8 294 läst ·
46 svar
8k läst
46 svar
jordad eller ej jordad kontakt
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Man ska inte heller glömma bort att principen med isolerad miljö och klass 0 apparater trots allt är relativt säker. Man har tillämpat den i över hundra år på massor av ställen och folk har inte dött som flugor under den tiden, även om varje dödsfall som ändå inträffat självklart är ett för mycket.
Men hur lagar man dem om sladden skadas då?Donald-Duck skrev:
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Man byter ut hela sladden.
http://www.clasohlson.com/se/b/El/Sladdar-&-grenuttag/Sladdställ
http://www.clasohlson.com/se/b/El/Sladdar-&-grenuttag/Sladdställ
jo ja förstår,men de känns endå lite mysko o ha sån stickkontakt ute i blöten o fukten
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Öhhh. Jo, det var just när vi hade isolerad miljö och klass 0 apparater som folk dog som flugor. Det dog i runda slängar runt femtio personer om året under fyrtiotalet till mycket stor del pga just klass 0 + "isolerad" miljö. Det är ett huvudlöst sätt att ordna elsäkerheten och det stora antalet dödsfall var skälet till att vi började arbeta med elsäkerhet på allvar i Sverige.Donald-Duck skrev:
Så vi införde skyddsjordning. Den fungerade inte heller särskilt bra eftersom den ofta gick av i bruksföremålen (kablaget var inte tillräckligt bra på den tiden) och detta är ju ett tyst fel. Sedan så fick vi på 50-60-talet "på köpet" plasten som gjorde dubbelisolering enkelt att genomföra, och lagom när alla (i stort sett) skyddsjordade apparater försvunnit ur våra hem, så kom kravet på jordade uttag överallt.
Om du skall jämföra klass 0+isolerad miljö med något systematiskt fel i modern tid så är det enda jag kan komma på de gamla platta trefashandskarna av metall. Dessa är ju erkänt farliga och har haft försäljningsförbud länge, men trots det så dog i genomsnitt en person om året så sent som i slutet av nittiotalet. Dessa är dödskallemärkta idag trots att de som sagt även när de var som farligast inte tog livet av mer än en tiondel av vad klass 0 gjorde...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Men det skall det som sagt inte vara av det skälet, eftersom den bara får sitta på dubbelisolerade apparater. En skyddsjordad apparat är (skulle jag hävda) sämre att ha i fuktiga miljöer.Jonas Ottosson skrev:
Nu drar de flesta apparater man har utomhus för mycket ström för den platta Europakontakten (som är begränsad till 2.5A max), och istället så sitter det vad som ser ut som en jordad kontakt utan jordstiften på. (Samma som sitter på dammsugaren). Denna fungerar enligt exakt samma princip, dvs skyddet är dubbelisolering där med.
Åh, de gamla blekblåa trefashandskarna minns man, jag har undrat lite varför de är bortalars_stefan_axelsson skrev:
När man växte upp och morbror hade bondgård så fanns de överallt. Gärna överkörda med traktorn några gånger så höljet var halvsprucket också.
De var smidiga, man kopplade också lätt in en vanlig 220-stickpropp genom att sätta pinnarna mellan en av faserna och höljet. På den tiden fanns inte jordfelsbrytare så det var ju både säkert och smidigt (inte
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Japp. Problemet var som sagt att bönderna snart inte fanns överallt eftersom dessa handskar tog livet av ett icke obetydligt antal... Nåja, riktigt så illa var det väl aldrigYaken skrev:
Ser man en så skall den skruvas ner samt slås sönder med handslägga.
Det stora problemet med semko 17 var metallhölje och den bristfälliga överföringen av skyddsjorden. Jordblecket kunde slitas bort eller bli smutsigt av murbruk, lera eller färg. Det medförde ett "tyst fel " där anslutna maskiner förblev ojordade och fortsätter att " fungera " till synes normalt. Vid ett apparat fel kunde apparat höljet bli spänningssatt med 230 v och därmed livsfarligt att beröra. När sedan arbetaren skall koppla ur sin osynligt felaktiga maskin, då tar hen tag i varsin kontakt med sina händer. Nu råker det tyvärr vara 230 v mellan kontakternas höljen eftersom jordblecket var ur funktion. Det gör att personen får 230 v genom kroppen trots att maskinen verkade fungera normalt strax innan.
En liten förbättring var när sladdhanen fick plasthölje.
Vid den tiden var jordfelsbrytare inte särskilt vanliga..
En liten förbättring var när sladdhanen fick plasthölje.
Vid den tiden var jordfelsbrytare inte särskilt vanliga..
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
intressant de här.
men då undrar jag, om de e nån risk med att ha en extra frys eller ett torkskåp i ett sovrum där inga kontakter är jordade
men då undrar jag, om de e nån risk med att ha en extra frys eller ett torkskåp i ett sovrum där inga kontakter är jordade
Moderator
· Stockholm
· 56 260 inlägg
Var det inte dessutom så att även om kontakten var felfri, så bröts jorden innan fasledarna när man drog isär.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Det beror på. Om du har JFB så är ju risken hanterbar. Annars så beror det mycket på om du kan komma åt något jordat, radiator (element) eller dylikt. Då är det ju mindre bra. Annars så blir ju problemet större ju fler jordade apparater du inför. Så inte brödrosten och frysen.Jonas Ottosson skrev:
ja har frysen 2m från elementet , och torkskåpet 2 m från frysen
och självklart har jag jordfelsbrytare i huset, och det enda som är förbikopplat jordfelsbrytaren är elpannan.
sen har jag sånna där jordfelsbrytare man sätter i uttaget, både till verktygen i garaget och till motorvärmaren och julbelysningen ute.
för de e så trälit när hela kåken slocknar när de blir fukt i typ adventsgranen ute,eller motorvärmarkabeln
och självklart har jag jordfelsbrytare i huset, och det enda som är förbikopplat jordfelsbrytaren är elpannan.
sen har jag sånna där jordfelsbrytare man sätter i uttaget, både till verktygen i garaget och till motorvärmaren och julbelysningen ute.
för de e så trälit när hela kåken slocknar när de blir fukt i typ adventsgranen ute,eller motorvärmarkabeln