321 läst ·
11 svar
321 läst
11 svar
Fårstängsel med jordankare (jordborr?)
Dagens fråga:
Min gamla mamma har bett om att få installerat (av mig) ett "fårstängsel" längs tomtgränsen mot vägen i hennes stuga. Det rör sig om 15 + 30 meter (infart i mitten). Staket går icke.
Min plan är att köpa jordankare (skruvvariant) på Jula, 86 cm, galvade och dra ned i lerjorden. Sedan köra på byggmax tryckta stolpar 70*70 mm, och komplettera med ett 90 cm fårstängsel från granngården. LIten stolphätta på varje stolpe. Stolparna fästa i jordankarna med 4*35 mm franskskruv. Stolphöjd 120 cm.
Men jag funderar på styvheten i konstruktionen (jordankare + stolpe) då det inte föreligger några tvärslår som stabiliserar konstruktionen. Alternativet är borra hål och köra ned stolparna som de är i marken).
- Är det någon som har testat denna konstruktion - fristående stolpar fästa i jordankare, med enkelt stängsel fastsatt? Hur pass styv blir konstruktionen?
Min gamla mamma har bett om att få installerat (av mig) ett "fårstängsel" längs tomtgränsen mot vägen i hennes stuga. Det rör sig om 15 + 30 meter (infart i mitten). Staket går icke.
Min plan är att köpa jordankare (skruvvariant) på Jula, 86 cm, galvade och dra ned i lerjorden. Sedan köra på byggmax tryckta stolpar 70*70 mm, och komplettera med ett 90 cm fårstängsel från granngården. LIten stolphätta på varje stolpe. Stolparna fästa i jordankarna med 4*35 mm franskskruv. Stolphöjd 120 cm.
Men jag funderar på styvheten i konstruktionen (jordankare + stolpe) då det inte föreligger några tvärslår som stabiliserar konstruktionen. Alternativet är borra hål och köra ned stolparna som de är i marken).
- Är det någon som har testat denna konstruktion - fristående stolpar fästa i jordankare, med enkelt stängsel fastsatt? Hur pass styv blir konstruktionen?
Hej
Är det får som ska stängas inne eller något annat djur som ska stängas ute?
Stabilt nog för ett lågt staket lär det bli. Jag använde sådana markskruvar till 2 grindportaler av 90x90 stolpar i höstas, där allting säkert väger 60-80 kg. Visst gingwr det lite men det är ju betydligt högre massa som rör sig än ett lägre staket.
Alternativt så slår du med impregnerade stolpar direkt i marken, utan att borra. Det blir nog ännu mer stabilt
Ska du köpa markskruvar så passa på nu då det är rea på dem hos Jula.
Stabilt nog för ett lågt staket lär det bli. Jag använde sådana markskruvar till 2 grindportaler av 90x90 stolpar i höstas, där allting säkert väger 60-80 kg. Visst gingwr det lite men det är ju betydligt högre massa som rör sig än ett lägre staket.
Alternativt så slår du med impregnerade stolpar direkt i marken, utan att borra. Det blir nog ännu mer stabilt
Ska du köpa markskruvar så passa på nu då det är rea på dem hos Jula.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "markskruvar"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Hej! Jamen bra, någon med erfarenhet - tack! Jo, jag såg Julas erbjudande, därför for tanken i mig. Började att spekulera i att gjuta fast stolparna först, men började fasa för jobbet...Pjosk75 skrev:
Hej
Ska du köpa markskruvar så passa på nu då det är rea på.dem.hoa Jula.
Och nej, inga får stängas ute eller så - helt dekorativt "lätt" stängsel för att påvisa att det är en tomt bakom...H hanbyggo skrev:
Hej, jamen jag tänker på hällbarheten. Ruttnar inte stolparna snabbare om de är i jorden? Uppe i "luften" borde de ju hålla i typ 1000 år...Pjosk75 skrev:
Tryckimpregnerade trästolpar, Fyrås trä är de bästa.H hanbyggo skrev:
Om det inte råkar finnas ovanliga och särskilda omständigheter, t.ex. en ansamling av röt bakterier i jorden där man slår ner stolparna, så håller de i minst 20-25 år.
Jag håller just på och renoverar ett rovdjursavvisande stängsel (el) runt en hage på ca 1,5 hektar avsedd för får, som sattes upp för 20 år sedan. (Justeringar av trådhöjden på eltråd, och en del stolpar börjat luta för mycket pga av tjälen)
Jag har inte behövt byta någon stolpe pga av den ruttnat.
De stolpar jag bytt till nya, har jag bytt för att stolpar "lyfts" av tjälen, och några av stolparna gick helt enkelt sönder i toppen (splittrades) när jag skulle slå ner dem igen, efter att ha spettat ett nytt hål.
Inga stolpar runt den hagen var rötskadade under marknivå.
Men vi har ett ställe (en delsträcka) vid ett annat fårstängsel, där vissa stolpar bara håller ca 10 år. Det finns planterad gran på bördig mark utanför den hagen, där granen är delvis rötskadad, vilket "smittar" vissa stolpar.
Vi har totalt ca en mil stängsel med tryckimpregnerade trästolpar runt alla våra betesmarker. Det är bokstavligen tusentals stolpar.
Vi behöver endast byta några få varje år pga att de blivit rötskadade under marknivå.
Slå du ner tryckimpregnerade direkt i marken efter att ha spettat ett hål, det kommer att hålla minst 20 år.
Men snåla inte på antalet stolpar! Om du vill att det ska se snyggt ut även om några år, så behöver nätet spännas ordentligt, och det behövs tillräckligt med stolpar som orkar stå emot de årstidsmässiga rörelserna i marken, så att nätet inte börjar sagga.
Haha, ord och inga visor! Tack! OK är man ägare av en mil instängslad mark så bör man veta vad som gäller. Då blir det köra jordborr och slå ned stolparna i hålet direkt i marken.S skogaliten skrev:Tryckimpregnerade trästolpar, Fyrås trä är de bästa.
Om det inte råkar finnas ovanliga och särskilda omständigheter, t.ex. en ansamling av röt bakterier i jorden där man slår ner stolparna, så håller de i minst 20-25 år.
Jag håller just på och renoverar ett rovdjursavvisande stängsel (el) runt en hage på ca 1,5 hektar avsedd för får, som sattes upp för 20 år sedan. (Justeringar av trådhöjden på eltråd, och en del stolpar börjat luta för mycket pga av tjälen)
Jag har inte behövt byta någon stolpe pga av den ruttnat.
De stolpar jag bytt till nya, har jag bytt för att stolpar "lyfts" av tjälen, och några av stolparna gick helt enkelt sönder i toppen (splittrades) när jag skulle slå ner dem igen, efter att ha spettat ett nytt hål.
Inga stolpar runt den hagen var rötskadade under marknivå.
Men vi har ett ställe (en delsträcka) vid ett annat fårstängsel, där vissa stolpar bara håller ca 10 år. Det finns planterad gran på bördig mark utanför den hagen, där granen är delvis rötskadad, vilket "smittar" vissa stolpar.
Vi har totalt ca en mil stängsel med tryckimpregnerade trästolpar runt alla våra betesmarker. Det är bokstavligen tusentals stolpar.
Vi behöver endast byta några få varje år pga att de blivit rötskadade under marknivå.
Slå du ner tryckimpregnerade direkt i marken efter att ha spettat ett hål, det kommer att hålla minst 20 år.
Men snåla inte på antalet stolpar! Om du vill att det ska se snyggt ut även om några år, så behöver nätet spännas ordentligt, och det behövs tillräckligt med stolpar som orkar stå emot de årstidsmässiga rörelserna i marken, så att nätet inte börjar sagga.
Stag gör du enklast via endiagonal (uppe-nere) rundsling i kraftig försträckt ståltråd i åtta mellan stolparna. Sätt en märla upptill på ena stolpen, och nertill på den andra stolpen. Skarva med Gripple, och spänn.H hanbyggo skrev:
Det finns en skarvlås produkt som heter "Gripple" https://www.swedol.se/skarvlas-grip...sdaPtlh6Z6Q80wz6_MSsRsT_FM4X2gLKHug2ZOksziUxf
som går utmärkt att efterspänna även efter flera år om det behövs.
Vi använder en specialtång för ändamålet, men med lite besvär så funkar det med vanliga tänger också, t.ex. en polygrip.
Gripple finns på ställen som säljer lantbruksprodukter, där hittar du också tryckimpregnerade stolpar i "storpack", fårnät/stängselnät av olika typer, märlor och specialverktyg som är bra när man sätter enklare nätstängsel.
Ofta så är lantbruksbutikerna billigare, och har bättre grejer än byggvaruhandeln när det gäller sådan typ av stängsel.
Dessutom så kan ofta få kvalificerad rådgivning om hur man gör uppsättningen, om man köper från en verklig butik.
Du behöver alltså stolpar. räkna med ett medelavstånd på 3-4 meter, men fler stolpar kan behövas om det är "gropigt". Du bör använda en hejare för att slå ner stolparna (man orkar fler stolpar under en dag och slår inte sönder toppen) https://www.jula.se/catalog/tradgar...IXNqp1eX5iBY3XWw4ugkIJ32ovszHT3H2sfDZ-YSNldKI
för att slå ner stolpar, och/eller möjligtvis en gummiklubba https://www.granngarden.se/stangselklubba-v-plast-med-traskaft-3kg. Du ska INTE använda en storslägga i metall, det förstör stolparna.
Och så ett vanligt järnspett för att göra hål, och hammare och diverse tänger för att sätta nätet på stolparna med krampor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden