26 603 läst ·
166 svar
27k läst
166 svar
Jobba som hantverkare om man är dömd
Kan bara hålla med. Det finns branscher där man kan få en andra chans och jobba som tex bygg eller industri . Sen finns det branscher där det är blankt nej om du har en dom tex skola förskola osv .Rkarlsson skrev:Allt beror på hur allvarligt man klantat sig. Har släktingar jag aldrig kommer träffa nånsin mer i livet tex. De har fått en chans men det räcker.
En chans skall man få, inom yrken där du absolut inte har med barn, äldre eller andra människor inom vården.
Hade aldrig accepterat att en dömd knarkare tar hand om mitt barn. Skulle jag fått reda på det hade vi bytt.
Världen är inte så svartvit. Jag tror att väldigt många människor har gjort något de skulle ha kunnat bli dömda för.K Krux skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Om det ändå vore så. Exemplen är ju legio på hur skolor och sjukhus hellre köper ut olämpliga individer än anmäler dem, vilket gör att de kan gå vidare till nästa potentiella arbetsgivare utan att några spår av deras uselhet syns.K Krux skrev:
Är man dömd är det en sak, men tyvärr skyddar flertalet arbetsgivare hellre sin egen organisation än samhället i stort även (eller kanske i synnerhet) vid gravs problem.
Hemskt men sant. Bättre att skydda sin organisation och köpa ut ett problem så det blir någon annans problem.Nötegårdsgubben skrev:
Om det ändå vore så. Exemplen är ju legio på hur skolor och sjukhus hellre köper ut olämpliga individer än anmäler dem, vilket gör att de kan gå vidare till nästa potentiella arbetsgivare utan att några spår av deras uselhet syns.
Är man dömd är det en sak, men tyvärr skyddar flertalet arbetsgivare hellre sin egen organisation än samhället i stort även (eller kanske i synnerhet) vid gravs problem.
Nej må så va men när det gäller skolor bla så får man kolla allt man kan och göra det bästa . Sen hoppas man ju kollegor och föräldrar har ögonen öppna och håller kollD Daniel 109 skrev:
Ja, man bör definitivt ha lämpliga personer där. Men en dom måste inte betyds att man är olämplig. Det finns gott om personer utan domar som är rejält olämpliga.
Skogsägare
· 23 260 inlägg
Logisk kullerbytta. Borde det inte stå:D Daniel 109 skrev:
”Avsaknad av en dom måste inte betyds att man är lämplig. Det finns gott om personer utan domar som är rejält olämpliga.”
Eller mer utmanande:
”en dom måste inte betyds att man är olämplig. Det finns personer med domar som är lämpliga.”
Jo men det här blir nog knepigt...Nötegårdsgubben skrev:
En person som är dömd för pedofili får aldrig jobba inom barnomsorg (borde vara så iaf)
Däremot en person som är dömd för narkotikabrott har ju chansen att via drogtest visa att han gjort upp med droger.
Bygg är utmärkt. Där jag sommarjobba plocka de in ungdomar med missbruksproblem som bodde på ett boende. Det blev riktiga människor av de flesta där de inte kunde komma undan sina uppgifter.K Krux skrev:
Skogsägare
· 23 260 inlägg
Ja, jag argumenterade inte för vare sig det ena eller andra, påpekade bara att logiken inte höll.P paralun skrev:
jo och det spricker ju för olika arbeten och varför man kan diska någon för ett visst jobb.Nötegårdsgubben skrev:
Sen för just narkotika och droger så blir det sannolikt mycket mer slumpvisa drogkontroller i framtiden.
Alltfler arbetsgivare har total noll-tolerans.