Femledare vete håken, var är den?
I övrigt går det utmärkt att ha en jordfelsbrytare i en egen lite låda bredvid på det som blir gruppledning efter gruppsäkringen.
I övrigt går det utmärkt att ha en jordfelsbrytare i en egen lite låda bredvid på det som blir gruppledning efter gruppsäkringen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 072 inlägg
Varför inte JFB på allt?
Är ju inte svårare att sätta för allt som en enstaka grupp.
Är anledningen att det inte är lag på att sätta JFB på allt utan bara för våtrum?
Protte
Är ju inte svårare att sätta för allt som en enstaka grupp.
Är anledningen att det inte är lag på att sätta JFB på allt utan bara för våtrum?
Protte
Jag skulle dela det på två, spisen och en belysningsgrupp på den ena, och resten på den andra. Bara att dela fasskenan.prototypen skrev:
Jo det kräver mer kunskap men det är den varianten jag hade valt.J jonaserik skrev:
Det jag ser är en enfas TN-C med svart till huvudbrytare och vit till stora klämman på jordskenan som i sin tur är hopkopplad med neutralskenan vilket verkar vara helt i sin ordning.E El Janne skrev:
I första hand hade jag bytt hela centralen.
I andra hand kopplat in en JFB som täcker hela centralen. Lite osäkert om det får plats en extra RK6 i den lilla jordskenan och att den måste kunna isoleras från neutralskenan på ett bra sätt.
I tredje hand dra från säkringen till JFB och tillbaka ut till gruppen, en PSA tycker jag är onödigt.
Om tredje fallet är enligt praxis låter jag vara osagt men det finns ju trots allt JFB man kan sticka i ett vägguttag. I första fallet är nog inte merkostnaden särskilt stor om man nu ändå har en elinstallatör på plats.
Klicka här för att svara