Vi har vad jag tycker är väldigt fula golvsocklar (de är släta, vita och ca 45 mm höga). Nu har vi fått en vattenläcka som skadat en del av golvet och det går inte att utesluta att hela golvet behöver slipas om och behandlas och då tänker jag att man kanske kan "uggradera" socklarna i samband med detta men vad passar en "modern" lägenhet byggd 2007? Någon slags sirlig allmogelist/sockel känns ju inte aktuellt. Skall man i så all bara välja en högre sockel än den vi har idag eller finns det någon som har ett annat alternativ? Det finns ju lägenheter/hus där man inte har socklar/golvlister men som jag förstår där så bör man då bygga så från början, man kan inte bara ta bort golvlisterna och tro att det blir samma sak.

PS. Har ingen bild från vår lägenhet men den här är byggd i princip samtidigt (tror det är samma arkitekt / byggföretag) och i exakt samma stil (vi har dock ett annat kök men fönsterpartierna etc är mer eller mindre identiska). Någon som kan tipsa om vad som kan tänkas passa?

Modernt kök med stora fönster, vita väggar, trägolv och matplats. Golvsocklar syns längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vanlig eklist passar fint med golvet. Ta solid ek om du har råd=)

ClasseClas
Jag ser inte en enda golvlist!🙃 Är dom bakom gardinerna mellan fönsterpartierna?

I InsidersUnited skrev:
Vanlig eklist passar fint med golvet. Ta solid ek om du har råd=)
Golvet är något som är annorlunda hos oss. Vi har mörkbetsat golv så jag tror att det blir bättre med vita.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag ser inte en enda golvlist!🙃 Är dom bakom gardinerna mellan fönsterpartierna?
Nej de är inte med här. Bilden var bara för att visa stilen i övrigt på lägenheten. Så kallade allmogelister passar så klart inte. Gissar på att en slät golvsockel är vad man bör satsa på?

BirgitS
Misse Misse skrev:
Gissar på att en slät golvsockel är vad man bör satsa på?
Ja, och som är någorlunda låg.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
ClasseClas
Misse Misse skrev:
Nej de är inte med här. Bilden var bara för att visa stilen i övrigt på lägenheten. Så kallade allmogelister passar så klart inte. Gissar på att en slät golvsockel är vad man bör satsa på?
Om du inte har några foder till fönstrena så passar det ju bra att ha minimala släta socklar, helst inga socklar alls men då krävs det som du skrev att förarbetet gjordes rätt från början.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Om du inte har några foder till fönstrena så passar det ju bra att ha minimala släta socklar, helst inga socklar alls men då krävs det som du skrev att förarbetet gjordes rätt från början.
Ja då kanske de socklar som redan sitter här är vad som är snyggast. Vi kommer att behöva byta men får se till i så fall att det blir snyggare finish (där socklarna är uppsatta mot trapphuset som är i betong ser man fula "skruvhuvuden" (eller vad man nu kallar det för) och det ser väldigt illa ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.