Kollat på ett hus och man kände av en viss unken lukt.
Enligt mäklaren så är det från krypgrunden och det kan åtgärdas med en avfuktare.
Var nere och tog lite bilder, se uppladdade. Går det att avgöra från bilderna om det är jordbakterier?
Om jag förstått det rätt så ska den jorden fraktas bort och ersättas först isåfall.
Sen undrar man varför ägaren inte gjort det om det är så enkelt som att installera en avfuktare? Även de måste ha känt lukten.
Enligt mäklaren så är det från krypgrunden och det kan åtgärdas med en avfuktare.
Var nere och tog lite bilder, se uppladdade. Går det att avgöra från bilderna om det är jordbakterier?
Om jag förstått det rätt så ska den jorden fraktas bort och ersättas först isåfall.
Sen undrar man varför ägaren inte gjort det om det är så enkelt som att installera en avfuktare? Även de måste ha känt lukten.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlägg
Njaaa, jordbakterier finns i all jord, i rätt stora mängder. Om det finns en unken lukt så är det troligen mögelpåväxt, eller fuktig tryckimåpregnerat virke.
Det är lite lättvindigt att avfärda det med att man kan åtgärda med avfuktare. Det hjälper i många fall. Men i andra fall kan man behöva riva bort att organiskt material, alltså hela golvkonstruktionen, och i värsta fall har det även gått upp i väggarna. Nu är detta lite av "måla f...n på väggern", ofta kan det åtgärdas enklare.
Men detta är något man absolut skall ta på allvar, och om man köper trots lukten (för mig är det en dealbraker) så måste det undersökas/utredas noga före köp.
Det är lite lättvindigt att avfärda det med att man kan åtgärda med avfuktare. Det hjälper i många fall. Men i andra fall kan man behöva riva bort att organiskt material, alltså hela golvkonstruktionen, och i värsta fall har det även gått upp i väggarna. Nu är detta lite av "måla f...n på väggern", ofta kan det åtgärdas enklare.
Men detta är något man absolut skall ta på allvar, och om man köper trots lukten (för mig är det en dealbraker) så måste det undersökas/utredas noga före köp.
Steg-för-steg: vad vi gjordeG Gargamel777 skrev:Kollat på ett hus ocVi h man kände av en viss unken lukt.
Sen undrar man varför ägaren inte gjort det om det är så enkelt som att installera en avfuktare? Även de måste ha känt lukten.V
1) Förberedelser
- Om byggplast redan fanns i grunden: ta bort den före sanering.
- Täpp igen alla kattgluggar, öppningar, springor
- Såga till fyrkanter av cellplastskivor (t.ex. XPS300, 50 mm, Byggmax) för att täta öppningar.
2) Mögelsanering
- Sanera allt organiskt (trä odyl) med Mögel-fri.
- Byt ut skadade trossbottenskivor.
3) Minskning av jordbakterier, svampsporer samt fuktförebyggande
- Strö ut tösalt: ca 4 kg per 10 m² jordyta.
4) Plast och isolering
- Lägg ut beständig byggplast (nedbrytningsresistent) över hela markytan och 40–50 cm upp på grundväggarna.
- Överlappa plastremsorna med ca 50 cm (tejpa inte).
- Ovanpå plasten: lägg krypgrundsisolering från Wiedland (ThermoReflekt Polynum Super 4 mm FR 66m2).
- För ca 53 m² grundyta gick det åt nästan 2 rullar, dvs nästan dubbelt så många m2 isolering (≈ 10 000 kr inkl. moms och frakt).
- Överlappa isoleringsremsorna 40–50 cm, dra även upp ca 40 cm på väggarna.
- Tejpa samtliga skarvar noggrant.
5) Avfuktning
- Installera Acetec EvoDry PD+ (sorptionsavfuktare).
- Eftersom grunden hade två ”kammare” placerades en avfuktare i varje utrymme.
- Installera bra belysning i hela grunden så att man enkelt kan inspektera och ta sig fram.
6) Löpande underhåll
- Kontrollera regelbundet att avfuktaren är igång (EvoDry PD+ har display som kan placeras inne i huset).
- Byt filter på avfuktarna ca 1 gång/år
- Vi tvättar filtren för hand och återanvänder dem, vilket gjort att vi bara behövt köpa nya filter vartannat eller vart tredje år.
- Dammsug av isoleringsmattan varje eller vartannat år för att hålla rent och kunna inspektera skicket.
- (Vi har inte haft några musangrepp)
Våra erfarenheter
Vi är helt vanliga amatörer utan byggbakgrund. Trots det gick allt smidigt och resultatet har hållit mycket bra.
Nu har det gått 7 år sedan vi genomförde åtgärderna – avfuktarna fungerar fortfarande felfritt, likaså materialen (plast, isolering och tätningar).
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Vilket år är huset byggt ?G Gargamel777 skrev:Kollat på ett hus och man kände av en viss unken lukt.
Tackar för alla svar!
Huset är från 1974.
Högst troligen är det tryckinpregnerade syllar som avger lukten.
Fick reda på det genom att kontakta Anticimex som gjort besikrningen på detta och ett annat likadant hus nyligen som jag med varit o kollat på, jag kände igen lukten och på det förra fick jag fram att de kunde bestämma det genom lukten (de har tydligen luktlabb där de lär sig känna igen lukter eller verifiera ifall de glömt osv.).
Så troligen behöver syllarna bytas.
Huset är från 1974.
Fick reda på det genom att kontakta Anticimex som gjort besikrningen på detta och ett annat likadant hus nyligen som jag med varit o kollat på, jag kände igen lukten och på det förra fick jag fram att de kunde bestämma det genom lukten (de har tydligen luktlabb där de lär sig känna igen lukter eller verifiera ifall de glömt osv.).
Ja, det låter som behov av syllbyte. Lukten är speciell. Vi har ett tegelhus från 1974 och det gick bra att göra ett syllbyte utifrån, de sågade ut 1 eller 2 rader med tegelsten precis ovanför grunden, och sedan lyfte de ut träreglarna och ersatte med stålreglar, satte tillbaka tegelstenarna och fogade. Det syns ingenting!G Gargamel777 skrev:Tackar för alla svar!
Huset är från 1974.
De arbetar sig metodiskt fram genom att lyfta ut meter för meter, så de tar inte ut hela tegelstensraden på en gång. M.a.o. ett väldigt säkert arbetssätt.
Eventuellt kan man inne i huset behöva öppna gipsskivorna längst ner och byta ut gammal asfaboard & isolering på den nedre halvan närmast golvet, då detta lätt blir kontaminerat av lukten, eller så byter man ut isolering & asfaboard i hela väggen. Före man sätter in ny asfaboard & isolering är det bra att ozonbehandla den öppna väggen under några veckor, med typ AirSteril AS-340 med en stark ozonlampa (https://www.lfs-web.se/produkt/luftrenare-airsteril-as-430/) från Ljungby Funktkontroll. Hör med deras rådgivning vad de rekommenderar. Vi har behandlat flera hus med detta ozonaggregat och det fungerar mycket bra. Ibland hittar man dem på blocket och behöver bara byta ut ozonlampan, vilket är enkelt.
Vi anlitade Platcon Byggnads AB I Helsingborg för syllbytet. De arbetar i hela Sverige. Mycket bra på den tiden för ca 15 år sedan.
Obs, vi är amatörer, inte fackfolk, så jag försöker inte marknadsföra vissa bolag, bara dela med mig av goda erfarenheter.
Redigerat:
Det är rätt bra standard i övrigt och läget är bra med.TRJBerg skrev:
Har bett om offerter och det verkar landa på runt 200k. Men frågan är om det kommer räcka, det är ett kedjehus så grannens carport och förråd delar vägg på ena sidan. Oklart om det behöver rivas och byggas upp igen. Samma med inglasade terrassen på gården. Antar att syllbyte är riskfyllt allmänt?
Skulle det vara en bra idé att bara byta syllarna runt halva huset?
Vad jag skulle vara orolig över är om det är mer än byte av (åtkomliga) syllar i krypgrunden. Har hört om fall där man också behövt byta virke i väggar.G Gargamel777 skrev:Det är rätt bra standard i övrigt och läget är bra med.
Har bett om offerter och det verkar landa på runt 200k. Men frågan är om det kommer räcka, det är ett kedjehus så grannens carport och förråd delar vägg på ena sidan. Oklart om det behöver rivas och byggas upp igen. Samma med inglasade terrassen på gården. Antar att syllbyte är riskfyllt allmänt?
Skulle det vara en bra idé att bara byta syllarna runt halva huset?
Ok, låter som det kan bli en större operation. Ett annat problem är att det är eternitskivor på väggarna, kan bli struligt om de ska tas bort med.Z Zondra_05 skrev:Ja, det låter som behov av syllbyte. Lukten är speciell. Vi har ett tegelhus från 1974 och det gick bra att göra ett syllbyte utifrån, de sågade ut 1 eller 2 rader med tegelsten precis ovanför grunden, och sedan lyfte de ut träreglarna och ersatte med stålreglar, satte tillbaka tegelstenarna och fogade. Det syns ingenting!
De arbetar sig metodiskt fram genom att lyfta ut meter för meter, så de tar inte ut hela tegelstensraden på en gång. M.a.o. ett väldigt säkert arbetssätt.
Eventuellt kan man inne i huset behöva öppna gipsskivorna längst ner och byta ut gammal asfaboard & isolering på den nedre halvan närmast golvet, då detta lätt blir kontaminerat av lukten, eller så byter man ut isolering & asfaboard i hela väggen. Före man sätter in ny asfaboard & isolering är det bra att ozonbehandla den öppna väggen under några veckor, med typ AirSteril AS-340 med en stark ozonlampa ([länk]) från Ljungby Funktkontroll. Hör med deras rådgivning vad de rekommenderar. Vi har behandlat flera hus med detta ozonaggregat och det fungerar mycket bra. Ibland hittar man dem på blocket och behöver bara byta ut ozonlampan, vilket är enkelt.
Vi anlitade Platcon Byggnads AB I Helsingborg för syllbytet. De arbetar i hela Sverige. Mycket bra på den tiden för ca 15 år sedan.
Obs, vi är amatörer, inte fackfolk, så jag försöker inte marknadsföra vissa bolag, bara dela med mig av goda erfarenheter.
Se bifogad bild.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 590 inlägg
Handlar de tre trådarna om samma hus, eller tittar ni på flera?
Ett generellt tips till dig är att helt undvika hus som är byggda på 1970-talet. Det var byggfuskets stora decennium i Sverige, där man byggde drösvis med hus med olämpliga metoder på olämpliga ställen. Såna hus kräver ägare som har antingen mycket kunskaper eller mycket pengar. Det finns förstås 70-talshus som är antingen byggda på typ grusåsar och inte är fuktskadade, eller hus där byggfelen och fuktskadorna åtgärdats av tidigare ägare - men återigen krävs kunskaper för att veta skillnaden på dessa hus och problemhusen. Det är inte för en förstagångsköpare.
Ett generellt tips till dig är att helt undvika hus som är byggda på 1970-talet. Det var byggfuskets stora decennium i Sverige, där man byggde drösvis med hus med olämpliga metoder på olämpliga ställen. Såna hus kräver ägare som har antingen mycket kunskaper eller mycket pengar. Det finns förstås 70-talshus som är antingen byggda på typ grusåsar och inte är fuktskadade, eller hus där byggfelen och fuktskadorna åtgärdats av tidigare ägare - men återigen krävs kunskaper för att veta skillnaden på dessa hus och problemhusen. Det är inte för en förstagångsköpare.
Man bör öppna gipsväggen från insidan oavsett och byta ut kontaminerad asfaboard och/eller isolering. Då ser man om man även behöver byta fler reglar som kan vara tryckimpregnerade (men varför skulle de vara det om de inte ligger mot grunden?). Ozonapparat i två veckor mot öppnad vägg kan vara tillräckligt istället för att byta icke-tryckbehandlade reglar.G Gargamel777 skrev:
Tråden har blivit lite spretig så samlar och försöker sammanfatta.
Troligen dålig lukt pga impgregnerade syllar. Kan vara knepit att byta ut dessa då det är kedjehus och grannen har förråd och uppfart vid ena sidan. Sen även inglasad veranda.
Möjligt att det är en ide att bara byta ut runt halva huset?
Fasaden består av eternitskivor (asbest), dessa kanske också kommer vara ett hinder.
Ringde upp en granne och hon kände inte till det här problemet och ingen på gatan med dessa likadana hus har bytt syllar (eller gjort nått arbete runt grunden). Men möjligt att hon inte ville snacka ner området.
Såldes nyligen ett hus där med mycket tydligare lukt till utropspris.
Troligen dålig lukt pga impgregnerade syllar. Kan vara knepit att byta ut dessa då det är kedjehus och grannen har förråd och uppfart vid ena sidan. Sen även inglasad veranda.
Möjligt att det är en ide att bara byta ut runt halva huset?
Fasaden består av eternitskivor (asbest), dessa kanske också kommer vara ett hinder.
Ringde upp en granne och hon kände inte till det här problemet och ingen på gatan med dessa likadana hus har bytt syllar (eller gjort nått arbete runt grunden). Men möjligt att hon inte ville snacka ner området.
Såldes nyligen ett hus där med mycket tydligare lukt till utropspris.
Bara så jag är med, vad du och flera andra här menar är att man kan behöva ta bort gipskivorna och byta ut virke och isolering (mer eller mindre riva o bygga upp igen) inomhus längst hela huset? Alltså genom badrum och allt? Blir en totalrenovering inne.Z Zondra_05 skrev:Man bör öppna gipsväggen från insidan oavsett och byta ut kontaminerad asfaboard och/eller isolering. Då ser man om man även behöver byta fler reglar som kan vara tryckimpregnerade (men varför skulle de vara det om de inte ligger mot grunden?). Ozonapparat i två veckor mot öppnad vägg kan vara tillräckligt istället för att byta icke-tryckbehandlade reglar.
Sen bara en tanke, är det inte lättare då att ta bort hela fasaden istället?
Kontaminerat material, är det samma som luktsmittat ?