168 366 läst ·
492 svar
168k läst
492 svar
Jobbig granne
Ja TS granna kan man tycka är ynkedomar, men ha i åtanke att dom är nog väldigt glada för att dom inte har råkat ut för dåren.H heimlaga skrev:
Många känner nog till honom och vill absolut inte råka ut för honom och det gör dom om dom ställer sig på TS sida och vittnar.
Hur skulle du själv göra? Det går bra att tycka när man själv sitter i trygghet och inte har råkat ut för något sånt här.
Hade jag varit granne, och om det är så som TS beskriver så skulle jag utan att tveka ställt mig på TS sida och agerat vittne mm.
Sedan skulle jag sett till att någon filmar och om han då går fram och börjar bråka eller rent utav försöker slå, då ska han få se på självförsvar....
Sedan skulle jag sett till att någon filmar och om han då går fram och börjar bråka eller rent utav försöker slå, då ska han få se på självförsvar....
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 817 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 817 inlägg
ASAP Rocky, har någon undgått dettaS Sofriko skrev:
Troligtvis kan inte målet avskrivas då det trots allt är bevis
Det borde skickas till en åklagare
Det finns ju färdkameror som registrerar och lagrar det som sker i trafiken, det är inte integritetskränkande
Redigerat:
Så som det är i det här landet i dag så riskerar du själv att åka in om du försvarar dig och den andra parten blir skadad.P Pappa1986 skrev:
Man ska väl helst ha blivit näst intill mördad eller mördad innan polisen agerar
Då TS bor själv så har han inga vittnen och måste filma själv då det inte finns någon annan som kan filma och ingen av grannarna vågar vittna för att inte riskera att själv bli utsatta.
Filmandet är ju hans livförsäkring och skydd för den galna grannen har också en fru som verkar lika galen och då står ord mot ord och dom är två mot en. Ingen rolig sits
Pappa1986 läste du verkligen vad TS skrev i det här inlägget?
Den galna grannen lejer byns drägg, (tyds som narkomaner), för att göra inbrott och sedan skryter han om det.
När det gäller dräggen så kan man inte räkna med något normalt beteende och där kan vad som helst hända.
Jag kan ärligt säga att om jag hade varit granne så hade jag passat mig noga för att lägga mig i för att inte själv råka illa ut.
MEN om flera grannar gick ihop mot dåren då skulle jag våga lägga mig i, men i det här fallet vågar dom inte, troligen för att dom mycket väl vet vem dom har att göra med och i vilka kretsar han umgås.
Läs inlägget nedan en gång till och fundera på hur du skulle ha agerat när allt detta har hänt, och sen lägger du till att TS har fått ta emot ett antal slag, blivit påkörd en gång och nästan påkörd fler gånger och fått ta emot otaliga hot... och polisen bara lägger ner anmälningarna
Jag har fetat vissa delar som skulle skrämma skiten ur vem som helst.
T Tord_Lj skrev:Jag klandrar dem inte, mannen iaf har kontakter med folk inom den lokala kemiska upplevelsebranchen.
Det var de som gjorde inbrott hos mig, två gånger. Enda gången polisen kom var efter jag bärgat min salig fars mc ur Barkhultsån där de sänkt den. De var mycket noga att kontrollera att den verkligen var min eller att de skulle ta den med för att utreda det, vad jag sa till dem skall jag inte skriva här. Tyvärr hamnade grabbens & min tävlingskart också i ån direkt. Jag kan säga att det tog fan så hårt, mycket känslor i de tingen och något jag INTE kan ACCEPTERA eller förlåta.
Med detta sagt kan vad som helst hända antingen från grannen eftersom han, enligt mig, inte helt normal med normalt konsekvenstänk. Lyssna på vad han säger i sista klippet, ungefär "... då måste jag döda dig..."
Eller så lejer han ut det som med inbrotten.
Han är ju lite go på det viset att han inte kan hålla tyst, tex satt han på sin altan när jag gick förbi och ropade precis hur inbrottet gick till, vilket fordon som användes, hur många de var och skrattade helt hysteriskt med "motorcykeln & gokarten ser du aldrig mer", "de pojkarna klyver dig" mm.
Likaså berättar han för min åldriga granne hur det gick till.
Han ringde tom upp mig vid första inbrottet, när de rekade antagligen, med hånfullt "har du haft påhälsning" sen la han på. Jag hade inte ens hunnit polisanmäla utan det var 30min efter jag kom hem. Jag hade inte sett nåt utan fick leta ett tag innan jag hittade ett öppet fönster till ladan och att det fattades en bensindunk med 1l bensin i.
Alltihop för att djävlas för de tjänade inte en krona på vad som tillgreps vid inbrottet, lite underligt när det gäller yrkeskriminella.
Sammantaget, normalt folk som hotar på det viset skrämmer mig inte för det är oftast Stor i orden liten på jorden som gäller men här är det inte så. Vad som helst kan hända och det är ögon i nacken som gäller.
Tur att jag jobbar hemma annars hade allt varit borta om jag inte flyttat direkt (troligt).
Han har kontakter hos folk som kan göra vad som helst, att de riskerat att åka dit kan räknas i promille.
Igen, jag klandrar INTE mina grannar men själv vägrar jag fly fältet.
Egentligen vet jag inte riktigt vad han vill, antingen är det att jag skall inte anmäla och/eller flytta.
Problemet är att det finns inget mål. Det som TS hitintills har anmält har blivit nerlagt av polisen och då kommer det inte vidare till någon åklagare som kan väcka åtal.hsd skrev:
Det är polisen som avgör vad som går vidare till åklagare och avskriver dom allt så sitter man där
Det enda man kan göra är att anmäla allt och samla allt som blir avskrivet för till slut måste polisen agera och börja utreda och inte lägga ner.
Finns det då mängder med nedlagda utredningar måste dom börja titta på dom igen och då blir det sammantaget en mycket klar bild av vad som har hänt och då ligger grannen illa till.
Jag 'är av naturen född sådan att jag försöker göra det rätta och kan inte konsten att passa in och inte sticka ut.B Bichonen skrev:Ja TS granna kan man tycka är ynkedomar, men ha i åtanke att dom är nog väldigt glada för att dom inte har råkat ut för dåren.
Många känner nog till honom och vill absolut inte råka ut för honom och det gör dom om dom ställer sig på TS sida och vittnar.
Hur skulle du själv göra? Det går bra att tycka när man själv sitter i trygghet och inte har råkat ut för något sånt här.
Det har lett till att jag har råkat ut för ett och annat genom åren. Det skulle helt klart ha varit till fördel för både karriären och ekonomin och framför allt skulle jag ha kommit enklare undan genom att ligga platt och undvika bråk men jag har inte riktigt den förmågan...... och jag lever ännu trots allt.
Jag har bland annat blivit mordhotad en gång för att jag inte ville göra som en skitstövel ville...... men som jag är funtad leder till att jag lägger i en högre växel och blir ännu mer besluten att sätta personen ifråga på plats.
Är för närvarande under förundersökning för mened eftersom jag vägrade att vittna falskt i tingsrätten om en annan sak som jag blev vittne till.....varefter han som förlorade på mitt vittnesmål anmälde mig för mened.
Därför har jag djupa sympatier för trådstartaren.
När jag kom i klammeri med tingsrätten som ville lägga ned min stämning så ringde jag först till överlagmannen (chefen för tingsrätten) och tog en diskussion med honom och när han hänvisade till att min stämning inte kunde gå till förhandling på grund av bristande resurser så skrev jag brev om saken till justitieministern och konstaterade att jag kommer att bli tvungen att gå till pressen när rättssäkerheten monteras ned på det viset. Inom en vecka var mitt ärende under behandling.
Jag föreslår samma metod mot polisen. Om de bara lägger ned trots filmbevis (berätta också att grannarna inte vågar vittna) då går du vidare uppåt i systemet ända till regeringen om det behövs. Hjälper inte det så talar du med pressen. Vill de ha rättsskandal så skal de få rättsskandal.
Om inte grannarna vågar vittna gäller det att få dit någon bekant utifrån som kan vittna.
Redigerat:
Tack men då hade jag inte låtit dig riskera det iaf hade jag upplyst dig om att du har familj (sign) att tänka på först.P Pappa1986 skrev:
Har stoppat "hjälp" redan, att försvara mig är inget problem, ev råkade jag spräcka vindrutan på hönans bil.
Att lägga ner honom är inget problem heller som jag förklarat tidigare men sen då. Skall jag låsa honom och ringa sen vänta en halvtimme? Helt onödigt och innebär risk, hans fru brukar finnas i närheten och dokumenterar och kallar säkert på "hjälp". Tror det är bäst att rikta in sig på att få bevisat vad som verkligen händer utan att för den skull eskalera situationen utan snarare lugna ner det hela så mycket som möjligt.
jag är envis och kan vänta ut hur länge som helst, till slut har de målat in sig i ett hörn och gör misstag, då är jag där var så säkra.
Den här mannen är det faktiskt synd om, och hans medberoende fru, det behövs terapi och medicinering.
Redigerat:
Gott, då är vi iaf två i Sverige. Nu skall jag vila ut lite med både Manx GP & racet i Pocono.H heimlaga skrev:Jag 'är av naturen född sådan att jag försöker göra det rätta och kan inte konsten att passa in och inte sticka ut.
Det har lett till att jag har råkat ut för ett och annat genom åren. Det skulle helt klart ha varit till fördel för både karriären och ekonomin och framför allt skulle jag ha kommit enklare undan genom att ligga platt och undvika bråk men jag har inte riktigt den förmågan...... och jag lever ännu trots allt.
Jag har bland annat blivit mordhotad en gång för att jag inte ville göra som en skitstövel ville...... men som jag är funtad leder till att jag lägger i en högre växel och blir ännu mer besluten att sätta personen ifråga på plats.
Är för närvarande under förundersökning för mened eftersom jag vägrade att vittna falskt i tingsrätten om en annan sak som jag blev vittne till.....varefter han som förlorade på mitt vittnesmål anmälde mig för mened.
Därför har jag djupa sympatier för trådstartaren.
När jag kom i klammeri med tingsrätten som ville lägga ned min stämning så ringde jag först till överlagmannen (chefen för tingsrätten) och tog en diskussion med honom och när han hänvisade till att min stämning inte kunde gå till förhandling på grund av bristande resurser så skrev jag brev om saken till justitieministern och konstaterade att jag kommer att bli tvungen att gå till pressen när rättssäkerheten monteras ned på det viset. Inom en vecka var mitt ärende under behandling.
Jag föreslår samma metod mot polisen. Om de bara lägger ned trots filmbevis (berätta också att grannarna inte vågar vittna) då går du vidare uppåt i systemet ända till regeringen om det behövs. Hjälper inte det så talar du med pressen. Vill de ha rättsskandal så skal de få rättsskandal.
Om inte grannarna vågar vittna gäller det att få dit någon bekant utifrån som kan vittna.
Dessutom skall jag läsa ditt inlägg en gång till.
För Statens kameror gäller helt andra regler än för mig.hsd skrev:
Verkar vara samma för butikers, jag får blank nej för jag har gäster och väg är allmän plats, särskilt Lv153 ställer till det åt det hållet.
Därmed inte sagt att jag inte har kameror, lantbruk får ganska generöst bevaka utrustning sedan förra året.
Mitt problem är att jag har liksom två verksamheter med helt olika regler som krockar rejält.
Kan inte gräva för djupt i det men kameror finns tex åtel... ok.
Redigerat:
Nu har du mordhot på film. Ta allt på allvar, polisen skall anteckna detta.T Tord_Lj skrev:Hej igen.
Idag kl 11:01 och här står jag på min P-plats, jobbar med vägen och parkeringen för det går inte att skjuta på längre.
Fartgropar är ju bra men mina gäster måste ha farbar väg och bra P-plats oavsett vad Mannen hittar på.
Notera att jag slår igång kameran först när jag inser att det kommer hända något och hans hus eller annat finns inte med och är långt bort. Jag söker inte kontakt utan står bara kvar helt still för att inte provocera.
jag yttrar bara att det finns ingen bom (framgår av filmen) eftersom han gör ett falskt påstående och ev saker jag ev gjort kan vara provocerande (har fått lite "rådgivning" liksom).
Ladda på med kommentarer nu, bu & bä. Jag tål det.
[media]
Sen är hans bil dålig, drivknuten knackar som fan, har du tur så är det långt gånget och hans bil havererar när han är ute så har han ingen bil kvar.
I Sverige har vi fri bevisprövning (35 kap 1 § rättegångsbalken) vilket innebär att bevis får användas även om de kommit fram på olagligt sätt, för din del innbär det att du får använda eventuella video inspelningar som du gjort med olagligt uppsatta kameror. Visst det kan innebära att du får böter eller tillsägelse för att du har dessa samt blir ålagd att ta bort dessa.
För privat bruk får du sätta upp kameror där du har ett berättigat intresse att övervaka: https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/kamerabevakningslagen/
/Peter
För privat bruk får du sätta upp kameror där du har ett berättigat intresse att övervaka: https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/kamerabevakningslagen/
/Peter
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 817 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 817 inlägg
Det var inte statens kameror, det var mobilkameror.T Tord_Lj skrev:För Statens kameror gäller helt andra regler än för mig.
Verkar vara samma för butikers, jag får blank nej för jag har gäster och väg är allmän plats, särskilt Lv153 ställer till det åt det hållet.
Därmed inte sagt att jag inte har kameror, lantbruk får ganska generöst bevaka utrustning sedan förra året.
Mitt problem är att jag har liksom två verksamheter med helt olika regler som krockar rejält.
Kan inte gräva för djupt i det men kameror finns tex åtel... ok.
Blir lätt så att drivknuten går när man kört rally och fixat potthål, det liksom rycker till bra när hjulet spinner och sen "tar mark".Rkarlsson skrev:
Detta är han nog inte helt medveten om, men jag är det.
Fast när hans bil skrotar ihop kommer det en annan ganska fort, bokstavligt talat.
Själv hör jag inte sånt, kör väldigt gammal Land Rover med en massa ljud i.
Skämt åsido, jag har lärt mig att ta det på allvar.
Det som jag inte vet om det är nedlagt är klippet i trådstarten samt det senaste jag la upp, meddelar här vad som händer om jag "törs", det kan ju hända att jag får åthutning för denna tråd, eller?
Det har jag kommit fram till med, kollade innan jag skaffade kamerorna, bla Bodycam'n.P psau skrev:I Sverige har vi fri bevisprövning (35 kap 1 § rättegångsbalken) vilket innebär att bevis får användas även om de kommit fram på olagligt sätt, för din del innbär det att du får använda eventuella video inspelningar som du gjort med olagligt uppsatta kameror. Visst det kan innebära att du får böter eller tillsägelse för att du har dessa samt blir ålagd att ta bort dessa.
För privat bruk får du sätta upp kameror där du har ett berättigat intresse att övervaka: [länk]
/Peter
Har dessutom lantbruk med ekonomibyggnader och utr som har särskilda villkor, hämtade mycket info från ATL.