159 309 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Nej, jag frågar vad det kostar. Det gör jag både på krogen och till hantverkarfirman.Krille-72 skrev:
Om jag frågar "Vad kostar det i timmen?", ja då kan jag förstå att man svarar på det (även om en rutinerad person även kan förutse framtida problem och nämner att det finns annat än timpriset som avgör vad fakturan hamnar på).
Vilket själva trådstarten är ett bevis för att det inte stämmer.Krille-72 skrev:
TS frågade vad rörisen ville ha i ersättning, INTE vad han ville ha i timmen...
Svaret han fick var ett timarvode och då är det rimligt att anta att det är det rörisen vill ha i ersättning.
Helt riktigt. Hantverkare som väljer att förvänta sig att kunden ska betala för icke-avtalade saker kommer bli besvikna. Hur många gånger beror på hur lång tid det tar innan de lär sig att vara tydliga.Krille-72 skrev:
K kortis skrev:
Vad svarade TS hantverkare egentligen? Det var väl något mer han skrev än Tim priset?Fairlane skrev:
Nej, jag frågar vad det kostar. Det gör jag både på krogen och till hantverkarfirman.
Om jag frågar "Vad kostar det i timmen?", ja då kan jag förstå att man svarar på det (även om en rutinerad person även kan förutse framtida problem och nämner att det finns annat än timpriset som avgör vad fakturan hamnar på).
Vilket själva trådstarten är ett bevis för att det inte stämmer.
TS frågade vad rörisen ville ha i ersättning, INTE vad han ville ha i timmen...
Svaret han fick var ett timarvode och då är det rimligt att anta att det är det rörisen vill ha i ersättning.
Helt riktigt. Hantverkare som väljer att förvänta sig att kunden ska betala för icke-avtalade saker kommer bli besvikna. Hur många gånger beror på hur lång tid det tar innan de lär sig att vara tydliga.
Sen hur man kan tro, anta, förutsätta att detta är det ända man behöver betala är upp till var och en.
Går Ts till tinget så kommer man titta på ifall priset är skäligt eller inte. Det verkar inte finnas mycket till avtal mellan Ts och hantverkaren förutom informationen om ett Tim pris.
Om det som nu, finns mjölk i vartenda gathörn, är det handlaren som är tacksam för att du väljer just hans affär, istället för den brevid. Men hade bara ett fåtal mataffärer sålt mjölk via ett kösystem och för femtio kronor litern, hade kunden varit tacksam. Inte för att mjölken var extra bra, utan för att han fick tag i mjölk överhuvudtaget.K kortis skrev:
Lika var det i tonåren, när vi gossar försökte intressera flickorna för gemensam övernattning. Eftersom utbudet av .... "livliga" unga damer var begränsat, tog vi det som erbjöds. Inte alltid traktens drömpudding precis, men bättre än ingen.
Så de damerna behövde aldrig sova ensamma. På samma sätt, är det med hantverkarnas kunder.
Staffan
P.S.
@Krille-72 Vem i denna tråd, säger att arbetet börjar och slutar vid dörren? Jag minns inte att någon skrivit det. Däremot att hantverkaren före arbetets början, skall tala om vad som debiteras. Men det är en helt annan sak. Eller hur?
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Han kan ju OMÖJLIGT veta exakt vad det kommer kosta när kunden i fråga undrade..Fairlane skrev:
Herregud människa..
Vad vill du ha som tack för att du ställde upp med så kort varsel.Fairlane skrev:
Har inget med betalning att göra, fråga normalt så fås nog bättre svar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja går det till tinget är det mycket tänkbart att firman får betalt eftersom det inte nödvändigtvis är oskäligt. Svårt att sia om.Krille-72 skrev:
Det som däremot är rätt givet är att firman knappast lär få mer jobb av TS, eller av någon i TS bekantskapskrets.
Så länge det finns tillräckligt med jobb och så länge man saknar en önskan om att kunderna ska vara nöjda så kan man fortsätta så här.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 728 inlägg
Det för stå för dig, jag förespråkar en transparent prismodell.N Nps skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Herregud människa, det har jag inte heller begärt.Violina skrev:
Det vi begär är att han säger att han vill ha ersättning för restid plus 450 kronor för bil, plus att han lägger på ytterligare en timme.
Eller kanske visste inte hantverkaren att han ville ha ersättning för bilen och restid?
Det är här hantverkarens professionalitet kommer in i bilden. -"Vi tar x kr/timmen för arbete och för transport mellan firman och dig. Jag gissar att det blir en timme extra." Hur svårt kan det vara för proffset?E El-Löken66 skrev:
Jag hade som sagt ringt upp kunden ifall jag fick ett sånt märkligt sms men nu gick ju inte det i detta fallet.Fairlane skrev:
Därför vore det perfekt ifall det fanns en hemsida med priser som kunde hänvisas till, då kunde jag bara svarat det behövs inget extra som tack. Priserna står på hemsidan, googla på Skithundens Avlopp & Rör och återkom vid fler funderingar.