17 036 läst ·
108 svar
17k läst
108 svar
Jimmie Åkesson: ”Jag har gjort de klassiska sakerna som altan och pooldäck”
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Nu var det länge sedan jag tittade på SVT. Är fortfarande Göran Supersossen Greider favoriten att dra in för intervju? Han bodde ju på SVT förr. Ser framför mig hur man drar fram han ur en skrubb för en snabb kommentar och sedan in skrubben igen i väntan till nästra gång.H Husbuggy skrev:Det händer ofta och alltid med samma "slagsida".
Ta detta som exempel:
[länk]
De nämner två gånger att Heinö jobbar på "marknadsliberala tankesmedjan Timbro".
De glömmer dock att nämna att Demker har varit medlem i S och V samt (ännu mer komprometterande om du frågar mig) att hennes make är Ulf Bjereld.
[länk]
[länk]
Föga förvånande är Demker och Bjereld något av journalistfavoriter att ringa upp, när de vill gömma sin egen åsikt bakom en annan persons akademiska titel.
Just Bjereld är intressant så här i valtider, se hela denna twittertråden (scrolla upp)
[länk]
då han är inblandad i socialdemokraternas allians med personer som är mäktiga ute i de förorter vars röster numera har ersatt arbetarna som sossarnas viktigaste väljarbas.
[länk]
[länk]
[media]
Idag är det säkert helt annorlunda på SVT....
svts-partisympatier.jpeg (386×337) (wordpress.com)
svts-partisympatier.jpeg (386×337) (wordpress.com)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Den var ju inte ens sann på den tiden. Det var ju ingen representativ undersökning som gjordes då. Att stå utanför och fråga vad folk röstar på ger inget vettigt underlag. De visste inte ens om de frågade journalister eller folk i receptionen och postutdelningen. Uppenbart en stor andel som inte ville svara heller.M Markarbetaren skrev:
Undersökningen stämmer ganska väl med hur deras innehåll ser ut, i brist på bättre undersökningar skulle jag vilja säga att den stämmer ganska väl. Inklusive idag, dvs att SD har runt 0% av medarbetarna som sympatisörer.BirgitS skrev:
Den var ju inte ens sann på den tiden. Det var ju ingen representativ undersökning som gjordes då. Att stå utanför och fråga vad folk röstar på ger inget vettigt underlag. De visste inte ens om de frågade journalister eller folk i receptionen och postutdelningen. Uppenbart en stor andel som inte ville svara heller.
”På SVT” innefattar bara dom som syns i tv-rutan?BirgitS skrev:
Den var ju inte ens sann på den tiden. Det var ju ingen representativ undersökning som gjordes då. Att stå utanför och fråga vad folk röstar på ger inget vettigt underlag. De visste inte ens om de frågade journalister eller folk i receptionen och postutdelningen. Uppenbart en stor andel som inte ville svara heller.
Att journalistkåren till största delen är vänstervriden är statistiskt säkerställd, eller emotsäger du det också BirgitS?
Här är en av många.
https://research.chalmers.se/publication/518198/file/518198_Fulltext.pdf
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Nej, man kan inte anse att en dålig undersökning blir bra bara därför att bättre undersökningar saknas. Helt tokigt vetenskapligt. Man kan inte heller dra någon slutsats om partifördelning bland ett dåligt urval bland folk som går in och ut genom dörrarna till SVT utifrån vad man tycker om innehållet. Det är ett litet urval av alla på SVT som bestämmer innehållet. Det spelar t.ex. ingen roll om det ens i hela personalstyrkan finns 20 % som sympatiserar med MP, SD eller något annat för det kommer ändå inte att avspeglas i sändningsinnehållet eftersom det inte är några beslut som tas av alla medarbetare gemensamt.H Husbuggy skrev:
Tycker man att allt till höger om VPK och KPML(r) är höger så är de naturligtvis inte vänstervridna utan helt neutrala.M Markarbetaren skrev:
Själv tycker jag alla riksdagspartierna är någon form av sosseri, ja förutom kommunisterna så SvT är klart vänstervridna i min värld.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Nej, men det är inte så att receptionister, postutdelare osv. bestämmer vad som sänds.M Markarbetaren skrev:
Jag har inte uttalat mig om vad hela journalistkåren har för politiska värderingar. Det är inte ens särskilt intressant när det gäller vad som sänds av SVT eftersom det inte är hela journalistkåren som bestämmer det.M Markarbetaren skrev:
Från din egen länk:
Alla journalister är inte medlemmar. 213 är mycket få och ger stora statiska osäkerheter. Endast 150 av dessa 213 svarar vilket gör osäkerheten ändå större. Särskilt som:
Därmed blir ju all sorts analys av det resultatet meningslös.
Sen finns ju annan information som:
De journalister som bevakar ekonomi och politik i de riksspridda Stockholmsmedierna står långt till höger om resten av journalist-kåren. Bland ekonomi- och politik journalisterna stöder en majoritet den borgerliga alliansen – 26 procent är moderater och 23 procent folkpartister. Bara var femte är socialdemokrat.
https://www.dn.se/debatt/moderaterna-storsta-partiet-bland-samhallsjournalisterna/ Kent Asp, journalistikprofessor
Gammal javisst, men det visar att det inte är så enkelt som att utgå vare sig från de som passerar SVT:s dörrar eller hela journalistkåren när man ska försöka sig på att uttala sig om åsikterna bland de som bestämmer vad som ska sändas och tryckas.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Det är väl helt enkelt svårt att få tag på tillräckligt många vanelögnare ( är cyniker)J Johan456 skrev:
En vanelögnare får ju inte ens vara med på valplakaten.
Men alla som röstar på SD är rasister, eller hur?BirgitS skrev:
Nej, men det är inte så att receptionister, postutdelare osv. bestämmer vad som sänds.
Jag har inte uttalat mig om vad hela journalistkåren har för politiska värderingar. Det är inte ens särskilt intressant när det gäller vad som sänds av SVT eftersom det inte är hela journalistkåren som bestämmer det.
Från din egen länk:
Alla journalister är inte medlemmar. 213 är mycket få och ger stora statiska osäkerheter. Endast 150 av dessa 213 svarar vilket gör osäkerheten ändå större. Särskilt som:
Därmed blir ju all sorts analys av det resultatet meningslös.
Sen finns ju annan information som:
[länk] Kent Asp, journalistikprofessor
Gammal javisst, men det visar att det inte är så enkelt som att utgå vare sig från de som passerar SVT:s dörrar eller hela journalistkåren när man ska försöka sig på att uttala sig om åsikterna bland de som bestämmer vad som ska sändas och tryckas.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Hur tycker du de har lyckats på SR, tänker närmast på sommarpratarna, där jag tycker snedfördelningen brukar vara som högst.Unikt namn skrev:
Människor är aldrig helt opartiska.
Visst kan man i vissa sammanhang tycka att det är bra om politiska engagemang, ställningstaganden eller dylikt redovisas. Men att sammanfatta alla intervjuade personers hela åsiktspaket är ju praktiskt sett rätt komplicerat.
Konkreta rimliga lösningar på denna utmaning kan med fördel förmedlas till chefredaktören.
Men det är ju skillnad på att en person med en viss typ av värdering låter det ibland skina igenom i vissa urval, och att en organisation som helhet har ett utpekat mål att alltid förmedla en viss typ av politiskt bild.
SVT må ibland ha slagsida mot rött, troligen på grund av inblandade reportrars egna åsikter. Jag upplever att de som organisation åtminstone strävar efter transparens och neutralitet i den mån det är möjligt, och försöker ha både personer "för" och "emot" vad det nu än må vara.
Är det den här listan du tänker på?Snailman skrev:
https://sverigesradio.se/artikel/sommarpratare-2022-hela-listan
Vad är det dåligt med urvalet?
Jag har endast lyssnar på enstaka korta delar av sommarprat, och jag fick inte mersmak.
Min uppfattning är att det var mest olika livshistorier, vilket jag inte finner speciellt intressant.
Jag hann inte någon känsla för hur politiskt färgade sommarpraten är.