Men man skall ju ta det där med "ansvar" med en nypa salt.
Det handlar inte om ett absolut ansvar. Typ elektrikern var här igår, och orsakade ett fel. Jag som anläggningsägare är ju ansvarig, eller...?
Nej så fungerar det inte. Jag som anläggningsägare är ansvarig för att elanläggningen hålls korrekt och i gott skick. Men det betyder inte att jag är ansvarig när ett fel uppstår, oavsett förutsättningarna.
Det betyder att jag som anläggningsägare är skyldig att låta reparera om jag upptäcker något fel, att jag är ansvarig för att säkerställa att de elarbeten som görs är fackmannamässiga. Jag kan förutsätta att de är fackmannamässiga om de utförs av en behörig elfirma. Är det däremot Kalle Ankas allservice som jag anlitat för att bygga badrum, och samma gubbe snickrar, drar rör, kaklar och drar el (inte ovanligt), då bör jag inse att elarbetet troligen inte är fackmannamässigt.
Jag är som ägare också ansvarig att någon gång då och då låta en sakkunnig inspektera anläggningen för att bedöma behov av renovering. INGEN kan berätta om vilket intervall man bör ha på en sådan genomgång. Men om vi tänker oss att jag har har en anläggning i originalskick från 1930, så är jag troligen försumlig, om jag inte låter någon se över den.
Precis som i övrig skadeståndslagstiftning, så uppstår ett skadeståndsansvar (eller straffrättsligt ansvar), först om jag varit försumlig eller oaktsam. Det kan ex. handla om att någon backat på mitt uttag på garaget, så att nakna trådar ligger exponerade, för 2 månader sedan. Då är jag troligen oaktasam om jag inte låtit åtgärda, eller iallafall brutit strömmen till uttaget. Hände det igår, så är det inte lika uppenbart att jag är oaktsam. Jag kanske inte vet själv hur man bryter strömmen, och att få ut en elektriker för att skruva ur rätt propp, lär inte gå på en eftermiddag.