Hej!

I vår gamla ladugård är det en rätt gammal elinstallation och nu när jag fixat en svets som går på 3-fas tänkte jag byta ut de gamla 3-fas-kontakterna mot nya röda. Öppnade en gammal och såg att nollan är kopplad direkt till jord i kontakten. Vi har ingen jordfelsbrytare så jag antar att det är därför det är gjort på detta viset.

Om jag nu skulle fixa en jordfelsbrytare, ska den då sitta mellan nollan och jorden?
Tips på nån billig enkel sak som kan kopplas till antingen hela proppskåpet på nåt sätt eller bara det uttaget?

menar du att det är kopplat på det viset i själva kontakten eller i ladans undercentral?

om det är kopplat så i kontakten finns i stort sett bara en sak att göra, dra ny/nya ledningar.

det är en int ehelt ovanlig syn i gamla installationer, men ta det bara lugnt, ta det bara lugnt, den kan i rätt ögonblick vara livsfarlig.

en jordfelsbrytare är utmärkt mot den här typen av koppling, den håller spänningen bruten tills kopplinen är åtgärdad.

är det centralen du menar kan det tänkas att du har inkommande PEN-ledare som i centralen grenas upp i PE+N (jord och neutral) det är en ok lösning även om den inte är riktigt bra.

Det är i kontakten som det är kopplat på detta viset men den sitter bredvid centralen så det är inget större bekymmer att fixa ny kabel. Har redan gjort en kabel så vi tänkte byta ut den gamla som går till centralen. Då är bara frågan var nollan ska kopplas i centralen. Genom jordfelsbrytare och sen till jord?

Byt ut till 5-ledare när du sätter dit ditt CEE-uttag.

Om du har jordfelsbrytare i centralen (eller ska sätta dit en), måste förbindelsen mellan jord och nollskena i centralen avlägsnas.

Inkommande PEN-ledare (om det är 4-ledare till centralen) ansluts till jordskenan, och därifrån genom jordfelsbrytarens N-pol till nollskenan. De tre fasledarna ska gå genom respektive anslutning på jordfelsbrytaren till sina respektive fasskenor i centralen. Ser olika ut beroende på om det är en normcentral eller en för diazedsäkringar.

Om du har separata PE och N ledare (alltså 5-ledare), ansluter du PE till jordskenan och N till jordfelsbrytaren och vidare till nollskenan.

Om det är jordkabel (EKKJ) till centralen har den koncentrisk PE eller PEN-ledare, beroende på om det är fem- eller fyrledarsystem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.