E
Hej, stack in telefonen i en svåråtkomlig delgav krypgrunden och upptäckte att det växer något där. Se bild.

Kan det vara så kallade jordbakterier? De beskrivs ofta med lukt av jordkällare och liknande men i min krypgrund luktar ingenting.

finns det andra förklaringar?

• Mörk bild av en krypgrunds yta med ojämna markförhållanden och potentiell mikrobiell tillväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Det skulle kunna vara jordbakterier men, som du själv skriver, det brukar medföra en lukt av potatiskällare. Ganska likt mögellukt men kanske lite svagare. Om det inte luktar någonting alls känns det tveksamt. Dessutom kräver jordbakterier att det faktiskt finns jord. Det är lite svårt att se på bilden vad underlaget består av, är det verkligen jord?

E
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Det skulle kunna vara jordbakterier men, som du själv skriver, det brukar medföra en lukt av potatiskällare. Ganska likt mögellukt men kanske lite svagare. Om det inte luktar någonting alls känns det tveksamt. Dessutom kräver jordbakterier att det faktiskt finns jord. Det är lite svårt att se på bilden vad underlaget består av, är det verkligen jord?
Nej det är dessutom flera oberoende personer dessutom som konstaterat att krypgrunden är luktfri, tex två besiktningsmän från Anticimex. Ingen av dom uppmärksammade detta på något sätt. Å andra sidan får man inte in huvudet ens i hålet in till facket.

svårt att säga om det är jord. Jag ska försöka göra ett grävprov. I den åtkomliga delen av krypgrunden är det mycket sand blandat med sten. Gissar på att det inte är krossmaterial utan snarare naturgrus eller vad det kan tänkas heta. Huset är från 1963.

Düsseldorff
Är utrymmet fuktigt? Har du möjlighet att mäta fuktkvot i träet i utrymmet?

E
Är utrymmet fuktigt? Har du möjlighet att mäta fuktkvot i träet i utrymmet?
Finns inget trä i konstruktionen, leca-murstenar i grunden och lättbetongbjälklag ovanpå. Vad jag kan se genom ett litet hål finns inga synliga träbitar på marken heller.

Har en fuktsensor i inloppet till en avfuktare som jag försöker sänka RF med och den visar just nu 86%, dvs mitt avfuktande går ganska dåligt. Det har dock regnat i mer än ett dygn så det påverkar eventuellt. Anledningen till försöken att avfukta är att lättbetongbjälklagens armering rostar och spränger loss ytan på lättebetongbjälklagen.

Düsseldorff
Hmm ok, fukt är ju en nödvändighet för alla organismer som trivs i krypgrunder och generellt sett brukar man lägga nån sorts gränsvärde vid RF 75%, åtminstone för mögel. Sen är det ett ganska knepigt mått att använda pga stora fluktuationer över året etc. Momentant RF säger egentligen ganska lite. Därför är fuktkvot i trä mer användbart eftersom det ger ett lite säkrare mått på hur fuktigt det är över tid.

Men om det inte luktar någonting och det du misstänker vara jordbakterier håller sig på marken så skulle jag inte oroa ihjäl mig. Håll koll då och då och se om det verkar öka.

Däremot skulle jag göra någonting åt fukten, om jag var du. Men den bollen är du ju redan på.

E
Hmm ok, fukt är ju en nödvändighet för alla organismer som trivs i krypgrunder och generellt sett brukar man lägga nån sorts gränsvärde vid RF 75%, åtminstone för mögel. Sen är det ett ganska knepigt mått att använda pga stora fluktuationer över året etc. Momentant RF säger egentligen ganska lite. Därför är fuktkvot i trä mer användbart eftersom det ger ett lite säkrare mått på hur fuktigt det är över tid.

Men om det inte luktar någonting och det du misstänker vara jordbakterier håller sig på marken så skulle jag inte oroa ihjäl mig. Håll koll då och då och se om det verkar öka.

Däremot skulle jag göra någonting åt fukten, om jag var du. Men den bollen är du ju redan på.
Japp, men mina försök hittills har varit rätt meningslösa då jag måste nog ta mig in i utrymmet på något sätt. Men jag är ju inte jättesugen på att börja ta upp hål i grundmuren...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.