Ska specialtillverka några karmar för överljus till innerdörrar, en klädhylla, med mera, och funderar på om man kanske skulle investera i någon riktig bra jigg för pluggning. Står lite i valet och kvalet, för ifrån början hade jag egentligen tänkt använda överhandsfräsen för att få till motsvarande (antingen fräsa till det på "riktigt" eller fräsa ut för dominobrickor) men dowelmaxen såg ju riktigt smidigt ut och verkar väl genomtänkt.

Här demonstreras lite olika ihopfogningar,
http://www.dowelmax.com/diy-woodjoints.html

http://www.dowelmax.com/brochure/Dowelmax_Brochure_(February_09).pdf

Någon som har åsikter i ämnet och vill dela med sig?
 
Den såg ju rolig ut.
Själv snikar jag med att först borra hålen i ena sidan. Sedan sätter jag i stift i hålen, som markerar var jag ska borra på andra sidan. Det du visade blir väsentligt kraftigare och mer precision, men min metod har fungerat för mina projekt.

Edit
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162506105
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Kreg är kanske ett alternativ också, samt lamellfräsar.

[länk]
+1 på den - Kreg är prisvärt och förbaskat enkelt. Komplettera gärna med plugg, domino eller lameller.
 
Lite osäker på vad du behöver använda för dimensioner, men Trends Mortice and Tenon Jig är rätt trevlig. Visst är Leigh FMT några snäpp bättre men kostar väl fyra gånger så mycket ungefär. Finns också Leigh Super FMT något billigare. Har hittills bara gjort pluggar för att laga virke, men precisionen har varit perfekt för det, och kraven för det (att göra avlånga pluggar (med samma fiberriktning som i tapphålsbrädan och som är synliga) är rätt mycket högre än för tappfogar.

Trends grejor har inte samma finnish som Leighs eller Festools och kräver lite mer egen insats för att fungera perfekt, men hittills har jag alltid tyckt att de är mer än prisvärda.

Det enda jag möjligen tyckt är att en Elu 177 (motsvarar DeWalt 625 och Trend T10/T11) kanske är lite för tung för jiggen, men det ska jag kolla lite mer på, det kan vara slarvig montering från min sida också. Leigh verkar ju lyfta fram Festool OF 1400 som är i mellanklassen i vikt.
 
Mr Handyman skrev:
Lite osäker på vad du behöver använda för dimensioner, men Trends Mortice and Tenon Jig är rätt trevlig. Visst är Leigh FMT några snäpp bättre men kostar väl fyra gånger så mycket ungefär. Finns också Leigh Super FMT något billigare. Har hittills bara gjort pluggar för att laga virke, men precisionen har varit perfekt för det, och kraven för det (att göra avlånga pluggar (med samma fiberriktning som i tapphålsbrädan och som är synliga) är rätt mycket högre än för tappfogar.

Trends grejor har inte samma finnish som Leighs eller Festools och kräver lite mer egen insats för att fungera perfekt, men hittills har jag alltid tyckt att de är mer än prisvärda.

Det enda jag möjligen tyckt är att en Elu 177 (motsvarar DeWalt 625 och Trend T10/T11) kanske är lite för tung för jiggen, men det ska jag kolla lite mer på, det kan vara slarvig montering från min sida också. Leigh verkar ju lyfta fram Festool OF 1400 som är i mellanklassen i vikt.
Skall jag göra det snyggt och bra kör jag Leigh plus min Festool (oftast 1010, men har 1400 med). Skall jag göra det snabbt och perfekt kör jag Domino (det är näst intill fusk).

Tycker Kreg är extremt fula, skulel inte vilja förstöra det jag bygger med sådana hemska hål, om aldrig så väl dolda.

Har provat det som nämns, pluggar, men svårare få det rätt. Då hade jag hellre kexat. Men Trend såg trevlig ut.

--- Mats ---
 
Nu har jag gått igenom dowelmaxs hemsida, och den är helt perfekt den bästa jag set när det gäller att borra plugghål man kan nog inte göra fel med en sådan allt annat framstår som dyrt eller krångligt.

Hade jag varit du så hade jag köpt en sådan.

pär
 
pär h skrev:
Nu har jag gått igenom dowelmaxs hemsida, och den är helt perfekt den bästa jag set när det gäller att borra plugghål man kan nog inte göra fel med en sådan allt annat framstår som dyrt eller krångligt.

Hade jag varit du så hade jag köpt en sådan.

pär
Har en gammal billig version av motsvarande (men mycket sämre) som jag inte använt på 8 år. Om man väljer att använda denna är min rekommendation att också köpa "distance gauge". Dominon klarar av att indexera sig fram till sådant som ligger långt från startpunkten (typiskt på en hylla att man vill ha fästen i mitten eller en bit bort). Leighen klarar detta up till 60 centimeter. Det blir annars svagheten med denna, fästen endast i hörnen, eller fästen där man måste manuellt överföra avstånd rätt.

Vet inte om svenska rundstavar är köpbara till denna, så troligen skall man köpa sådana, och borr. Dessutom bör man köpa tillägget för 1/4 stav, att jobba i 19 millimeter tjocklek som är originalförpackningen är tjockt, och går man smalare utan 1/4 tillägget hamnar hålen snabbt för långt från mitten.

Största nackdelen med denna mot Domino/Leigh är placeringen i förhållande till kant på material som inte följer standarmått (19 mm och 12.5 mm). Går att lösa med mellanlägg.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Är det inte bättre att punga ut för den metriska varianten direkt?
 
phl skrev:
Är det inte bättre att punga ut för den metriska varianten direkt?
Med motsvarande delar inkluderade, jo det har du rätt i.

--- Mats ---
 
De där markeringsstiften som Magnu länkar till (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162506105) är i sin enkelhet fullt tillräckliga. De har egentligen bara två nackdelar:

1 De kräver en grundläggande händighet hos användaren. Man måste kunna hålla ihop delarna precis som de ska vara innan man trycker till för att markera, man måste verkligen kunna borra precis mitt i märket, man måste kunna hålla borrmaskinen rakt, etc

2 Man får inte ytterligare ett märkvärdigt verktyg att lägga till samlingarna.
 
Jag har använt sådana där stift för att föra över plugghål en hel del. Byggde en hel TV-möbel på det sättet och resultatet blev helt OK. Dock tycker jag inte de fungera speciellt bra i annat än MDF. Det är inga problem att få stiften att markera precis var man vill ha sitt plugghål men det kan vara desto svårare att borra plugghålet i markeringen även med en pelarborrmaskin. Jobbar man i exempelvis ek kan det vara svårt nog att få ett hål exakt där man satt sin markering även med en bra syl och ett bra spetsigt träborr...

Just den problematiken löser ju denna typ av jiggar :)
 
andersmc skrev:
De där markeringsstiften som Magnu länkar till ([länk]) är i sin enkelhet fullt tillräckliga. De har egentligen bara två nackdelar:

1 De kräver en grundläggande händighet hos användaren. Man måste kunna hålla ihop delarna precis som de ska vara innan man trycker till för att markera, man måste verkligen kunna borra precis mitt i märket, man måste kunna hålla borrmaskinen rakt, etc

2 Man får inte ytterligare ett märkvärdigt verktyg att lägga till samlingarna.
Jag hävdar att de fungerar i mjukare träslag och med kortare pluggar, ska nog inte gå in mer än 10-15mm i den ena detaljen, det kompenserar för imprecis borrning, genom deformation av den ena detaljen.
 
magnu skrev:
Jag hävdar att de fungerar i mjukare träslag och med kortare pluggar, ska nog inte gå in mer än 10-15mm i den ena detaljen, det kompenserar för imprecis borrning, genom deformation av den ena detaljen.
Man kan alltid säga att de fungerar, för det gör de, och i mjuka träslag som du skriver, och med korta pluggar fungerar de lättare. Men tittar man på det så är det momenten som leder till risken:

1. Borra ett hål, som förhoppningsvis är vikelrätt i alla riktningar.
2. Sätt i ett stift och lägg an där det skall borras, förhoppningsvis vinkelrätt, och kant i kant i alla riktningar, trots en liten höjdskillnad för stiftets skull
3. Borra i hålet, förhoppningsvis rätt i markeringen, samt vinkelrätt i alla riktningar

Dominon gör samma sak, dowelmaxen något liknande, båda med fördelen att vinkelrätt är svårt att missa (Dominon har längre sula dock) och kant i kant åstadkoms per sida direkt mot maskinens kant (Dominon gala modellen kan ställa stiftet så de stämmer exakt, då man går mot olika kanter)

Så alla metoder fungerar, men innehåler olika antal felkällor.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.