Lagom trött på den sköna fina filtmattan i uterummet - vilket i-landsproblem verkligen 🥹 - för grässtrån mm fastnar i filten. Undrar om någon lagt något annat ovanpå filtmatta? Klickgolv typ… villhöver att det är lättare att dammsuga än nu.
Förresten kan ordet ”villhöver” vara bannlyst i dylika forum men jag chansar. 🥹
Förresten kan ordet ”villhöver” vara bannlyst i dylika forum men jag chansar. 🥹
Pjuuu, vilken lättnad! Jag kör på! 🙏☺️Bart skrev:
Ingen fukt som man reagerar på… plant under mattan ja. Har inte kollat vad som finns under, trall tror jag, för filtmattan kan väl vara kvar som extra isolering/dragskydd tänkte jag.
Jag tänker mig ett billigt laminatgolv, klickgolv som du är inne på. Kanske inte hela världen om det förstörs med tiden heller?
Annars kan ju olika typer av utegolv, typ trallplattor vara trevliga. De bygger mer på höjden och släpper väl en del skit i springorna, men mer anpassade för ett uterum?
Annars kan ju olika typer av utegolv, typ trallplattor vara trevliga. De bygger mer på höjden och släpper väl en del skit i springorna, men mer anpassade för ett uterum?
Traklplattor har jag inte ens tänkt på men det hade ju varit det finaste fast extra jobbigt om katterna kräks… nej det kan man ju spola av…Bart skrev:
Så du tror att det är okej att bara lägga på ett lager laminatgolv? Måste ju inte ens vara klick utan bara ett helt stycke. Det hade ju varit det enklaste och lättaste att hålla rent på alla sätt. I like. 🙌🥹
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 652 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 652 inlägg
Om det inte rinner in vatten kommer det fungera. Jag har laminatgolv i mitt "uterum" (oisolerad inglasad altan) men plockar in det på senhösten och ut igen på våren (jäkligt kul och snabbt att lägga golv när alla bitar är färdigsågade!) då det blir kondensdropp och kan blåsa in snö på vintern.Ybt73 skrev:
Traklplattor har jag inte ens tänkt på men det hade ju varit det finaste fast extra jobbigt om katterna kräks… nej det kan man ju spola av…
Så du tror att det är okej att bara lägga på ett lager laminatgolv? Måste ju inte ens vara klick utan bara ett helt stycke. Det hade ju varit det enklaste och lättaste att hålla rent på alla sätt. I like. 🙌🥹
Om du tänker vinylgolven i form av klickgolv kan mattan bli för mjuk under. Men det är en gissning. Om du tänker dig just linoleum klickgolv vet jag inte hur det fungerar i den miljön och underlaget.
Jag tänker att du inte ska göra det mer komplicerat än det redan är. Satsa på något som är billigt och enkelt att lägga ut på befintligt underlag och som ger ytan ni vill ha.
Jag tänker att du inte ska göra det mer komplicerat än det redan är. Satsa på något som är billigt och enkelt att lägga ut på befintligt underlag och som ger ytan ni vill ha.
Aha, ser att det blev laminat av linoleum. 😉 Laminat tror jag på. Täta vägglisterna under om det inte är gjort så kan ni slippa eventuell fukt där också.Bart skrev:
Om du tänker vinylgolven i form av klickgolv kan mattan bli för mjuk under. Men det är en gissning. Om du tänker dig just linoleum klickgolv vet jag inte hur det fungerar i den miljön och underlaget.
Uterummet är inglasat och oisolerat men ingen nederbörd eller kondens vad jag märkt.Magnus E K skrev:
Tack för bra svar och inspo! 🥹🙏
Redigerat:
Hihi jag råkade också skriva linoleum i mitt svar till dig men hann nog redigera innan du hade läst. Men du… nu tänker jag faktiskt linoleum eller typ våtrumsmatta… eller hade det blivit för tätt? Blir inte tätt i kanterna men under mattan liksom… bra ventilation i övrigt i uterummet.Bart skrev:
I det enkla bor det sköna - eller vad det nu heter. 😁 Jag får klura lite på detta. Kan bli rivning och nyläggning. Tack för bra svar och inspiration! 🙏🥹Bart skrev:
Klicka här för att svara