Hej,
I dessa tider behöver man jobba hemma och behöver ergonomiskt bord som kan höjas och sänkas...

Är det någon som vet någon upphängningslösning för bordsskivor/skåp
som man manuellt/motordrivet kan dra upp/ner på ett enkelt sätt?

Helst skall det fungera med en uppfällbar skiva alt.
skåp med front som kan fällas upp eller ner för att spara utrymme...

Typ en kombo av nedan produkter på marknaden (attachat)

Med vänlig hälsning,
Micke

• Vit uppfällbar skrivbordsmodell med öppen front och hyllor, inklusive dekorativa föremål och kontorsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit bordsskiva monterad på en höj- och sänkbar upphängningsanordning i grått färg mot vit bakgrund.
Har du hittat en lösning på detta? Jag skulle nämligen kunna tänka mig något liknande, men vet inte heller hur jag ska få till det.

Nej, har inte gått vidare/hittat lösning på detta.

Det finns företag som handikapp-anpassar kök, och där används höj/sänkbara konsol-system för skåp-upphäng, men tror det blir en dyr lösning - de verkar inte sälja dessa separat…

Köpte istället ett ”riktigt” höj och sänkbart bord för kontor (företaget sponsrar) som var tillräckligt litet (100x60 cm).

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Man ska inte hålla på att sitta så mycket när man jobbar. Jag kör en 120 cm hög byrå med ett löst hyllplan på översta lådan för tangentbord och mus. Borde höja upp laptopen lite också, men använder mest den stora skärmen och kan leva med att kameran har lite grodperspektiv på mina dubbelhakor.
Hemmagjord stående arbetsstation med byrå, löst hyllplan för tangentbord och stor extern skärm bredvid en laptop.
Skapa konto

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Man ska nog inte stå i 8 timmar hellre. Bättre att variera sitt och stå… :-)

Höj o sänkbart bord är bäst men lite svårt att hitta plats för 2 sådana i liten lägenhet.

Därför vill jag hitta något man kan fälla upp mot väggen när det inte används, men av ergonomiska skäl ska det vara höj o sänkbart, alt. 2 fasta positioner för stå och sitt…

Finns det verkligen ingen som vet lösning för att hänga upp en möbel på en vägg så man höja och sänka möbeln via någon smart konsol-upphängning? :-)

Klart det är bra att kunna variera sig, men jag står hellre än jag sitter i åtta timmar. Och pauser där man kan sätta sig är lätta att ta. Det verkar vara svårare för dem som alltid sitter att resa sig upp. Men visst, alltid bra att kunna variera.

Dock håller jag med om hur förvånad man blev när man insåg hur påvert utbudet är på relativt små höj- och sänkbara bord.

Har också googlat sönder mig kring det här ämnet men inte hittat något.
Sökt på både svenska och engelska sajter.
Om någon kommer på någon lösning så dela gärna med er.

Bra fråga!
De enda lösningarna jag kommer på är ganska utrymmeskrävande. Fast väljer man en mindre bordsskiva kan man ju spara plats.

tex Ikeas benbockar Finnvard är enkla.
https://www.ikea.com/se/sv/p/mittback-benbock-bjoerk-30459997/

Jag hade ett sånt här bordsstativ till ett arkitektbord en gång i tiden. Och en rejäl bordsskiva ovanpå. Det var snyggt, grymt stabilt och höj- och sänkbart. Men inte höjde och sänkte jag det i tid och otid. Det var tungt och krångligt.
https://www.bukowskis.com/sv/lots/1...bord-nike-eskilstuna-omkring-1900-talets-mitt

Skulle det fungera att köra en skrivbordslösning med väggskenor av typ Elfa? Där man anpassar skenorna så att en av de lägre positionerna är lämplig för att sitta och en högre position för stående. Eller blir lösningen för krånglig att höja/sänka och för ”manuell”?
Om man endast behöver ett litet skrivbord för typ laptop så kanske det skulle fungera. Fördelen är att man kan ta bort skivan när man inte använder den.

tänker nåt i stil med bilden.

• Väggmonterade skenor med hyllplan och utdragbart skrivbord, laptop på skivan, gul stol framför.
    Skapa konto
  • Gilla
Mikael_P och 2 till
  • Laddar…
En bekant köpte höj/sänk/el bord och bytte ut bordsskivan mot en betydligt mindre som platsade lägenheten. Även här stod arbetsgivaren för kostnaden.

Förr i tiden då jag hade skrivbordsjobb var jag mestadels ståendes på förmiddagarna och mer eller mindre sittandes på eftermiddagarna. Numera är tyvärr arbetsskivan 4 m lång och jag måstte sitta. Det sliter och jag har fått lägga om arbetsrutinen - max 30 min åt gången.

Redigerat:
  • Gilla
jinxit och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.