8 294 läst ·
46 svar
8k läst
46 svar
jordad eller ej jordad kontakt
Att montera extra jordfelsbrytare i vägguttagen ger ingen garanti för att inte husets jfb löser ut jordfelsbrytare har samma märk felström 30 mA och dom är inte selektiva tidsmässigt heller.
Att planera en selektiv anläggning kräver att man delar upp elcentralen på flera jordfelsbrytare som matar olika delar huset. Även selektivitet vid kortslutning är svårt uppnå i en villa med 16-20 a huvudsäkringar.
Det viktigaste enligt min åsikt är att anläggningen frånkopplas omgående så risken för brand och personfara minimeras.
När det gäller sovrummet med torkskåp och frysbox, där skulle jag rekommendera att man överväger att dra fram skyddsjord och montera jordade vägguttag och lamputtag. I övriga rum förutom köket är behovet av jordade vägguttag betydligt mindre eftersom man nästan uteslutande har klass 2 apparater i dessa rum.
Att planera en selektiv anläggning kräver att man delar upp elcentralen på flera jordfelsbrytare som matar olika delar huset. Även selektivitet vid kortslutning är svårt uppnå i en villa med 16-20 a huvudsäkringar.
Det viktigaste enligt min åsikt är att anläggningen frånkopplas omgående så risken för brand och personfara minimeras.
När det gäller sovrummet med torkskåp och frysbox, där skulle jag rekommendera att man överväger att dra fram skyddsjord och montera jordade vägguttag och lamputtag. I övriga rum förutom köket är behovet av jordade vägguttag betydligt mindre eftersom man nästan uteslutande har klass 2 apparater i dessa rum.
Redigerat:
Följande text är saxad ur http://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/broschyrer/broschyr_emc.pdf:
Sid 9; "Skyddskraven ska uppfyllas under utrustningens hela livslängd och för att uppnå det krävs också installation ochunderhåll enligt tillverkarens anvisningar.", sid 14; "Tillverkaren ska tillhandahålla anvisningar som klart och tydligt informerar om installation, användning och eventuellt underhåll för att säkerställa att EMC upprätthålls under hela livslängden.
Följs inte anvisningarna finns risk för att EMC-kraven inte uppfylls. Den som avviker från anvisningarna blir då själv ansvarig för att direktivets skyddskrav uppfylls.
Samma sak gäller om en apparat modifieras. Modifierad apparat ska förses med ny dokumentation, ny EG-försäkran och ny märkning."
Sid 9; "Skyddskraven ska uppfyllas under utrustningens hela livslängd och för att uppnå det krävs också installation ochunderhåll enligt tillverkarens anvisningar.", sid 14; "Tillverkaren ska tillhandahålla anvisningar som klart och tydligt informerar om installation, användning och eventuellt underhåll för att säkerställa att EMC upprätthålls under hela livslängden.
Följs inte anvisningarna finns risk för att EMC-kraven inte uppfylls. Den som avviker från anvisningarna blir då själv ansvarig för att direktivets skyddskrav uppfylls.
Samma sak gäller om en apparat modifieras. Modifierad apparat ska förses med ny dokumentation, ny EG-försäkran och ny märkning."
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 157 inlägg
Precis, det blir ju en konflikt här annars. Om apparaten behöver jord för att klara EMC-kraven så är det funktionsjord den vill ha. Detta löser apparaten genom att ta sin funktionsjord från skyddsjorden, vilket innebär att apparaten måste utföras som klass I - skyddsjordad.
Man skulle också kunna tänka sig en separat funktionsjordledare (blå till färgen) för att apparaten i sig ska kunna utföras som dubbelisolerad, men jag vet inte om det finns en produktstandard för denna typ av apparat. Funktionsjordledaren behöver i så fall vara isolerad, inte vara berörbar i uttag osv. Framför allt har vi ju ingen "distribution" av sådan ledare i våra hem.
Man skulle också kunna tänka sig en separat funktionsjordledare (blå till färgen) för att apparaten i sig ska kunna utföras som dubbelisolerad, men jag vet inte om det finns en produktstandard för denna typ av apparat. Funktionsjordledaren behöver i så fall vara isolerad, inte vara berörbar i uttag osv. Framför allt har vi ju ingen "distribution" av sådan ledare i våra hem.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Mycket tveksam vad MÅNGA meter skyddsjordsledare skulle tillföra EMC kompatibiliteten för något. Även några meter rak ledare har induktans som gör skyddsledaren overksam vid typ 100MHz.
Skrivningen från Elsäkerhetsverket är mest skrämsel.
Protte
Skrivningen från Elsäkerhetsverket är mest skrämsel.
Protte
Den tillför ingenting vid dom frekvenserna. Däremot är den en utmärkt antenn.prototypen skrev:
Det är möjligtvis i långvågs- och mellanvågsbandet som det skulle kunna påverka lite. Men dragningen av elanläggningen är alldeles för " opålitlig" för att kunna använda den i högfrekvenssyfte. Skyddsjorden skapar generellt sätt mer problem än den löser vad gäller störningar.
Riktig signaljordningen kräver en mycket väl genomtänkt konstruktion av jordpunkter och intena kabel placeringar.
Det är bara att ställa in frysen eller torkskåpet och ansluta där, om du vill.Jonas Ottosson skrev:
Utförandet på den elinstallationen är s.k. "isolerad miljö", vilket redan har avhandlats lite för något inlägg sedan.
Då är det OK att ansluta alla slags apparater där kontakterna passar, dvs alla i just detta fall.
Den kan möjligen agera lite "balanserande massa" som svängningar kan centreras runt.prototypen skrev:
Nätfiltret i många apparater nyttjar ju dock skyddsjorden som gemensam punkt.
Det är nog inte helt onyttigt att skyddsjorden är ansluten.
Jag har jobbat intill en som bara höll på med EMC-tester och verifieringar.
En stor del av jobbet på varje apparat var att kontrollera att apparaten inte skickade ut störningar över tillåten norm på själva nätsladden. Och inte heller blev störd av störningar som kom från nätet/nätsladden.
Jag tror inte Kenneth skulle ha ansett skyddsjorden som onödig, eller verkningslös.
Men jag håller med dig såpass långt att man inte heller ska överdriva. Skyddsjord eller inte innebär inte en avgrundsdjup skillnad i EMC-hänseende.
Det här med klass 0 i apparater, är det något man ska vara uppmärksam på nu när det är lätt hant att man byter kontakt (eller använder förlängningssladd) så att den ändå blir inkopplad till jordat uttag?
En klass0 apparat går inte att sätta vare sig i ett jordat uttag eller en jordad förlängninssladd, så det ska vara en ickefråga.-MH- skrev:
Man får inte byta kontakten på en klass0-apparat till klass1 eller 2 -kontakt.
Men det händer ju ändå ibland. (Eller att folk modifierar kontakten lite)
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Eller om vi skall vara ännu mer korrekta. En klass-0 apparat bör inte kopplas in överhuvudtaget. Den bör kasseras eller byggas om, helst till klass-2 (II) (vilket med exv. lampor ofta inte är någon omöjlighet), eller klass-I (vilket kan vara svårare).Mikael_L skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 157 inlägg
Det hoppas jag verkligen inte finns. Du kanske menar att någon klåpare har monterat en jordad stickpropp i efterhand på en sådan?