Jag har en takfläkt där lagret sagt upp sig och motorn behöver bytas. Tyvärr sitter den på ett osmidigt ställe och jag har svårt att se hur jag ska komma åt att byta den på ett säkert sätt. Skulle tacksamt ta emot erfarenheter och tips. Är det kanske så att man bör bygga en ställning och utgå nerifrån istället?
Fläkten sitter ungefär en meter ner från nock vid den röda pricken och närmaste säkringspunkt är skorstenen som är den röda fyrkanten. Taklutningen är rätt brant, kanske 40 grader och huset är rätt högt, 2 våningar + halv källare. Jag kör med sele och fallsäkring men har bara använt den som säkring, inte gått och hängt i den så att säga när jag vart uppe och pillat med fläkten tidigare.
Bredvid fläkten är en takkupa och jag funderade på om man skulle kunna lägga en planka mellan den och det sluttande taket på andra sidan fläkten för att få något att stödja sig mot. Där är också ett takfönster, men det är ett Velux som svänger på mitten så det är svårt att använda som arbetslucka.
Fläkten är en Systemair TFSR 125 så den är väl inte jättestor direkt, 2.5kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläkten sitter ungefär en meter ner från nock vid den röda pricken och närmaste säkringspunkt är skorstenen som är den röda fyrkanten. Taklutningen är rätt brant, kanske 40 grader och huset är rätt högt, 2 våningar + halv källare. Jag kör med sele och fallsäkring men har bara använt den som säkring, inte gått och hängt i den så att säga när jag vart uppe och pillat med fläkten tidigare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bredvid fläkten är en takkupa och jag funderade på om man skulle kunna lägga en planka mellan den och det sluttande taket på andra sidan fläkten för att få något att stödja sig mot. Där är också ett takfönster, men det är ett Velux som svänger på mitten så det är svårt att använda som arbetslucka.
Fläkten är en Systemair TFSR 125 så den är väl inte jättestor direkt, 2.5kg.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Spåra in el i träinnertak. Är det möjligt att utföra på säkert sätt?
El -
Vilket staket är enkelt att montera, relativt snyggt och kattsäkert?
Trädgård allmänt -
Vindsäkert "staket" ?
Trädgård allmänt -
Brandsäkert innertak till stall
Tak & Vind -
Hur fästa taklist i osäkert underlag?
Färg, Måla & Tapetsera