Jag och frugan är på gång att köpa en jordbruksfastighet på 3ha, en tomt med ett ruckel på, så vi köper den bara för tomten och ska bygga hus, frugan ska ha hästen hemma så vi ska bygga ett stall också så småningom (därav tomtstorleken)

nu till frågan!

Enligt internet så får man bara ta bolån på 75% på hus+tomt om det är klassat som en jordbruksfastighet, jag ringde och frågade banken om detta lite snabbt i telefon och dom sa att man bara kan ta stadshypotek på 75% men att dom kan lägga resterande 10% "i banken", eftersom att dom vet att det inte rör sig om någon verksamhet utan ett vanligt boende

ska ha möte med banken men inför det vill jag gärna höra av andra här på forumet om det finns någon som lånat 85% till en jordbruksfastighet och hur bankens upplägg såg ut då med amorteringstider osv

om det är så att dom här 10% i banken är som ett vanligt bottenlån med 2% amortering eller om dom t.ex. vill ha tillbaka dom pengarna på 10år (10% armortering) eller 20år (5% amort) osv

tacksam för alla svar, det hjälper mig i förhandlingen med banken om jag vet vad som är rimligt och hur andra gjort :)

Fick du någonsin något svar på detta? Köpte ni tomten och med vilka lån? Vilken bank?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.