hsd hsd skrev:
Det var inte statens kameror, det var mobilkameror.
Mitt misstag, jag läste det som Fartkameror, men sk Dashcam finns ju överallt.
Väldigt provocerande? (skämtar hårt här).

hsd
Bör vara motsvarande en actionkamera eller bodycam
Visst var det en sådan som tord_Lj använde

T Tord_Lj skrev:
xxx
Tycker du ska redigera ditt inlägg och ta bort vad du använder för fel person kan läsa det och då är du i underläge när dom vet vad du har och inte.
Jag redigerade mitt inlägg och tog bort det du skrev nu som jag citerade.

Först och främst, du kan inte ha spräckt hans ruta med din knytnäve. Däremot om han kört på dig så kan det ha blivit en spricka.

Angående att värja sig mot hot, om grannen slår dig så FÅR du slå tillbaka tills hotet är avvärjat, så fort hotet är avvärjat ta ett steg bakåt, då kan INGEN säga något om det och du behöver inte krypa in i buren för det, när polisen sen förhör dig så är det viktigt med orden "jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv" samt "år av terror och utan hjälp av ordningsmakten".

Det är viktigt att DU följer lagen och sköter dig, bäst trovärdighet.

Men har du inga storvuxna vänner som kan komma på ett litet grillparty hos dig lite då och då, kommer gubben då så lär han ju bli varse att det är dags att tagga ner, en sån där måste man ta med fast hand, går inte att fjanta runt med en sån.

Vem är ansvarig för vägens skötsel? Låt det bli potthål så lär han ju köra sönder bilen.

Kommer han hem till dig och slåss också? I ditt hem FÅR du ha en batong tex, kommer han in då så låt han smaka ett rejält slag över armen, så hårt du mäktar med, du har utsatts lång tid och kan säga att du har aldrig varit så rädd i hela ditt liv, så lär du slippa dom där också.

• Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
hsd
....en påse med sten....
Jag väljer inte sida men där finns möjligheten

Det är nog svårt för en hyffsat normal människa att föreställa sig hur man ska hantera en fullblods-psykopat.
Själv har du förmodligen en hel del psykologiska spärrar som hindrar om och när du ska försvara dig.
Saknar din motståndare alla dessa mekanismer blir motståndet svårt.
Tänk en människa som inte tar hänsyn till någon annan . Som inte tvekar att våldta sin mor om hon inte är för ful, som säljer sina barn om det ger vinst.
Man kan varken hota eller be honom om bättring.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Har inte skrivit i tråden då jag inte tror att något jag har att säga kan vara till hjälp för TS. Har under mitt liv stött på ett antal människor av samma sort som grannen. De mobbare jag konfronterats med har varit ganska lika. Växer när de får tillfälle att utöva makt genom rädsla. Växlar till att krypa när jag väl surnar till och skrämmer dem. För mig leder det till att jag börjar kolla mina hjulbultar varje gång jag skall använda bilen. Att en ynkrygg kryper behöver inte betyda att hen blivit en vän. Bara att hen inte längre försöker kontrollera mig genom att skrämmas.

Som granne eller åskådare har jag alltid klivit fram när jag sett andra råka illa ut. Jag vet att de flesta låtsas som om de inte ser eller förstår. Jag är glad att tillhöra den bråkdel av befolkningen som har civilkurage och därmed bidrar till att andra kan känna sig mindre ensamma när det blåser kallt. Jag förväntar mig givetvis inte att någon annan har kurage. Det är alltid en glad överaskning när det händer.

Att inte blanda sig i är förståeligt. Att bry sig mera om sin säkerhet än att andra lider är inte konstigt. För min del så väger principer alltid tyngre. Jag påstår inte att samhället slutar fungera om ingen ställer upp. Bara att det blir ett samhälle som jag inte vill leva i. Ställ er frågan om er son/dotter höll på att bli attackerad på stan. vilket såg ni helst. Att någon ingriper och hindrar förövaren eller att alla som ser brottet vänder sig om eller tar upp sina telefoner. Om telefonen skall användas för att filma eller tillkalla hjälp lämnar jag osagt.

Tillämpar jag tänkandet på TS situation så ser jag det bara som en gradskillnad jämfört med att hindra en våldtäkt. Tråkigt att TS grannar resonerar på det förståeliga sättet istället för på ett sätt som, i alla fall jag, skulle respektera.

Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
frause och 13 till
  • Laddar…
Staffans2000
findus42 findus42 skrev:
Har inte skrivit i tråden då jag inte tror att något jag har att säga kan vara till hjälp för TS. Har under mitt liv stött på ett antal människor av samma sort som grannen. De mobbare jag konfronterats med har varit ganska lika. Växer när de får tillfälle att utöva makt genom rädsla. Växlar till att krypa när jag väl surnar till och skrämmer dem. För mig leder det till att jag börjar kolla mina hjulbultar varje gång jag skall använda bilen. Att en ynkrygg kryper behöver inte betyda att hen blivit en vän. Bara att hen inte längre försöker kontrollera mig genom att skrämmas.

Som granne eller åskådare har jag alltid klivit fram när jag sett andra råka illa ut. Jag vet att de flesta låtsas som om de inte ser eller förstår. Jag är glad att tillhöra den bråkdel av befolkningen som har civilkurage och därmed bidrar till att andra kan känna sig mindre ensamma när det blåser kallt. Jag förväntar mig givetvis inte att någon annan har kurage. Det är alltid en glad överaskning när det händer.

Att inte blanda sig i är förståeligt. Att bry sig mera om sin säkerhet än att andra lider är inte konstigt. För min del så väger principer alltid tyngre. Jag påstår inte att samhället slutar fungera om ingen ställer upp. Bara att det blir ett samhälle som jag inte vill leva i. Ställ er frågan om er son/dotter höll på att bli attackerad på stan. vilket såg ni helst. Att någon ingriper och hindrar förövaren eller att alla som ser brottet vänder sig om eller tar upp sina telefoner. Om telefonen skall användas för att filma eller tillkalla hjälp lämnar jag osagt.

Tillämpar jag tänkandet på TS situation så ser jag det bara som en gradskillnad jämfört med att hindra en våldtäkt. Tråkigt att TS grannar resonerar på det förståeliga sättet istället för på ett sätt som, i alla fall jag, skulle respektera.

Mvh Findus
Jag tycker inte att det är förståligt att grannarna fegar ur. För om denna lilla grupp gemensamt knackar på hemma hos Toker, och säger: -rör du en av oss, så får du med oss alla att göra. Vill du det? Det tror jag skulle löst problemet på en gång. Grannarnas feghet är förvånande, eftersom det nästa gång kan vara deras tur, och håller de ihop, har mähät inte en chans.

Staffan

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jo. Det är förståeligt att fega ur. Finns inget sätt att bestämma gränser för andras mod. Bara sitt eget när man sitter vid datorn. Att sedan fatta ett annat beslut inför en faktisk situation är lika förståeligt. Jag har bara haft turen att de situationer jag konfronterats med hittills varit hanterbara för mig.
Mvh Findus

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Dessutom är medborgargarden ännu läskigare än enskilda knäppgökar. Vad hindrar en sammanslutning av fegisar ifrån att ge sig på vem som helst.

Findus

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
findus42 findus42 skrev:
Dessutom är medborgargarden ännu läskigare än enskilda knäppgökar. Vad hindrar en sammanslutning av fegisar ifrån att ge sig på vem som helst.

Findus
Men varför skulle de göra det? De visar bara för honom att de är en övermakt han inte rår på.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag tycker inte att det är förståligt att grannarna fegar ur. För om denna lilla grupp gemensamt knackar på hemma hos Toker, och säger: -rör du en av oss, så får du med oss alla att göra. Vill du det? Det tror jag skulle löst problemet på en gång. Grannarnas feghet är förvånande, eftersom det nästa gång kan vara deras tur, och håller de ihop, har mähät inte en chans.

Staffan
Förutom ovanstående åsikter så är det inte alls säkert att det fungerar att gå ihop alla grannar. Jag har en sån där granne från helvetet i närheten, tack och lov på behörigt avstånd från mig, och den grannen har lyckats göra sig osams med alla runt omkring. Dessutom är man ju sällan samlad som grupp rent fysiskt, finns alltid möjlighet att komma åt folk när de är ensamma eller förstöra deras saker när de inte är hemma.
Jag tycker nog det är förståeligt att man ligger lågt så långt det är möjligt.

Steget för en grupp fegisar från att "bara" visa någon tillrätta till att förvandlas till en Lynchmobb är kort.

Dessutom föredrar jag att utöva mitt civilkurage utan att ha ett gäng som försöker stå i skydd bakom mig. Risken för att de knivar mig bakifrån om vinden verkar blåsa åt fel håll är uppenbar.

Det är för mycket OT nu. Släpp den här diskussionen.

Findus

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
findus42 findus42 skrev:
Jo. Det är förståeligt att fega ur. Finns inget sätt att bestämma gränser för andras mod. Bara sitt eget när man sitter vid datorn. Att sedan fatta ett annat beslut inför en faktisk situation är lika förståeligt. Jag har bara haft turen att de situationer jag konfronterats med hittills varit hanterbara för mig.
Mvh Findus
Om jag förstår det rätt, är det en liten by med några hus/gårdar efter en liten väg. Eftersom en person förpestar tillvaron för TS. och skapar oro för de övriga, tycker jag det är märkligt att de inte snackar sig samman. Hade det varit ett gäng överåriga mopedister som spridit skräck i bygden, hade det varit förståeligt. Eftersom övermakten varit så stor. Men här handlar det om ETT nersupet socialfall.

Staffan

Staffans2000
findus42 findus42 skrev:
Det är för mycket OT nu. Släpp den här diskussionen.
Det är inte utanför ämnet.
Det är ett konkret råd. Polisanmälansmetoden kommer troligtvis att ge resultat så småningom. Men vad hjälper det, när fanskapet är ute igen efter några månader. Då börjar allt om på ny kula, men med den skillnaden att han då är förbannad på riktigt! Det är alltid korrekt att säga att det är synd om honom, att han behöver vård och är sjuk. Det må så vara, men det hjälper inte TS. Vad grannen behöver, är en fet smäll. Då skulle det åter bli fred i dalen. Alternativet är att TS. flyttar. Men hans hus blir nog svårsålt. Dessutom förlorar han sin inkomst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.