Vi har rivit vår gamla ruttna friggebod och ska nu anlägga ett nytt grönsaksland i den murade grunden på 3x3 meter Typ som en stor odlingdlåda. Vi vill gärna börja med ny jord och för enkelhetens skull tänkte jag köpa 40-50 liters påsar med planteringsjord när det kommer ett bra erbjudande.

Så till frågan... Hur mycket gödsel (tänker påsar med kogödsel) behöver tillsättas till ny påsjord?

Vet inte än hur mycket jord jag behöver men om man anger antal påsar kogödsel per 10 påsar jord så blir det ju tydligt. Eller procent funkar ju också.

Vad är planen att odla i år? Är det saker som ska växa i jorden eller ovanför jorden?
Är det grödor som bara har rötterna i jorden kan du fylla ut med träflis, löv och annat som redan finns tillgängligt istället för att ha enbart köpt dyr jord.

Angående mängden gödsel så är min erfarenhet att det är så liten mängd kogödsel i påsarna att det hur som helst behövs extra gödning under odlingssäsongen. Så är priset samma så köp lika mängd planteringsjord, barkmull och naturgödsel.

För att minska mängden jord som behövs kan du sätta i 4 väggar och skapa 3 bäddar som fylls, och ha 2 gångar utan jord.

Tack för bra svar.

Det ska odlas det gamla vanliga, typ morötter, rödbetor, sallad, lök, bönor, frilandsgurka, sockerärtor. Så ganska blandat.

Jag har gjort två gångar, så det går bort lite jord.

Jag brukar ha tillgång till hästgödsel, om det är bättre. Har dock svårt med doseringen.

Det låter som att du redan har kommit halvvägs när du delat upp ytan i mindre delar.

Jag skulle fylla på med ny jord och gödsel i 1 fack och odla morötter och andra rotgrönsaker där.

1 fack skulle jag fylla med sådant som ni rensar bort från trädgården, fylla på med ny jord på toppen och odla gurka, tomater och annat som växer ovanför marken.

Får du tillräckligt med hästgödsel så fyll 1 fack och sätt potatis och bönor/ärtor där i år. Fyll på med näring/kväve under sommaren eftersom det förbrukas när hästgödsel komposteras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.