Mnor skrev:
Ok jag är kanske lite sen, men varför inte relä bryta sekundär sidan med skymmningsrelät?
Att bryta konstantström-converters på sekundärsidan kan resultera i haveri p.g.a. att spänningen vid öppen krets är ganska hög och strömstöten som uppstår vid tillslag kan skada dioderna.

Om man vill så kan man ju låta skymningsreläet driva en billig nätadapter som i sin tur driver 0-10-ingången :)

Benny_Steen skrev:
Kan berätta hur jag gjorde avslutningsvis, manuelen säger att man kan ksätta ett 100K potensiometer på ingången för att dimma. Jag provade istället med motstånd på 47K, 12k och slutligen med 4.7k. Då tänds LED'en automatisk men nedddimmad till en lagom "mys" nivå.

Vill man släcka helt eller dimma upp funkar fortfarande tryckbrytaren utan bekymmer parallelt.
Blev precis som jag tänkt mig.

/B
Jag tycker att det där lät rätt smart. Jag gillar också tryckknappslösningen och det där lät ju väldigt enkelt. Ungefär som att sätta en fjäder på en brytare.

//Patrik

I mitt fall passade det bättre med en brytare, då jag även ville ha en till brytare på samma dosa för att släcka en lampa som skall hänga över bordet framöver.

brytaren är en vanlig eljo
http://www.jula.se/infalld-strombrytare-400406
och sedan komplettar man med fjädersats, kostade 25:- också på jula. (hittade inte på webben)

motståndet var ett vanligt 0,25w från elektroniklådan. lade lite krympslang kring benen så dom inte skulle komma åt 230v fasen.

/b

• SDC13086 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Benny_Steen skrev:
Kan berätta hur jag gjorde avslutningsvis, manuelen säger att man kan ksätta ett 100K potensiometer på ingången för att dimma. Jag provade istället med motstånd på 47K, 12k och slutligen med 4.7k. Då tänds LED'en automatisk men nedddimmad till en lagom "mys" nivå.

Vill man släcka helt eller dimma upp funkar fortfarande tryckbrytaren utan bekymmer parallelt.
Blev precis som jag tänkt mig.

/B
Lyfter tråden.
Har köpt mig en Jolly mini för att få till den lösningen här men det verkar som att push ingången alltid har företräde om den använts en gång och därför måste resetas genom en slutning över 1-10v ingången.
Är det någon som kan bekräfta att funktionen är ändrad eller rent av har någon annan lösning för att få till funktionen?

Jo så verkar det vara. Drivdon som fungerar så som Benny beskriver verkar sällsynta :( Det är en speciallösning som nog kan vara dåligt beskriven i bruxen också. Kan du tänka dig en ratt så är ju 1-10V det enklaste som garanterat fungerar. Hur vill du annars att det ska fungera?

Tråkigt, jag vill att oavsett gårdagen inställning (fullt ljus, svagt, av eller på) så skall det ändå starta med ett förutbestämt dimring dagen efter vid skymning med hjälp av skymningsrelä.

Det borde ju gå att få till med ett växlande relä också?! Där 1-10v ingången får en konstant slutning på dagen där skymningsrelät ej är draget och blir då "resetat" och när skymningsrelät drar så växlar relät och ger 4,7k in på 1-10v ingången. Sen kan jag styra med push.
Eller har ni någon enklare lösning?

Jag läser dock att t.ex jolly måste resettas när drivdonet är spänningssatt :(

Om du inte hittar ett drivdon som fungerar så, då får du bygga en krets själv som resettar drivdonet och därefter styr via 1-10V. Det behövs i princip ett relä och ett motstånd, allt parallellt över 1-10V-ingången. Reläet ska dra i 2 s vid spänningssättning. Kjell och Elfa har timermoduler i byggsats. Du behöver troligen bygga om dem lite lätt för att de ska dra vid spänningssättning men det är enkelt gjort med en kondensator istället för start-tryckknappen. Driv med en batterieliminator som matas från skymningsreläet.

Efter att jag letat i källaren blev det så här:
En tillslagsfördröjning mojäng på 6 sek i serie med reläspolen. Växlande relä med en resitor 4,7kohm på no och en slutning på nc. Och jollyn matas av skymningsreläet. Den blir nu resetad under 6 sek när skymningsreläet går på.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ja73 och 2 till
  • Laddar…
Nu nästa problem. Jag vill ha samma funktion fast utan dimring. Skymningsrelät skall ALLTID slå på belysningen men jag vill sedan kunna tända/släcka som jag vill. Har ni någon enkel/billig lösning på det?

tommib
lillePer skrev:
Nu nästa problem. Jag vill ha samma funktion fast utan dimring. Skymningsrelät skall ALLTID slå på belysningen men jag vill sedan kunna tända/släcka som jag vill. Har ni någon enkel/billig lösning på det?
Skymningsreläet skickar en puls till push-dim om jollyn inte redan är på...
Men hur man löser det praktiskt med standardkomponenter kommer jag inte på. Där blir det nog hemmabygge av enskilda komponenter på breadboard.

Snyggt. Jag skulle rekommendera skyddsslang runt 230 V-ledarna så att de får dubbel isolering mot 1-10V-kretsen och LED-utgången.

Ditt andra projekt kan bli knepigt. Du vill bl.a annat ha detta scenario:
1. Skymningsreläet tänder.
2. Du släcker, när det fortfarande är mörkt.
3. Du kanske tänder igen manuellt medan det fortfarande är mörkt.
4. Om du inte släckt manuellt ska skymningsreläet göra det när det blir ljust, oberoende av punkt 3?
5. Om du manuellt tänder medan det är ljust förblir det tänt till nästa morgon, eller till dess att du släcker manuellt.
6. Skymningsreläet tänder igen när det blir mörk, om det inte redan är tänt, nästa kväll alltså, oberoende av punkt 2-5?

Får fundera på denna. Dina önskemål om punkt 4 i relation till 3 är intressant. Skymningsreläet skulle behöva en enhet som omvandlar tänd och släck till en kort puls för att fånga just tändning och släckning. Men sen då... Grabbar som kan PLC har kanske något färdigt i bakfickan.

Tack för inputen bo. Jag drar över manteln från en kabel...

Du har uppfattat det korrekt. Helst hade jag velat ha det för dosmontage oxå...!! :x
Jag tänkte mig en enkel lösning med ett impulsrelä som alltid drog efter strömavbrott. Men det verkar inte finnas... :-/

Vill du använda standardkomponenter kan du titta på Eltako där finns multifunktionsreläer du kan använda, hade passat även för det du byggt av delar i skrotlådan. Finns nog även som puckar att lägga i dosor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.