Funderar på om det är tillåtet att sätta ett jordat vägguttag utan att ansluta det till jord, finns det några förbud mot det ?

Det är inte tillåtet!

bortsett från att du inte får, varför skulle du vilja?

om jorden inte är ansluten så har den ju ingen annan funktion än att stiften sitter lite i vägen alt håller kvar stickproppen liite hårdare.

det är klart att man kanske vill göra det för att man inte får tag i ojordade kontakter när man har ett rum som man inte får ha jordat i kanske, med plocka då bort jordblecken i alla fall.

Jag råkar ha några jordade uttag hemma som jag vill använda det är anledningen.

Varför får man inte göra det, vad är orsaken ?

Du inger ju en användare falsk säkerhet med jordat uttag. Vissa apparater får inte kopplas in i ojordade uttag oavsett hur rummet i övrigt ser ut. Då kan dom ju bli inkopplade i dina "falska" uttag.

Just detta med att sätta in jordade uttag utan dragen jordtråd, är nog ett av de grövre felen man kan begå, skulle det hända en olycka så åker du in, och inte för ett vårdslöshets brott, utan det skulle troligen bedömmas som uppsåtligt.

Tänk bara ett exempel: Antag att om 10 år när du inte längre bor i huset så kopplar någon in en förlägningssladd och drar ut den genom ett fönster till trädgården, kör en häckklippare på den. Ditt falska uttag är det som sitter bäst till, det vanliga utomhusuttaget är upptaget av en elgrill just den här dagen...

Jag kan inte säga att jag "vet" men,, det BÖR verkligen vara olagligt / ej tillåtet, både nu och tidigare att installera jordade uttag om det Ej är jordat.

Framför allt om det är behöriga fackmän som gjort jobbet så är det ett stort "no-no"...,,

Det finns utrustning som mer eller mindre kräver en jordad inkoppling,, och att då fuska innebär klara risker.

Om man skriver en klisterlapp borde det vara ok med andra ord.

Ska man sätta upp ett jordat uttag, så ska det vara riktigt utfört, därmed basta, klisterlappar och sånt trams håller inte...

Jag har jobbat med el sen 60-talet och det har aldrig varit godkänt med jordade uttag utan att jorden är inkopplad.

Man kanske ska ta och utnyttja uttaget till trefas också ;D Bara att sätta upp en lapp där det står att "spänning är tillkopplad på jorden" ::)

Carla skrev:
Om man skriver en klisterlapp borde det vara ok med andra ord.
Jag hoppas att du skämtar?

Om man som hempulare skall hålla på med el så gäller det att följa bestämmelserna till punkt och pricka. Det får bara inte bli fel. det gäller både "formalitetsregler" som kan vara svåra att förstå vitsen med och de mera viktiga reglerna.

Regler runt jordning hör till de viktiga. Om du menar allvar med idén om klisterlapp så tycker jag inte att du överhuvudtaget skall hålla på med el, man måste ha lite säkerhetsmedvetande. Tänka sig in i vad som kan hända, och följa även de regler man inte riktigt förstår.

mA skrev:
I vår lägenhet från -80 sitter det endast jordade uttag, utan jord dragen till dem. Gällde andra bestämmelse då? Kan inte tänka mig att det var olagligt då med tanke på att det är HSB som upphandlat osv.
Det måste vara någon som har gjort om det efter bygget, det kan inte vara möjligt att elentrepenören gjort en sådan sak.

hempularen skrev:
Det måste vara någon som har gjort om det efter bygget, det kan inte vara möjligt att elentrepenören gjort en sådan sak.
Isåfall är det säker två fel begångna (vilket verkar högst otroligt), dels el-entreprenören, dels besiktningsfirman, då alla sådana större jobb slutbesiktigas!

Det är nog inga problem att dra i jord om det är byggt på 80 talet. En lägenhet drar man om på nåra timmar.

Och problemet med att en jordad stickpropp inte går i t ojordat uttag förstår jag inte alls. Det är tvärt om det inte går.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.