innan som blev skadad av jordskalvet, gick i golvet. Den var inkopplat ojordat, o h hade inget fel som vi registrerade.
Vi har skickat en inbygnadsspis till Filippinerna, märke Kvik v4ra år gammal.
Den är enfas 230v.
Uttaget här på Filippinerna är ojordat.
Då vi kopplade in den, kände vi en svak ström i hånden när vi skulle öppna dörren.
Jag har demonterat ugnen och mätt med ett vanligt enkelt analogt mätinstrument efter fe.
När ugnen är inkopplat, men avslagen, mäter jag spänning mellan höljet och en ledare.
Slår jag på den, mäter jag samma spänning mellan andra ledaren och jord/chassi.
Har än så länge inte testat den med jordkabel, då jag just har skapat en jordkabel från jordspätt utanför huset.
Jag tror att här så har de den ena ledaren oisolerad utomhus och jordat, tillsv väl nollan?
Ingen jordfelsbrytare här än, men söker att hitta o köpa.
Har under felsökande kopplat bort del för del och mätt. Inga kablar berör nögot de inte skall beröra.
Endast på ett ställe hittade jag att strömmen til chassit försvann, det vär när jag kopplade bort
Kavlen på en fläktmotor. Har inte något känsligt instrument, på ohmsidan endast x10 ohm. Mätye på elementen, men kunde inte se något fel där. Inga brända kontaker, kablar eller anslutningar.
Spänningen mot jord är något osäker, men över 100 volt.
Hade en annan inbygnadsspis innan som blev skadad av jordskalvet, gick i golvet. Den var inkopplat ojordat, o h hade inget fel som vi registrerade.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det är ganska normalt att höljet blir spänningsförande pga de störningsfilter som sitter i strömmatningen. Filtren delar på nätspänningen så det är normalt med 100 volt. Ordnar du ett jordspett så kommer spänningen på höljet att försvinna.
protte
protte
Då har jag mätt upp igen.
Den upmätte spänningen ojordat är ca. 175 v.
Slår jag på den, flyttar spänningen från den ena till den andra ledaren.
2. Koplade in jordspättet och mätte då 240volt mot chassit. Då vågade jag inte beröra ugnen.
Kan detta bero på att den ena ledaren till huset är i jord?
Verkar bli fel med jordspätt.....eler är det jag somtar fel?
Att hittaen kunnig elektriker här är inte lätt. Men kanske jag får försöka......
Den upmätte spänningen ojordat är ca. 175 v.
Slår jag på den, flyttar spänningen från den ena till den andra ledaren.
2. Koplade in jordspättet och mätte då 240volt mot chassit. Då vågade jag inte beröra ugnen.
Kan detta bero på att den ena ledaren till huset är i jord?
Verkar bli fel med jordspätt.....eler är det jag somtar fel?
Att hittaen kunnig elektriker här är inte lätt. Men kanske jag får försöka......
Moderator
· Stockholm
· 57 909 inlägg
Det är ju så att antingen har du ett riktigt jordfel, att chassit verkligen är i kontakt med fasen. Eller så beror fenomenet på kapacitiv koppling, då troligen i ett avstörningsfilter som finns i hällen.
Är det kapacitivt kopplat så är det inget farligt, men det kan vara väldigt obehagligt.
När du mäter 240V med jordspett. Då mäter du alltså mellan chassi och spett? Är hällen i gång då, eller bara inkopplad?
Hur mätte du 175V innan du hade ett jordspett (mellan chassi och ...)?
Om du kan koppla in chassi, mot jordspettet, så bör säkringen lösa ut om du har ett riktigt fel.
Det finns en fara med den testen, om ditt jordspett ger dålig jordkontakt (det krävs egentligen mer än att bara slå ned ett spett), så kan du får en hög kortslutningsström, men inte hög nog att lösa ut säkringen. Då finns risk att chassit är spänningsförande tills säkringen löser ut. Så viss försiktighet krävs.
Som en varaktig lösning så måste du nog få dit en elektriker som kan ordna ett skyddsjordat uttag. Det är inte en hållbar lösning att ha jällen inkopplad utan jord.
Är det kapacitivt kopplat så är det inget farligt, men det kan vara väldigt obehagligt.
När du mäter 240V med jordspett. Då mäter du alltså mellan chassi och spett? Är hällen i gång då, eller bara inkopplad?
Hur mätte du 175V innan du hade ett jordspett (mellan chassi och ...)?
Om du kan koppla in chassi, mot jordspettet, så bör säkringen lösa ut om du har ett riktigt fel.
Det finns en fara med den testen, om ditt jordspett ger dålig jordkontakt (det krävs egentligen mer än att bara slå ned ett spett), så kan du får en hög kortslutningsström, men inte hög nog att lösa ut säkringen. Då finns risk att chassit är spänningsförande tills säkringen löser ut. Så viss försiktighet krävs.
Som en varaktig lösning så måste du nog få dit en elektriker som kan ordna ett skyddsjordat uttag. Det är inte en hållbar lösning att ha jällen inkopplad utan jord.
Hej på er som läser forumet.
Detta handlar om en inbyggnads stekugn, ingen spishäll.
1. Jag mäter mellan fas/nolla och jordspätt. Igång med fläktar som roterar + värme
2. 175 v mäter jag mellan en ledare till chassit avslagen. När jag slår
på den, växlar spänningen till den andra lädaren.
3. Satte tillbaka ugnen i kväll, och kopplade in spänningen igen. Ingen ström att känna vid beröring av metalldelar just nu. Ingen jord inkopplat.
Säkringarna här är trööööga och 15 A. 10 A var ej att få köpa då huset byggdes, nu är det visst möjligt med nyare typ.
Ingen jordfelsbrytare än, men söker att få tag på
Ugnen kommer nog att köras utan jord ett tag till...
Vägguttag och stickproppar samt kablar är normalt utan jord. Har inte sett elledningar med jord än. På kylskåpet är det monterat egen jordkabel, men den är inte ansluten heller.
Så ligger det till i ett amerikaniserad land, dog med 240 volt istället för 110 volt.
Har ni andra tips, förslag så mottas det med tack.
Detta handlar om en inbyggnads stekugn, ingen spishäll.
1. Jag mäter mellan fas/nolla och jordspätt. Igång med fläktar som roterar + värme
2. 175 v mäter jag mellan en ledare till chassit avslagen. När jag slår
på den, växlar spänningen till den andra lädaren.
3. Satte tillbaka ugnen i kväll, och kopplade in spänningen igen. Ingen ström att känna vid beröring av metalldelar just nu. Ingen jord inkopplat.
Säkringarna här är trööööga och 15 A. 10 A var ej att få köpa då huset byggdes, nu är det visst möjligt med nyare typ.
Ingen jordfelsbrytare än, men söker att få tag på
Ugnen kommer nog att köras utan jord ett tag till...
Vägguttag och stickproppar samt kablar är normalt utan jord. Har inte sett elledningar med jord än. På kylskåpet är det monterat egen jordkabel, men den är inte ansluten heller.
Så ligger det till i ett amerikaniserad land, dog med 240 volt istället för 110 volt.
Har ni andra tips, förslag så mottas det med tack.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Fixa du till ditt jordspett om du kan, och sen kan du koppla det till ugnen och kylen som en början. Då slipper du åtminstone kittlingar pga små avledningsströmmar. Det blir även bra med jordtaget när/om du kan få dit en jordfelsbrytare. Att som vi här i Sverige använda principen med nollning som skydd kan vara kontraproduktivt av flera skäl i dina trakter.
Tack för råd och tips. Kabeln till jordspettet är dragen och ansluten till detta. Skall koppla in kylen och ugnen under helgen. Hör av mig om resultatet senare.
Nu skall vi ta bilen och köra söderut på ön här och njuta av 32 graders värme, sol och bad. Jag är säker på att ni tycker att ni är glada för att inte ha en sådan temperatur och stärk sol.
Nu skall vi ta bilen och köra söderut på ön här och njuta av 32 graders värme, sol och bad. Jag är säker på att ni tycker att ni är glada för att inte ha en sådan temperatur och stärk sol.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden