159 297 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Skulle det vara som i handeln så krävee det att alla jobb utförs med offert. Diskussionen handlar inte om offert jobb, för då hade det varit en annan femma.Staffan2000 skrev:
Precis. FÖRE KÖPET får kunden personligen priset presenterat för sig framför varan. Hur svårt kan det vara att förstå att det är exakt det som bla. Derbyboy och jag, anser att hantverkarna skall göra. Alltså inte rabbla upp priset på varenda del och dess RSK;nummer, utan vad de tar betalt för, såsom redan uppräknats otaliga gånger.
Gissningsvis skulle hantverkarnas förståelse, öka markant redan när magen börjar att kurra lite grann. När fogden knackar på dörren, är kundens önskemål glasklara.
Staffan
Ingen fara. Det blir lätt missuppfattningar. Med vissa lättare än med andra. (Jag syftar inte på dig men du skulle kunna uppfatta det så).K kortis skrev:Jag citerar dig, Det är inte alltid helt rätt att veta hur lång tid ett arbete ska ta. En faktor är vilken/ vilka hantverkare som kommer att utföra arbetet. Vissa är snabbare än andra och det kan skilja en hel del mellan Nr 1 och Nr 10.
Jag fattade det som att pris lämnas efter den som ska utföra jobbet, ber om ursäkt om jag fattade fel
Inlägget var en del av ett tidigare inlägg. Kortfattat så handlade det om att en konsument kan känna sig lurad om vi tex. Lämnar ett fast pris som är baserat på 8 Tim arbete. (Konsumenten vet inte hur vi har räknat men hen listar ut att det borde vara runt 8 Tim).
Sen utförs arbetet och fakturan skickas ut. Om vi då tänker att arbetet tagit 4 Tim så känner sig kanske konsumenten lurad. Tar det 10 Timmar så får jag troligen inget samtal.
Och jag som har räknat har kanske gissat på 6 Tim men lämnat offert baserad på 8 Tim.
Det är flera faktorer som gör att ett arbete tar olika lång tid. Att olika hantverkare är olika snabba är en faktor.
Hur går det med §36? Varför flyr du från tidigare inlägg?D Derbyboy skrev:
Den där hantverkaren är rökt eftersom han fakturerat 4 arbetstimmar trots att han bara var där 1 h och 50 min.
Han har på ett felaktigt sätt dragit av ROT på de fyra timmarna trots att han inte utförde något arbete i TS lägenhet under 2 h 10 min.
Därefter prövas övriga kostnaderna på fakturan. Ska hantverkaren då byta fot och öhh mm det var resersättning......på totalt 1700 kr.
.....och så får han argumentera utifrån vad som sägs i den här artikeln:
https://www.vvsforum.se/nyheter/2019/augusti/har-vi-ratt-att-ta-betalt-for-vara-resor/
Han har på ett felaktigt sätt dragit av ROT på de fyra timmarna trots att han inte utförde något arbete i TS lägenhet under 2 h 10 min.
Därefter prövas övriga kostnaderna på fakturan. Ska hantverkaren då byta fot och öhh mm det var resersättning......på totalt 1700 kr.
https://www.vvsforum.se/nyheter/2019/augusti/har-vi-ratt-att-ta-betalt-for-vara-resor/
Du säger "den där hantverkaren", antar att du syftar på TSs hantverkare? Då får du allt ta och börja om från början med dina uppgifter för dom stämmer ju inte alls...D Derbyboy skrev:Den där hantverkaren är rökt eftersom han fakturerat 4 arbetstimmar trots att han bara var där 1 h och 50 min.
[länk]
Ja det är ju påfallande ofta som kunder känner att det blir fel och att de känner sig lurade. En gång förbjöd jag ett gäng elektriker att komma o arbeta på fredagar för då åkte de o köpte material o allt möjligt, vad de gjorde var o åt gratisfrukost o gratislunch o gratisgrillning o allt möjligt jävla skit hos grossister, så ja ibland känner man sig ganska lurad, och när det sedan går 40% fortare än beräknat då blir man faktiskt till o med förbannad. Eller när man ringer om o få ett uttag uppsatt kommer en gubbe o kikar sedan säger han att han åker o hämtar det hos grossisten, känna sig lurad nä det får man inteKrille-72 skrev:
Ingen fara. Det blir lätt missuppfattningar. Med vissa lättare än med andra. (Jag syftar inte på dig men du skulle kunna uppfatta det så).
Inlägget var en del av ett tidigare inlägg. Kortfattat så handlade det om att en konsument kan känna sig lurad om vi tex. Lämnar ett fast pris som är baserat på 8 Tim arbete. (Konsumenten vet inte hur vi har räknat men hen listar ut att det borde vara runt 8 Tim).
Sen utförs arbetet och fakturan skickas ut. Om vi då tänker att arbetet tagit 4 Tim så känner sig kanske konsumenten lurad. Tar det 10 Timmar så får jag troligen inget samtal.
Och jag som har räknat har kanske gissat på 6 Tim men lämnat offert baserad på 8 Tim.
Det är flera faktorer som gör att ett arbete tar olika lång tid. Att olika hantverkare är olika snabba är en faktor.
Håller med. Svinit att ta betalt när man käkar.K kortis skrev:Ja det är ju påfallande ofta som kunder känner att det blir fel och att de känner sig lurade. En gång förbjöd jag ett gäng elektriker att komma o arbeta på fredagar för då åkte de o köpte material o allt möjligt, vad de gjorde var o åt gratisfrukost o gratislunch o gratisgrillning o allt möjligt jävla skit hos grossister, så ja ibland känner man sig ganska lurad, och när det sedan går 40% fortare än beräknat då blir man faktiskt till o med förbannad. Eller när man ringer om o få ett uttag uppsatt kommer en gubbe o kikar sedan säger han att han åker o hämtar det hos grossisten, känna sig lurad nä det får man inte
Finns en del som också slutar lunch på fredagen utan att dom jobbar igen det.
Sen att en gubbe måste komma och kolla är ju ofta pga kunden inte ger mer uppgifter. Då vill man inte montera uttag av annat fabrikat än övriga i huset.
Redigerat:
Ja fast nu var det ju restaurangkök så han visste att det gick med vilket jävla uttag som helstT TechChad skrev: