A arst skrev:
Det startade helt plötsligt med att jag såg att de rensat av toppjorden (där huset är tänkt att vara) bredvid min parkering. Sedan förstod jag att deras plan var att använda min väg.

Jag har informerat om att han inte har rätt att använda min väg, efter ett par veckors stillestånd, så valde de att gå vidare, utan att svara på mina brev (eller försöka ett samtal).

Nu då jag konfronterat dem vid byggplatsen säger de att de har tillstånd av granne #1 att köra på hans mark. Jag säger då att hans mark är ej tillgänglig där ni kör, där ligger min väg. De säger då att "jag får väl skrapa bort gruset då".

Jag tror de förstått det här nu (att jag äger allt som vägen består av). Men de väljer liksom att tuta på och hoppas komma undan med det.
Du måste också kolla exakt vad som står i vägservitutet. Ofta är det så att vid vägservitut så förgfogar markägaren fritt över vägen. I andra fall kan det vara ett nyttjandeservitut där man får nyttja en väg som ägs och underhålls av markägaren.

Problemet är att om det är ett gammalt servitut som inte finns lagrat digitalt hos lantmäteriet så tar det 3-4 månader att få fram det via riksarkivet.

Anna_H Anna_H skrev:
Ser ju inte ut som om vägen håller för byggtrafik heller.
Saken kommer i ett helt annat ljus om han skulle fråga dig om han kan använda vägen och återställa den vid behov samt sedan dela kostnaden för underhåll, men det har han ju inte gjort.
Jodå, den har håll bra - jag har haft många lastbilar inne hos mig.

Förutom vägbom som jag nog skulle prata med markägaren om först, så kan du ju alltid skicka en faktura för nyttjande av privat väg.
Dra till med en engångskostnad per månad på ett avskräckande högt belopp och skriv att dröjsmål med att betala förfaller till inkasso omgående.
Tanken på potentiella betalningsanmärkningar brukar få de flesta att mjukna.

TS har servitut, att anlägga och nyttja, väg på granne 1's mark.
Hade TS köpt marken av granne 1 hade vägen varit TS privata egendom.
Jordabalken handlar om att utnyttja mark effektivt och ändamålsenligt.

Det finns en teoretisk möjlighet för markägaren av vägen att upprätta servitut till någon annan, dock måste kriterierna i 14:1 JB vara uppfyllda.
http://lawline.se/answers/mojlighet-for-markagare-att-uppratta-servitut-till-flera-fastigheter

Sen kan jag inte förstå varför inte granne 2 inte berättade för TS att han skulle bygga hus och behövde väg till huset? Typ: "Jag skall tänkte bygga...har räknat på att det kostar mig X hundra tusen att bygga väg, men att jag kan betala dig X/2 hundra tusen kronor för att få köpa in mig och nyttja vägen du byggt. Jag har pratat med granne 1 och han vill inte upplåta mark till en extra onödig väg på sin mark. Alternativet är en lantmäteriförrättning som förmodligen ger mig rätt att nyttja vägen och förättningskostnaden delas solidariskt vilket borde ge dig en kostnad på ca 10'000kr"

För övrigt ska även en hemma snickrad skylt om privat väg respekteras.

blackarrow blackarrow skrev:
Sen kan jag inte förstå varför inte granne 2 inte berättade för TS att han skulle bygga hus och behövde väg till huset? Typ: "Jag skall tänkte bygga...har räknat på att det kostar mig X hundra tusen att bygga väg, men att jag kan betala dig X/2 hundra tusen kronor för att få köpa in mig och nyttja vägen du byggt. Jag har pratat med granne 1 och han vill inte upplåta mark till en extra onödig väg på sin mark. Alternativet är en lantmäteriförrättning som förmodligen ger mig rätt att nyttja vägen och förättningskostnaden delas solidariskt vilket borde ge dig en kostnad på ca 10'000kr"
Vad jag förstår av TS inlägg är granne 2 helt enkelt en riktigt otrevlig typ som man inte vill ha att göra med och som inte vill prata utan bara köra över och utnyttja folk.

tommib
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Förutom vägbom som jag nog skulle prata med markägaren om först, så kan du ju alltid skicka en faktura för nyttjande av privat väg.
Dra till med en engångskostnad per månad på ett avskräckande högt belopp och skriv att dröjsmål med att betala förfaller till inkasso omgående.
Det kommer inte ge någon betalningsanmärkning. Granne 2 kommer bestrida fakturan och saken hamnar i tingsrätten där den avgörs. Efter det kan det bli frågan om anmärkning.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
tommib
TS har servitut, att anlägga och nyttja, väg på granne 1's mark.
Hade TS köpt marken av granne 1 hade vägen varit TS privata egendom.
Jordabalken handlar om att utnyttja mark effektivt och ändamålsenligt.

Det finns en teoretisk möjlighet för markägaren av vägen att upprätta servitut till någon annan, dock måste kriterierna i 14:1 JB vara uppfyllda.
[länk]

För övrigt ska även en hemma snickrad skylt om privat väg respekteras.
Granne 2 har egen mark att bygga väg på, det framgår av tidigare inlägg.

Angående vägens status är detta redan avhandlat.

Frågan på lawline gäller rätt till väg, inte anläggning av väg. Det är två skilda saker.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Svar till #110: Jag förstår det. Känner till allt från värsta sorten till, av egen erfarenhet, mildare sorten som bara vill ha sin vilja igenom men lite extra fördel för sig själv...

Redigerat:
Svar till #110: Jag förstår det. Känner till allt från värsta sorten till, av egen erfarenhet, mildare sorten som bara vill ha sin vilja igenom men lite extra fördel för sig själv...
Ska jag säga något om granne 2 (vars tankar och handlingar är upphov till allt detta), så, ja, det som hänt har känts för j***ligt. Men han har oxå andra mer normala egenskaper (t.ex bra på att ploga och tycker om att vara ute och jobba).

Jag tror han sett för mycket dåliga TV serier, tänkt konstigheter, sedan mätt sin "maskinstyrka" mot min, och fått ned handen i vad som verkat en honungsburk. Jag tror han tog något slags beslut om att det skulle funka att "köra över mig".

Nu tror jag till slut han får släppa "honungsburken". Jag kan inte se annat.

För mig känns det sorgligt, som slöseri med tid (och annat). Kanske finns det lite lärdom i den här episoden för honom (och för mig). På något sätt måste vi båda komma vidare (jag tror inga kaffebjudningar de närmsta åren).

Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Fakturan funkar nog inte. Grannen behöver bara bestrida fakturan så är den saken ur världen.

A arst skrev:
Ska jag säga något om granne 2 (vars tankar och handlingar är upphov till allt detta), så, ja, det som hänt har känts för j***ligt. Men han har oxå andra mer normala egenskaper (t.ex bra på att ploga och tycker om att vara ute och jobba).

Jag tror han sett för mycket dåliga TV serier, tänkt konstigheter, sedan mätt sin "maskinstyrka" mot min, och fått ned handen i vad som verkat en honungsburk. Jag tror han tog något slags beslut om att det skulle funka att "köra över mig".
Det kan inte vara så att granne 2 bara är allmänt okunnig om hur vägar tillverkas och underhålls och vad det kostar och vem som betalar?
Inte för att jag tror det. Skrev du nånstans att han vägrar kommunicera?

A Avarage skrev:
Klart man får parkera på sin egna väg!
Äger du vägen bestämmer du!
Nej, servitutet handlar om rätt att dra väg över tomten, det ger INTE rätt att parkera på vägen, såvida inte parkering specifikt avhandlas i servitutet.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej, servitutet handlar om rätt att dra väg över tomten, det ger INTE rätt att parkera på vägen, såvida inte parkering specifikt avhandlas i servitutet.
Enl. tidigare inlägg äger TS vägen men inte marken under. Bilen parkeras ju då på TS väg. Servitutet förhindrar inte HUR TS använder sin väg som är anlagd på Granne #1:s mark.

Jag har därför svårt att se skillnad på att det skulle vara tillåtet att sätta upp en bom eller betonggris men inte en bil!

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
"Jag har under snart ett år försökt ha en dialog med denna granne"

Där har du problemet, skulle ha stoppat första grävskopan.

J
sorry att jag frågar igen, men är inte det normala att markägaren har tillgång till sin egen mark och sin egen väg, att markägaren därmed troligen även skulle kunna gå med på att ytterligare en fastighet får servitut på vägen. Eller ska då en "ny" fastighet som behöver köra över markägarens mark tillverka en ny väg bredvid den första?

Dvs det normalt servitutet säger (men servitut verkar ju iofs kunna vara utformade nästan hur som helst) är att TS i detta fall får lov att anlägga och använda vägen, men inte att han "äger" vägen i den bemärkelsen att han får göra vad han vill med den och även att hindra alla andra att beträda den?

Jag kan förstå om ett servitut för tex en brunn eller en infiltration inte kan nyttjas fritt av markägare, men en väg?

Att däremot den härskande (dvs TS) bör få ersättning om markägare eller annan sliter ned vägen så den kräver mera underhåll är ju högst rimligt...

Att montera upp bommar, parkera bilar, ställa ut suggor och stenar på någon annans mark utan att höra med denna markägare (trots att servitut finns) tycker jag verkar märkligt.

• Gilla
El_konsult
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.