Mr Handyman skrev:
Lite osäker på vad du behöver använda för dimensioner, men Trends Mortice and Tenon Jig är rätt trevlig. Visst är Leigh FMT några snäpp bättre men kostar väl fyra gånger så mycket ungefär. Finns också Leigh Super FMT något billigare. Har hittills bara gjort pluggar för att laga virke, men precisionen har varit perfekt för det, och kraven för det (att göra avlånga pluggar (med samma fiberriktning som i tapphålsbrädan och som är synliga) är rätt mycket högre än för tappfogar.
Fina exempelbilder på resultlaten av Leigh FMT, men när jag ser prisskillnaden mot Trend undrar jag om man kan göra motsvarande med den, eller vad leigh kan som trend inte klarar? Leigh är ju till och med mer än 4 gånger så dyr.

Dowlmax och joint-geine har kanske fördelen att de är mycket enklare och snabbare om man inte har behov för annat än pluggar, men de känns förhållandevis dyra, väldigt dyra, rent ut sagt. I jämförelse förefaller trend väldigt prisvärd, fast de kanske inte är riktigt jämförbara om de uppfyller olika behov.
 
Instämmer helt! Det är just antalet moment och felkällor som gör att jag inte kan rekommendera handborrning och stift för att få till pluggförbanden. En pelarborr underlättar definitivt då man åtminstone får hålen vinkelrätt mot arbetsstycket, i alla ledder. Att använda en jigg för att dessutom få rätt på placeringen av hålen känns mycket bättre.
 
Mats Bengtsson skrev:
Har en gammal billig version av motsvarande (men mycket sämre) som jag inte använt på 8 år. Om man väljer att använda denna är min rekommendation att också köpa "distance gauge". Dominon klarar av att indexera sig fram till sådant som ligger långt från startpunkten (typiskt på en hylla att man vill ha fästen i mitten eller en bit bort). Leighen klarar detta up till 60 centimeter. Det blir annars svagheten med denna, fästen endast i hörnen, eller fästen där man måste manuellt överföra avstånd rätt.

Vet inte om svenska rundstavar är köpbara till denna, så troligen skall man köpa sådana, och borr. Dessutom bör man köpa tillägget för 1/4 stav, att jobba i 19 millimeter tjocklek som är originalförpackningen är tjockt, och går man smalare utan 1/4 tillägget hamnar hålen snabbt för långt från mitten.

Största nackdelen med denna mot Domino/Leigh är placeringen i förhållande till kant på material som inte följer standarmått (19 mm och 12.5 mm). Går att lösa med mellanlägg.

--- Mats ---
Det ingår ju indexerings manick och diverse distanser i paketet plus att den finns i metriskt utförande. Finns dessutom optional 1/8" spacers att köpa till.

Bildsekvensen på när ett hyllplan tillverkas http://www.dowelmax.com/diy-shelving.html

Min gissning är att den metriska versionen endast avser pluggen och inte spacers och dyl. Egentligen är ju detta inget problem då du ändå måste markera och gå efter anhållsreferensen, för i vilket fall som helst så har du ändå avvikelse i materialet du köper hem.

Så vad är då standardmått :D ?
Mätte lite i verkstaden (allt material inköpt på Optimera)...
spånplattor: 12,5-12,7mm, 16,5-16,7mm
MDF: 16,2mm
Plywood: 18,2mm, 20,6-20,8mm
Melamin: 18,4mm
Eklaminerad spånskiva: 19-19,5 mm (0,5mm avvikelse på samma skiva)
 
pebj_ skrev:
Det ingår ju indexerings manick och diverse distanser i paketet plus att den finns i metriskt utförande. Finns dessutom optional 1/8" spacers att köpa till.

Bildsekvensen på när ett hyllplan tillverkas [länk]

Min gissning är att den metriska versionen endast avser pluggen och inte spacers och dyl. Egentligen är ju detta inget problem då du ändå måste markera och gå efter anhållsreferensen, för i vilket fall som helst så har du ändå avvikelse i materialet du köper hem.

Så vad är då standardmått :D ?
Mätte lite i verkstaden (allt material inköpt på Optimera)...
spånplattor: 12,5-12,7mm, 16,5-16,7mm
MDF: 16,2mm
Plywood: 18,2mm, 20,6-20,8mm
Melamin: 18,4mm
Eklaminerad spånskiva: 19-19,5 mm (0,5mm avvikelse på samma skiva)
Det finns olika paket. Det jag listade är det jag rekommenderar att man bör köpa, antingen man köper delar eller paket, metriskt eller tum.

Det som är viktigt har rätt mått är borren kontra rundstaven, och jiggen kontra borren. Det är de man skall jämföra med. De andra måtten du listar är tämligen ointressanta om man köpt delarna jag nämnt. Man kan tänkas vilja jobba med trälister också, så alla mått kan finnas. Med jiggen behöver man inte mäta, hela idén är att den refererar till utsidorna, och därefter till ett föregående hål. Inom ramen för vad den är gjord för att klara.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Det finns olika paket. Det jag listade är det jag rekommenderar att man bör köpa, antingen man köper delar eller paket, metriskt eller tum.

Det som är viktigt har rätt mått är borren kontra rundstaven, och jiggen kontra borren. Det är de man skall jämföra med. De andra måtten du listar är tämligen ointressanta om man köpt delarna jag nämnt. Man kan tänkas vilja jobba med trälister också, så alla mått kan finnas. Med jiggen behöver man inte mäta, hela idén är att den refererar till utsidorna, och därefter till ett föregående hål. Inom ramen för vad den är gjord för att klara.

--- Mats ---
Tycker inte det finns så mycket att välja på, ett och samma kit finns i antingen tum eller metriskt utförande. Och om man väljer metriskt så är standard 10mm,
DowelmaxKitLarge.jpg


Därefter kan man som extra komplettera med 6mm/alt.8mm plugg där du då verkar rekommendera 6mm?


drillguides-large.jpg

Allt som allt blir det ju en del pengar, ungefär 1/3 jämfört med en domino men det kanske det kan vara värt...
 
Ser ut att vara väldigt hög finish på jiggen och de bearbetade kvaliteterna. Hade ändå köpt en Domino :)
 
pebj_ skrev:
.
.
.
Därefter kan man som extra komplettera med 6mm/alt.8mm plugg där du då verkar rekommendera 6mm?
.
.
.
Allt som allt blir det ju en del pengar, ungefär 1/3 jämfört med en domino men det kanske det kan vara värt...
Jag rekommenderar 6 mm för att komma ner till så små dimensioner att man kan klara att sätta ihop lite tunnare material (ungefär 12 mm).

Prissättningen är säkert gjord för att konkurrera med Domino och de andra som gör liknande lösningar. Vad man sedan tycker är prisvärt är upp till en själv.

Jag hade (har) köpt Dominon. För att jag tycker den är bättre, inte för att den är mer prisvärd. Tror dock den dowelmaxen kan fungera bra.

--- Mats ----
 
Tack för tipsen.
Kanske bör tillägga att jag egentligen redan har möjligheterna att tillverka "mortice and tennon" etc. på riktigt (därav har jag inget behov av en Leigh FMT). Men för tillfället behöver jag köpa mig lite tid och har tillåtit mig själv att börja "fuska" lite. Kommer nog så småningom även att kompletera med en en Leigh D4R Pro eller liknande.
 
pebj_ skrev:
Tack för tipsen.
Kanske bör tillägga att jag egentligen redan har möjligheterna att tillverka "mortice and tennon" etc. på riktigt (därav har jag inget behov av en Leigh FMT). Men för tillfället behöver jag köpa mig lite tid och har tillåtit mig själv att börja "fuska" lite. Kommer nog så småningom även att kompletera med en en Leigh D4R Pro eller liknande.
Tror jag föstår hur du mena, ungefär som jag själv gör. Jag har Leigh D4R Pro. För det mesta gör jag mortise och tennons på fräsbordet. Skall jag göra det fancy gör jag det på Leighen. Men när jag har ont om tid "fuskar" jag och kör med Dominon. Nästan för lätt...

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Man kan alltid säga att de fungerar, för det gör de, och i mjuka träslag som du skriver, och med korta pluggar fungerar de lättare. Men tittar man på det så är det momenten som leder till risken:

1. Borra ett hål, som förhoppningsvis är vikelrätt i alla riktningar.
2. Sätt i ett stift och lägg an där det skall borras, förhoppningsvis vinkelrätt, och kant i kant i alla riktningar, trots en liten höjdskillnad för stiftets skull
3. Borra i hålet, förhoppningsvis rätt i markeringen, samt vinkelrätt i alla riktningar
Precis det jag menade. Markeringsstiften fungerar utmärkt, men de kräver ett visst handlag av användaren. Om man vet med sig att man saknar det, så ska man naturligtvis inte ge sig på att använda dem.

Det kan också vara klokt att inte använda dem första gången på sitt "riktiga" projekt, utan man övar sig lite på några provbitar först.
 
thomasx skrev:
Fina exempelbilder på resultlaten av Leigh FMT, men när jag ser prisskillnaden mot Trend undrar jag om man kan göra motsvarande med den, eller vad leigh kan som trend inte klarar? Leigh är ju till och med mer än 4 gånger så dyr.

Vet faktiskt inte vad FMT:n klarar av som inte Trend:en gör, men det är ju två saker man ffa vill ha den till. 1.) Göra olika varianter av Mortice and Tenon. 2.) Plugga.

Som med så mycket annat är det väldigt roligt med många variationer tillgängliga. Men i slutänden är det ändå användbarheten på de vanligaste funktionerna som avgör.

Jag har redan använt min Trend M&T på massor av sätt som inte finns med i beskrivningen. Lustigt nog går den att använda som en stationär CMS (fast mindre i storleken då förstås.) Tapphålen görs alltid med en viss ring på en kopierring, men det är ju valfritt att kombinera ihop stål, kopierringar och tappar/tapphål som man vill inom ramen för jiggens möjligheter.

Den här videon visar lite mer av [ame="http://www.youtube.com/watch?v=OT3i6CNEjUo"]Trend:en[/ame] om nån är sugen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.