9 268 läst ·
22 svar
9k läst
22 svar
Jordat uttag utan jordning !
Sida 1 av 2
bortsett från att du inte får, varför skulle du vilja?
om jorden inte är ansluten så har den ju ingen annan funktion än att stiften sitter lite i vägen alt håller kvar stickproppen liite hårdare.
det är klart att man kanske vill göra det för att man inte får tag i ojordade kontakter när man har ett rum som man inte får ha jordat i kanske, med plocka då bort jordblecken i alla fall.
om jorden inte är ansluten så har den ju ingen annan funktion än att stiften sitter lite i vägen alt håller kvar stickproppen liite hårdare.
det är klart att man kanske vill göra det för att man inte får tag i ojordade kontakter när man har ett rum som man inte får ha jordat i kanske, med plocka då bort jordblecken i alla fall.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Du inger ju en användare falsk säkerhet med jordat uttag. Vissa apparater får inte kopplas in i ojordade uttag oavsett hur rummet i övrigt ser ut. Då kan dom ju bli inkopplade i dina "falska" uttag.
Just detta med att sätta in jordade uttag utan dragen jordtråd, är nog ett av de grövre felen man kan begå, skulle det hända en olycka så åker du in, och inte för ett vårdslöshets brott, utan det skulle troligen bedömmas som uppsåtligt.
Tänk bara ett exempel: Antag att om 10 år när du inte längre bor i huset så kopplar någon in en förlägningssladd och drar ut den genom ett fönster till trädgården, kör en häckklippare på den. Ditt falska uttag är det som sitter bäst till, det vanliga utomhusuttaget är upptaget av en elgrill just den här dagen...
Just detta med att sätta in jordade uttag utan dragen jordtråd, är nog ett av de grövre felen man kan begå, skulle det hända en olycka så åker du in, och inte för ett vårdslöshets brott, utan det skulle troligen bedömmas som uppsåtligt.
Tänk bara ett exempel: Antag att om 10 år när du inte längre bor i huset så kopplar någon in en förlägningssladd och drar ut den genom ett fönster till trädgården, kör en häckklippare på den. Ditt falska uttag är det som sitter bäst till, det vanliga utomhusuttaget är upptaget av en elgrill just den här dagen...
Jag kan inte säga att jag "vet" men,, det BÖR verkligen vara olagligt / ej tillåtet, både nu och tidigare att installera jordade uttag om det Ej är jordat.
Framför allt om det är behöriga fackmän som gjort jobbet så är det ett stort "no-no"...,,
Det finns utrustning som mer eller mindre kräver en jordad inkoppling,, och att då fuska innebär klara risker.
Framför allt om det är behöriga fackmän som gjort jobbet så är det ett stort "no-no"...,,
Det finns utrustning som mer eller mindre kräver en jordad inkoppling,, och att då fuska innebär klara risker.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag hoppas att du skämtar?Carla skrev:
Om man som hempulare skall hålla på med el så gäller det att följa bestämmelserna till punkt och pricka. Det får bara inte bli fel. det gäller både "formalitetsregler" som kan vara svåra att förstå vitsen med och de mera viktiga reglerna.
Regler runt jordning hör till de viktiga. Om du menar allvar med idén om klisterlapp så tycker jag inte att du överhuvudtaget skall hålla på med el, man måste ha lite säkerhetsmedvetande. Tänka sig in i vad som kan hända, och följa även de regler man inte riktigt förstår.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det måste vara någon som har gjort om det efter bygget, det kan inte vara möjligt att elentrepenören gjort en sådan sak.mA skrev:
Och problemet med att en jordad stickpropp inte går i t ojordat uttag förstår jag inte alls. Det är tvärt om det inte går.
