Jag har idag en T2 NRG-Temp Termostat som jag vill byta till en Heatit Z-TRM3. Dock så vet jag inte riktigt vart jag ska koppla skyddsjordsplinten på den nya termostaten. På min nuvarande har man anslutit jord till en separat anslutningsplint placerad i botten av apparatdosan. Bifogar bild på befintlig (bild 1) samt ny (bild 2) Elektriskt kopplingsschema för direktanslutning av en enda värmekabel med extern spärrsänkning och golvgivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av en väggmonterad värmetermostat med tydliga dimensioner i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen av dessa skall ju ha skyddsjorden kopplad till sig.
Kan du visa med en bild vad du menar med "en separat anslutningsplint placerad i botten av apparatdosan".

Om det finns nån jordtamp i härvan i dosan så påverkar väl inte det bytet av det där?

Tack för svar!

Såhär står det i bruksanvisningen:

Utdrag ur en bruksanvisning för anslutning av termostat med instruktioner om koppling till 230 VAC och jordanslutning.

Fortfarande snurrigt, det finns ju ingen PE-plint på den gamla termostaten om man skall gå efter bilden.
Oavsett, skyddsjorden skall inte kopplas till den nya termostaten. Skyddsjorden till slingan får kopplas på annat sätt, via Wago, ubåt eller motsvarande kopplingsklämma.

Du menar att jag bara ska avsluta den i en wagoklämma och inte koppla vidare ngnstsns?

Nej, en värmeslinga med jordanslutning skall naturligtvis kopplas till skyddsjord.
Men ingen av dessa termostaten har med den saken att göra.

Men det kommer en jordkabel upp som är fäst på min befintliga t2-termostat. Den vet jag var jag ska sätta på min nya termostat?

Återigen, den skall inte till termostaten. Koppla den till slingan på lämpligt sätt. Wago är ett lämpligt sätt.

Att koppla jorden i en "klämma" på termostaten är bara ett sämre alternativ än att skarva jorden bakom termostaten med tex en Wago 221. Se bara till att jorden skarvas med en "skarvklämma" avsedd för den typ av ledning som kabelns jordfläta består av.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Fast om det sitter en jordkabel på bef termostat, exakt var sitter den ansluten ? Det nämns även en PE plint på den nya men samtidigt har den dubbelisoleringsmärkning.

PE-plinten omnämns i instruktionen för den gamla termostaten, i den nya omnämns skyddsjord inte alls vad jag kan se. Tämligen dåliga instruktioner båda två.

S Stefan1972 skrev:
Fast om det sitter en jordkabel på bef termostat, exakt var sitter den ansluten ? Det nämns även en PE plint på den nya men samtidigt har den dubbelisoleringsmärkning.
Ingen golvvärmetermostat som tillverkats dom senaste 30-40 åren behöver jordas, men dom har ofta en överkopplingsplint där man kan skarva jorden. Den är dock ett lite sämre val än att ha en "egen" koppling bakom termostaten. Varje onödig koppling på själva termostaten gör att den blir lite svårare att jobba med och det spänner lite mer.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
... och blir svårare att begripa för näste man.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Finns ingen jordfläta, det är 1 FK1.5 kabel. Så om jag förstår dig rätt kan jag bara sätta den i en wago?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.