4 097 läst ·
58 svar
4k läst
58 svar
Jobbsök - psykologiskt test - missbrukas
Ja det har blivit som en kult där de alla går på samma kurser och lär sig vilken "profil" de skall leta efter.C cpalm skrev:
Sedan går arbetslösa på kurs och lär sig hur man låtsas ha den profilen.
Med resultatet att man får fel folk på fel plats och allt blir bara låtsaseffektivitet och dumheter.
Så om en fråga i testet lyder "Jag gillar köttbullar vs. Jag är försiktig" så är med andra ord köttbullsälskare dåliga truckförare?Tomtom79 skrev:
Dessa personlighetstester är svåra att tyda.Farstatjej90 skrev:
Det som inte går att förstå är ju att om man söker jobb som snickare kunde ju ett test vara att man får bygga något. Men istället är testet frågor om hur man ser på Pride-flaggan och svaret på testet är att man är en "rödlila" person eller nåt trams.
De enda som vinner något på dom här testerna är dom som säljer skiten. Själv har jag aldrig gjort något personlighetstest och hade jag det hade nog den som beställt provet blivit besviken. 🤔
Om jag fått läsa dina svar (utan att se några uppgifter som namn, ålder eller kön) så hade jag satsat mina sista pengar på att du är en lättkränkt medelålders man som gillar tekniska utmaningar som att själv installera LLVPs och WiFi. Dessutom har du mycket fritid och måste alltid ha sista ordet i tangentbordsfighter.
Men å andra sidan kanske det säger mer om mina fördomar hur andra identifierar sig.
Du kanske får förklara bättre(?)Tomtom79 skrev:
Utgår från att du var med på att det komiska med @Storsockret s test är att frågorna ställer två orelaterade egenskaper mot varandra. Exempelvis köttbullar vs. försiktighet. Du argumenterar att det är värdefullt. Vilket jag inte får ihop.
Finessen är att två påståeende som båda är positiva för de flesta ställs mot varandra och du tvingas välja. Hur du väljer mellan två goda eller två onda ting säger mycket om dig.C cpalm skrev:
Ställer du ett gott mot ett ont ting och du väljer det goda (i en ansökning) säger ju bara om du har IQ över 75 och om du önskar ha jobbet eller ej...
Kan du inte få ihop det får jag tyvärr gå på Stenmarks linje.
Är det verkligen ett personlighetstest du pratar om?sysmali skrev:
Dessa personlighetstester är svåra att tyda.
Om jag fått läsa dina svar (utan att se några uppgifter som namn, ålder eller kön) så hade jag satsat mina sista pengar på att du är en lättkränkt medelålders man som gillar tekniska utmaningar som att själv installera LLVPs och WiFi. Dessutom har du mycket fritid och måste alltid ha sista ordet i tangentbordsfighter.
Men å andra sidan kanske det säger mer om mina fördomar hur andra identifierar sig.
Det är väl mer en slags gärningsmannaprofil 😂
Jag är ledsen att jag inte uppfyller dina krav på hur kvinnor ska vara.
Till det viktigaste. Fick jag jobbet?
Testet är inte relevant för sådant jobb.Tomtom79 skrev:
Det beror på vilka egenskaper man söker. Som jag skrev, enskilda frågor säger ingenting. Tillsammans däremot kan man kanske få fram att en person är försiktig som kan vara en bra egenskap för en truckförare. Jag tror att de flesta som söker ett sådant jobb påstår sig vara försiktig och ha säkerhet i första prio men ändå välts det pallar på löpande band, det till och med dör folk då och då pga olyckor med truckar...
Lustigt hur olika man uppfattar människor av inlägg på ett forum.sysmali skrev:
Dessa personlighetstester är svåra att tyda.
Min egen analys av Farstatjejen utifrån hennes inlägg på detta forum är en intelligent brutta med bägge fötterna på jorden och som ser sina egna lösningar som ett sätt att gå framåt utan att ropa på hjälp hela tiden.
Samt att det rådande nuvarande narrativet vad du ska tycka och tänka inte passar henne och hon ser andra vägar som passar både henne och samhället i stort bättre.
Lite som jag själv faktiskt.
Antar att jobben jag själv sökte som genusforskare och takthållare i Pride-paraden inte kommer att medföra vidare djupgående intervjuer med olika mumbo-jumbo frågor från HR-avdelningarna.
Nåja, det kan jag leva med, och ber samtidigt Farstatjejen om ursäkt för mitt intrång i hennes personlighet, frågeformuläret som är mer djuplodande kommer i ett annat inlägg och kombineras med ett personligt IQ-test för att utröna vidare möjlighet till anställning som truckförare eller snickare, centrerad tumme eller inte.
Jo, det är ju en uppenbar "finess" för att undvika fusk. Problemet är bara att när alternativen inte är motsägelser hamnar man istället på hal is med hur resultatet skall tolkas. Därav min motfråga.Tomtom79 skrev:
Jag anar att vi är på väg mot detta med personlighetstyper, vilket är det dylika test brukar gå ut på, vilket är något som saknar vetenskaplig evidens.
Då ska du inte jobba för det allmänna, t ex Migrationsverket. En av de viktigaste egenskaperna i sådana organisationer är lojalitet och lydnad. Det är väldigt gammalmodiga och hierarkiska organisationer. De har ju inte behövt uppleva konkurrens någonsin.Dracula skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Alla statliga och kommunala verk har samma filosofi hur man löser problemet med anställda. Man sparkar dem uppåt!Claes Sörmland skrev:
Vi ska även komma ihåg att inget test kan någonsin vara bättre än svaren som ges.
Jag har vid flera tillfällen gjort olika tester för anställningar, olika roller med helt olika kravprofiler. Efter ett tag är det så otroligt enkelt att ge de svar som ger en profil som antingen gör dig framåtlutad och extrovert, eller kanske introvert och analytisk. Eller varför inte varm, empatisk och lite lagom mycket psykopat för att passa som mellanchef utan ambition att stjäla chefens jobb.
Jag har vid flera tillfällen gjort olika tester för anställningar, olika roller med helt olika kravprofiler. Efter ett tag är det så otroligt enkelt att ge de svar som ger en profil som antingen gör dig framåtlutad och extrovert, eller kanske introvert och analytisk. Eller varför inte varm, empatisk och lite lagom mycket psykopat för att passa som mellanchef utan ambition att stjäla chefens jobb.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nybyggnation - platonmatta till källaren?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ritning - hjälp
Byggmaterial & Byggteknik -
Går det placera mur- och marksten (entrétrappa) direkt mot husgrund?
Grund & Markarbeten -
Köpt vårt första hus - tacksam för tips
Planlösningar -
Personlighetstester jobbsök - Missbruk av integritet
Övrigt Off Topic